E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat je pedaal hard is bij niet lopende motor is normaal. Althans..als je booster is leeggetrapt. En na een x tijd stilstaan....is je booster leeggelopen en je druk en gelijk voor en achter je membraan.
Dan heb je dus geen booster wezenlijk.. net als in de jaren 60.
Bij starten Werk of motorvacuum..of een schottenpomp als je een diesel of benzine motor hebt met klepslagregeling.


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

ejt schreef: 18 mar 2019, 11:48 Heb geen idee of het helpt, maar je zou je auto eens een keer kunnen proberen weg te zetten zonder de rem aan te raken. Oftewel het parkeervak in laten rollen. Dan sta je dus niet op de rem, en zou je misschien minder last kunnen hebben.
Weet niet of het werkt.
Hmm, het is een automaat, maar wellicht kan ik de auto laten uitrollen in z’n N en dan voorzichtig in de P zetten met de rem heel zachtjes in gedrukt. Wat wel zo is, is als ik de auto in z’n P zet de wagen nog een beetje “wiebelt” wat mij verteld dat de remmen dan dus niet vast zitten. Ook niet aan de temperatuur van de schijven, deze zijn met de hand nog prima aan te raken na het uitrollen van de snelweg na een rit van 2 uur.
RAH schreef: 18 mar 2019, 13:22 Ik heb ook regelmatig dat het rempedaal hard is bij het starten. Maar ik heb geen last van trillende remmen. En zo'n afdruk heb ik ook wel eens gezien. Meestal na het wassen van de auto. Maar nog steeds geen last van trillende remmen. Maar als je met 400 km die afdruk er niet uit "geremd" krijgt, dan rem je niet al te veel en/of krachtig heb ik het idee. Het is wel zo dat remmen er niet goed tegen kunnen als ze maar weinig gebruikt worden.
Mijn rit bestaat uit 80km snelweg en 100 wegen, daarna 80 en 100 wegen met enkele rotondes. De roest is dan ook helemaal weg, maar de afdruk blijft. Het is dus geen “niet roestig” afdruk van de remblok, maar alsof een laagje van de remblok achter blijft.


Pffff het is een zeer irritant en lastig probleem, het verpest ook toch wel aardig de rijervaring moet ik zeggen van een verder heerlijke auto.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Wellicht deze procedure nog een keertje doorlopen? Ongelijke verdeling van 'remblok-film' op je remschijven kan ook wat trillingen veroorzaken.

https://www.autoanything.com/brakes/how ... brake-pads
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bedankt Frits! Dat is precies wat ik eigenlijk iedere twee à drie weken moet doen. Daarna remt de auto weer fantastisch, maar na een week stilstaan is het trillen weer volledig terug.

Ik sprak vandaag met een kennis van mij met een F10 525d N57 met 300pk. Eigenlijk exact dezelfde auto als de mijne maar dan met een 5-Serie jasje. Hij had dit probleem ook en heeft de remblokken en schijven vervangen door de remblokken en schijven die door BMW zelf geleverd worden. Sindsdien geen last meer van. Wat denken jullie? Zou dat het kunnen zijn? Als ik op de webshop van ekris kijk zie ik dat ik ongeveer €500,- aan onderdelen zou hebben, dus twee remschijven (348mm) en een set remblokken. De schijven zijn €160,- per stuk. Nu geloof ik best dat, in mijn geval, de remblokken het probleem zijn. Zeker omdat het compound van de blokken sterk kan verschillen. Maar, en dat bedoel ik niet kleinerend maar eerder “onwetend”, geventileerde stalen schijven zijn toch gewoon schijven. Of zit daar ook nog kwaliteitsverschil tussen, en dan bedoel ik tussen de bekende merken? Voor €160,- heb ik namelijk met gemak twee ATE geventileerde schijven, eventueel zelfs sport schijven. Zou het betekenen dat ik met 100% OEM blokken en ATE schijven van het probleem af ga zijn?
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

artikelnummer van de remblokken is 34116794917.
BMW gebruikt zelf toch ook ATE

Je zou alleen de remblokken kunnen proberen. Nu heb je ook alleen maar irritatie.
De oude remblokken opofferen om de schijf weer netjes vlak te krijgen en dan de nieuwe originele BMW blokken er in.
Kost geld, maar irritatie is erger. 008
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Ik ergerde me aan de trilling. Gaat ten koste van het rijplezier. Ik heb toen alle remblokken en remschijven laten vervangen voor originele BMW schijven en remblokken bij de BMW dealer. Sindsdien is de trilling verdwenen. Ik weet het pas zeker als ik een paar duizend km heb gereden. Het blijft een gok....dusver geen trilling waargenomen :ja:
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Heb dezelfde ervaring. Met niet OEM- schijven en blokken is het geluk hebben is mijn ervaring. Met OEM nooit problemen gehad en ik ben zeer kritisch wanneer het om trillingen en sporing gaat.
Hoewel ATE idd de leverancier van de BMW-schijven/blokken is, vraag ik me af of ATE en BMW-ATE wel hetzelfde product is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dat hoéft inderdaad niet zo te zijn. ATE kan aan BMW een product leveren met een andere specificatie dan zijn eigen aftermarket lijn. Het is alleen lastig om erachter te komen of er echt verschillen zijn.

Als je aftermarket koopt, dan zit je met de OEM fabrikant wel het dichtst bij de ‘bron’.
Gebruikersavatar
jackysan
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
Type Auto: BMW G21 330e 2020

Als ik bij elk stoplicht de automatische versnellingsbak in N of P zou moeten zetten, dan vergaat het rijplezier me snel...
BMW F31 320i LCI :Mpower: Sport 2017
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Vandaag nog even goed de remmen op hun donder gegeven tijdens mijn rit naar Schiphol. De auto is nu compleet trillingvrij, tijdens het remmen en ook tijdens een uitschieter naar 170km/h. Moest even veilig inhalen... :mrgreen:

Bij aankomst heb ik bewust zo min mogelijk geremd en de schijven nog even bekeken. Helemaal glad, op die afdrukken na, en de schijven waren koud te noemen, maximaal lauw. Wederom weer tot de conclusie gekomen dat er dus geen klauw vastzit want ik heb 80km, tot 2 minuten voor het parkeren, 130 gereden. De laatste 2 minuten tussen de 30 en de 50 en alleen de rem even aangeraakt tijdens het wachten voor het stoplicht. Dit lijkt mij dus de “restwarmte”.

Na jullie verhaal ben ik overtuigd dat het dus echt in de blokken zit. Ben ik correct als ik zeg dat “een schijf een schijf” is en dat ik dus gewoon ook schijven van een A-merk via eBay koop en OEM remblokken dit het probleem (waarschijnlijk) op gaat lossen? Of zouden jullie alsnog de OEM schijven à €160.- aanraden?
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

De trilling was bij mij constant aanwezig, vooral bij het afremmen bij snelheden rond de 100 km was het merkbaar. Bij jou is dat niet het geval begrijp ik. Dan zou het niet aan de schijven/blokken liggen. Als de schijven krom zijn, dan blijven ze volgens mij ook krom. Zou de oorzaak ergens anders zoeken, voordat je zoveel geld uitgeeft aan nieuwe schijven/blokken.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Het probleem zit ook in de blokken/schijven. Want ik durf er vergif op in te nemen dat ik woensdag, dus na een week weer rijd, de auto weer trilt tijdens het remmen en “onregelmatig” pulserend remt. Een paar flinke noodstoppen en dan remt ie weer heerlijk. Het is dus residu van remstof welke zich aan de schijf hecht. Maar om nou iedere maand de remmen “in te remmen” kan niet goed zijn voor je banden en onderstel natuurlijk.. en ik wil dus dat die remblokken zich niet meer aan de schijf hechten. 005
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Wat is je kmstand...?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

167 en een beetje.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Hoe zijn je cupringen? Komen je zuigers mooi trg na loslaten remmen. Of kan je visueel controleren...met 2 man werken dus...dat ze na bedienen rempedaal...ze lossen en weer beetje naar buiten komen. Dat wil nog wel eens gebeuren namelijk..
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”