E90 330i - Trilling/onregelmatigheid tijdens remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Of een hoes dat gaat voorkomen is maar de vraag. En dat spul schijnt goed te werken. Makkelijker aan te brengen als je een open model velg hebt.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik vind het ook erg bizar allemaal. Letterlijk al mijn auto's hebben hetzelfde probleem, dus je zou denken dat het aan mijn rijstijl zou liggen. Dat zou het meest logische zijn natuurlijk, maar ik heb hier eigenlijk al 4+ jaar last van dus ik hou het tegenwoordig erg goed in de gaten. Bij aankomst op Schiphol heb ik een rit gehad van ongeveer 150km waarvan de laatste 20 km 130km/h zijn. Om te controleren of het misschien een vastzittende klauw is laat ik de auto soms uitrollen van 130 om vervolgens amper te remmen en direct aan de velgen voelen als ik geparkeerd sta. De remmen zijn dan gewoon echt koud (omgevingstemperatuur) en de remmen zijn niet warmer dan lauwe koffie. Als het dan aan mijn rijstijl (of klauwen) zou liggen zouden die remmen bloedheet moeten zijn. De wagen staat dan in weer en wind en dus ook aardig wat roest bij terugkomst, zeker in de winter i.c.m. zout. Overigens heb ik bevestigd dat de klauwen niet vast zitten want ik kan de wielen met de hand ronddraaien als de wagen omhoog staat.

Kom ik dan terug, dan zit er letterlijk een geprinte remblok op mijn schijf, de lijntjes van de remblokken zijn echt perfect recht op de schijf "geprint", zowel voor als achteren. Het is alsof de remklauwen zichzelf vastzetten op de schijf tijdens het stilstaan, het ergste in koud weer. Vorig jaar heb ik met vastgeroeste blokken voor gestaan en moest ik echt gas geven om ze los te krijgen. Daarna, raad eens, begon het gezeur. De achterkant is compleet nieuw, nog geen jaar oud. Blokken en schijven van ATE (een van de OEM remfabrikanten van BMW) en de klauw is een gereviseerd origineel exemplaar. Toen ik de auto kreeg in oktober vorig jaar remde deze prima, na de eerste weken stilstaan ontwikkelde zich een trilling tijdens het remmen, vooral merkbaar bij harder rijden (100km/h+). Dit is ook het geval geweest bij mijn 330i, mijn 330ci en mijn 325ci. Mijn ex 130i heb ik te kort gehad om het te constateren.

Ik vind het té toevallig dat 4 auto's dit hebben na stilstand en dat ze na een inrem-actie eigenlijk weer prima remmen, tot ze weer een week stil hebben gestaan, dit is voor alle wagens zo. Al lijkt dat het inremmen bij de 330d niet echt effect meer te hebben. Ik heb het overigens op beide set wielen, dus of die moeten allebei exact even krom zijn of het is het probleem niet (ik denk het laatste aangezien het 17" en 18" velgen zijn, die zijn niet zo snel krom).

Mijn enige oplossing momenteel is de wagen naar de dealer brengen, om de gehele remmerij voor en achter aan te laten pakken. Dus echt-OEM schijven, echte-OEM blokken en toch maar een OEM remklauw revisie met nieuwe OEM zuigers. Maar, en ik zit niet op mijn centen want dan moet je hard gezegd maar niet zo'n auto hebben, maar aan onderdelen alleen is dat al €1200,- bij de dealer en ik heb geen zin om na 4 weken weer met hetzelfde probleem te zitten...

Mijn 330i heeft Zimmermann, TRW, Bosch en ATE schijven gehad, mijn 330d heeft OEM schijven en ATE schijven gehad en ze hadden het allemaal of al of even snel weer. Zodra de nieuwe remmen erop zaten (zowel de 330i als de 330d) remde deze weer helemaal perfect en heerlijk soepel. Na een paar weken hadden ze beiden weer exact hetzelfde, alsof het een vloek is. De 118i heeft ook een week stilgestaan vorige week en daar is niks op aan te merken. Het onderstel van beide auto's is strak. Dempers goed, veren goed, sturen strak en dingen als draagarmen en rubbers maken geen hoorbaar geluid. Natuurlijk kan ik alles klakkeloos gaan vervangen maar ik heb hier al genoeg kosten in zitten en ik wil het eigenlijk gewoon een keer opgelost hebben.

Ik word er in ieder geval goed str*ntziek van... Het is echt een enorm doorn in het oog bij een auto die verder echt heerlijk rijdt. Zoals dik gedrukt hierboven, het is alsof de remklauwen zichzelf vastzetten na verloop van tijd. Kan iemand bevestigen of dit kan en of dit de oorzaak zou kunnen zijn van mijn trillende remmen doordat de blokken zichzelf in meer of mindere mate vastroesten op de schijf?
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Het leest idd wel heel bizar dit allemaal... :shock:

Ik rij op dit moment in mijn 5e BMW over een periode van ruim 20 jaar en heb nog nooit zoiets gehad. En zoals gezegd, ook mijn auto staat regelmatig een tijd stil, ook op Schiphol als ik voor mijn werk onderweg ben. Nog nooit een rem-trilling oid gehad... niets. En ik denk uberhaupt nooit over mijn remmen na laat staan allerlei procedures die jij probeert om het te voorkomen of verminderen. Heel, heel gek... :?

Wat zegt BMW er zelf van?
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Zet je de handrem er altijd op als je de auto zo’n lange tijd laat staan?
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja het is echt te bizar. Vooral omdat het op alle auto's gebeurd, maar ik vind het erg moeilijk om aan te nemen dat het aan mijn rijstijl ligt. Ik ga uiteraard niet ontkennen dat ik dat 3 liter diesel koppel nooit gebruik en daarbij dus ook de remmen gebruik waar ze voor zijn, maar ik zet nooit de auto weg met warme remmen en ik kan dit dus ook bevestigen aan de temperatuur van de velgen en schijven. Het is dus niet dat ik de wagen aftrap, maar ik gebruik 'm wel waar 'ie voor gemaakt is, namelijk lange stukken snel rijden en af en toe een leuk B-weggetje pakken of eventjes de kickdown gebruiken. Op de remmen na heb ik in de 8 jaar BMW's nog nooit problemen gehad met mijn auto's die te wijten zijn aan verkeerd of "hersenloos" gebruik. Wat ik zeg, het heeft volgens mij echt te maken met een (of meerdere) klauw(en) die zichzelf vastzetten tijdens lang parkeren.

Ik moet nog een afspraak maken met de BMW dealer, ik wil dit in januari doen als 'ie gelijk gekeurd moet worden. De 118i heeft momenteel even prioriteit en die paar weken extra gaan op mijn diesel toch geen enkel verschil maken.

Ik gebruik mijn handrem alleen als ik de wagen kort parkeer, dus bijv. thuis als ik 'm parkeer voor een nacht of als we ergens naar toe gaan. Staat ie langer stil dan 2 dagen laat ik 'm in de parkeerstand van de automaat staan zonder de handrem. Ik ben bijna te huiverig voor remproblemen geworden dus haha.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Handrem is een goeie, maar alle schijven rondom hebben die afdruk..?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Handrem voelt goed aan, ik merk dat die ook daadwerkelijk afremt als ik 'm tijdens het rijden aantrek en ik ruik geen typische verbrande remlucht van de schijven komen dus aanlopen doet ie niet. De handrem van een kennis van mij liep licht aan en dit merkte je door trillingen en een verbrande lucht achter. Ik heb tijdens het normaal rijden geen enkele trilling, ook niet bij voortdurend 160km/h. Het lijkt me sterk dus dat de handrem aanloopt, dat zou ik allang gemerkt hebben aangezien deze met de achterschijven is vervangen in januari.

De afdruk zit inderdaad na een paar dagen stilstaan op alle schijven, zowel voor als achter. Ook na het vervangen van de gereviseerde remklauwen. En dat daar met allebei wederom wat mis is lijkt me sterk (uiteraard niet onmogelijk). Ik hoop dat OEM BMW remblokken wellicht minder binden, maar ik ben ondertussen erg huiverig geworden. Bij de 118i zitten deze afdrukken overigens niet. Uiteraard weet ik niet of deze afdrukken deze problemen veroorzaken, maar zodra ik een trilling voelde bij al mijn wagens zaten deze afdrukken er dus op. Ook lees ik regelmatig over "Brake pad imprints" wat trillingen kan veroorzaken dus als ik alles bij elkaar optel lijkt het mij een erg aannemelijke kans dat het daarmee te maken heeft. Ook lijken deze imprints na een paar flinke remacties een stuk minder en is de trilling dan ook substantieel minder.

Kan een rembekrachtiger hier een probleem geven? Dat die na verloop van tijd de blokken op de schijf duwt, waardoor ik dus die imprints krijg? Of zoals eerder geopperd, zouden geperforeerde schijven meer lucht doorlaten waardoor de blokken er "minder op vast roesten"? Ik weet daar technisch te weinig van, maar iets in die trant sluit ik niet uit?
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Geperforeerde schijven is geen oplossing. De standaard remmen mogen deze problemen niet hebben. Rembekrachtiger... dunno. Zou misschien kunnen. Maar dan op al je auto's? Lijkt me ook sterk.

De handrem werkt toch alleen op de achterremmen of heb ik het mis? Die gebruik ik uberhaupt nooit. Hij staat altijd in P maar dat heeft hier niets mee te maken.

Maar... wat zegt BMW ervan? :P
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik ben nog niet bij BMW geweest, maar dit staat dus wel in de planning. Ik hoop dan ook echt dat het in bijv. de remblokken zit. Al zijn dit gewoon ATE blokken, dus geen goedkope slechte blokken. Maar ik lees wel her en der dat BMW's dealer-remblokken toch echt het fijnst vinden, dus ik hoop van harte dat dat het definitief op gaat lossen. De rijervaring is nu gewoon echt slecht. :nou:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Heb nu ook de laatste 2 pagina's gelezen, maar heb je dit probleem ook in Middelburg??
Dus als je de auto daar een week lang stil zet???
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Daar staat 'ie eigenlijk nooit zo lang stil, maar het is wel zo dat als ie eenmaal trilt hij het blijft doen natuurlijk. Wat me wel opvalt is dat de remmen vooral trillen als deze warm zijn, en als ze zoals vandaag helemaal koud zijn remmen ze een stuk beter. Op de snelweg bij de initiële remactie zijn ze redelijk, maar als ze warm worden is het echt niet te doen. Koud remmen bij 60km/h is eigenlijk goed, bij warme remmen voel ik een "onregelmatigheid" wat dus voor een trilling zorgt boven de 100. Alsof ik het rempedaal pulseer zeg maar. Dit is dan voelbaar door de hele auto, vooral achteren, maar het stuur beweegt ook heen en weer bij hoge snelheden. Of het rempedaal ook pulseert weet ik niet, daar trilt de auto echt teveel voor.

Dus dat zegt me dat ze dan niet "krom" zijn maar eerder last hebben van die afdrukken die door de temperatuursverschillen een andere frictie krijgen?
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Zou je eigenlijk eens moeten proberen, thuis een week voor de deur. Kun je dat ook afstrepen.
Ik weet, het zal lastig zijn met zon dik apparaat :ja:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ik herken sinds kort wel wat je schrijft over de remmen en het trillen. Bij mij is het ook met warme remmen erger dan bij koud en boven de pakweg 100km/u vibratie in rempedaal, stuur trilt licht en je voelt het in de auto. Harder remmen (vandaag nog paar keer getest) maakt niet uit. Bij mij lijkt het alleen wel van de voorremmen te komen.
Achter heb ik de remblokken al wel vervangen (schijven waren nog zeer goed en ook niets raars aan te zien voor wat het waard is). De voorremmen zijn nog zoals ik de auto kocht en moeten volgens de BC nog 11.000km.

Hopelijk is het probleem voor jou snel (en structureel) opgelost!
Laatst gewijzigd door Hugo330D op 29 nov 2019, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dutch79 schreef: 24 nov 2019, 15:51 Wat je kunt doen als je veel last hebt van vliegroest en vermoed dat dit de oorzaak is: een roeststopper die speciaal voor oa remschijven.
https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber ... 300ml.html
Morgen toch minstens 15% korting bij de welbekende detailingtoko (waar veel van ons hun spullen halen), dus ik zal Bilthamber Atom mac wel 's voor je testen. Vliegroest na het wassen (zonder er vervolgens meer mee te rijden) kan ik er zo dan ook mooi mee voorkomen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

330D schreef: 28 nov 2019, 13:43 Ik vind het ook erg bizar allemaal. Letterlijk al mijn auto's hebben hetzelfde probleem, dus je zou denken dat het aan mijn rijstijl zou liggen. Dat zou het meest logische zijn natuurlijk, maar ik heb hier eigenlijk al 4+ jaar last van dus ik hou het tegenwoordig erg goed in de gaten. Bij aankomst op Schiphol heb ik een rit gehad van ongeveer 150km waarvan de laatste 20 km 130km/h zijn. Om te controleren of het misschien een vastzittende klauw is laat ik de auto soms uitrollen van 130 om vervolgens amper te remmen en direct aan de velgen voelen als ik geparkeerd sta. De remmen zijn dan gewoon echt koud (omgevingstemperatuur) en de remmen zijn niet warmer dan lauwe koffie. Als het dan aan mijn rijstijl (of klauwen) zou liggen zouden die remmen bloedheet moeten zijn. De wagen staat dan in weer en wind en dus ook aardig wat roest bij terugkomst, zeker in de winter i.c.m. zout. Overigens heb ik bevestigd dat de klauwen niet vast zitten want ik kan de wielen met de hand ronddraaien als de wagen omhoog staat.

Kom ik dan terug, dan zit er letterlijk een geprinte remblok op mijn schijf, de lijntjes van de remblokken zijn echt perfect recht op de schijf "geprint", zowel voor als achteren. Het is alsof de remklauwen zichzelf vastzetten op de schijf tijdens het stilstaan, het ergste in koud weer. Vorig jaar heb ik met vastgeroeste blokken voor gestaan en moest ik echt gas geven om ze los te krijgen. Daarna, raad eens, begon het gezeur. De achterkant is compleet nieuw, nog geen jaar oud. Blokken en schijven van ATE (een van de OEM remfabrikanten van BMW) en de klauw is een gereviseerd origineel exemplaar. Toen ik de auto kreeg in oktober vorig jaar remde deze prima, na de eerste weken stilstaan ontwikkelde zich een trilling tijdens het remmen, vooral merkbaar bij harder rijden (100km/h+). Dit is ook het geval geweest bij mijn 330i, mijn 330ci en mijn 325ci. Mijn ex 130i heb ik te kort gehad om het te constateren.

Ik vind het té toevallig dat 4 auto's dit hebben na stilstand en dat ze na een inrem-actie eigenlijk weer prima remmen, tot ze weer een week stil hebben gestaan, dit is voor alle wagens zo. Al lijkt dat het inremmen bij de 330d niet echt effect meer te hebben. Ik heb het overigens op beide set wielen, dus of die moeten allebei exact even krom zijn of het is het probleem niet (ik denk het laatste aangezien het 17" en 18" velgen zijn, die zijn niet zo snel krom).

Mijn enige oplossing momenteel is de wagen naar de dealer brengen, om de gehele remmerij voor en achter aan te laten pakken. Dus echt-OEM schijven, echte-OEM blokken en toch maar een OEM remklauw revisie met nieuwe OEM zuigers. Maar, en ik zit niet op mijn centen want dan moet je hard gezegd maar niet zo'n auto hebben, maar aan onderdelen alleen is dat al €1200,- bij de dealer en ik heb geen zin om na 4 weken weer met hetzelfde probleem te zitten...

Mijn 330i heeft Zimmermann, TRW, Bosch en ATE schijven gehad, mijn 330d heeft OEM schijven en ATE schijven gehad en ze hadden het allemaal of al of even snel weer. Zodra de nieuwe remmen erop zaten (zowel de 330i als de 330d) remde deze weer helemaal perfect en heerlijk soepel. Na een paar weken hadden ze beiden weer exact hetzelfde, alsof het een vloek is. De 118i heeft ook een week stilgestaan vorige week en daar is niks op aan te merken. Het onderstel van beide auto's is strak. Dempers goed, veren goed, sturen strak en dingen als draagarmen en rubbers maken geen hoorbaar geluid. Natuurlijk kan ik alles klakkeloos gaan vervangen maar ik heb hier al genoeg kosten in zitten en ik wil het eigenlijk gewoon een keer opgelost hebben.

Ik word er in ieder geval goed str*ntziek van... Het is echt een enorm doorn in het oog bij een auto die verder echt heerlijk rijdt. Zoals dik gedrukt hierboven, het is alsof de remklauwen zichzelf vastzetten na verloop van tijd. Kan iemand bevestigen of dit kan en of dit de oorzaak zou kunnen zijn van mijn trillende remmen doordat de blokken zichzelf in meer of mindere mate vastroesten op de schijf?

Overigens heb ik bevestigd dat de klauwen niet vast zitten want ik kan de wielen met de hand ronddraaien als de wagen omhoog staat.


Dit zegt niks...sorry.
nog steeds kan het wel degelijk erin zitten.
vervang zat klauwen met dit probleem.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”