Waarin verschilt het gewone onderstel eigenlijk met een M-onderstel? ... En deze weer met een Performance onderstel?
Wat moet er allemaal veranderen en is het mogelijk om dit achteraf te doen of gaan de kosten dan behoorlijk in de papieren lopen?
Thanks voor de hulp
Greetz,
Koen
standaard VS M VS Performance
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Het wijzigen zit 'm puur in het veranderen van de veer-demper-combinaties...
Het verschil tussen standaard en M-sport onderstel is goed voelbaar zonder oncomfortabel te worden (behalve op een echt slechte weg en de grotere velgen); of het verschil tussen het M-sport en het PP-onderstel net zo groot is weet ik niet; denk het haast van niet. Maar wellicht iemand hier die dat verschil wel weet.
De auto helt merkbaar iets minder over bij de sportievere onderstellen.
Uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur.
Qua prijs zit je tussen de €800,- en de €1100,- excl. montage en opnieuw uitlijnen.
Het verschil tussen standaard en M-sport onderstel is goed voelbaar zonder oncomfortabel te worden (behalve op een echt slechte weg en de grotere velgen); of het verschil tussen het M-sport en het PP-onderstel net zo groot is weet ik niet; denk het haast van niet. Maar wellicht iemand hier die dat verschil wel weet.
De auto helt merkbaar iets minder over bij de sportievere onderstellen.
Uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur.
Qua prijs zit je tussen de €800,- en de €1100,- excl. montage en opnieuw uitlijnen.
-
- Beyond salvation
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
- Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Verschil is toch wel vrij groot moet ik zeggen.
Maar er zit ook weer verschil tussen M onderstellen. Ik heb een aantal vrienden met E9x BMW's en wat ik merk is dat auto's na half 2007 hebben een veel comfortabeler M onderstel dan auto's voor die tijd. Echt een wereld van verschil. Je ziet begin 2007 de onderdeelnummers ook echt wijzigen als je op OEMPARTS kijkt.
Mijn auto is echt snoeihard geveerd (330d eind 2006) waar de nieuwere M-onderstellen (E92 330D 2008 en 335i E90 Lci 2010) gewoon een stuk comfortabeler rijden zonder (zover ik heb gemerkt) in te leveren op wegligging.
De technische verschillen zijn relatief klein. De veer en demper zijn anders en er is nog 1 onderdeel anders (extra schokbreker welke wel op het sportonderstel zit maar niet onder het standaard onderstel. Dit onderdeel is tussen M-sport en sport ook weer anders). Klein verschil in onderdelen dus (draagarmen etc zijn identiek) maar enorm verschil in wegligging.
Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat.
Maar er zit ook weer verschil tussen M onderstellen. Ik heb een aantal vrienden met E9x BMW's en wat ik merk is dat auto's na half 2007 hebben een veel comfortabeler M onderstel dan auto's voor die tijd. Echt een wereld van verschil. Je ziet begin 2007 de onderdeelnummers ook echt wijzigen als je op OEMPARTS kijkt.
Mijn auto is echt snoeihard geveerd (330d eind 2006) waar de nieuwere M-onderstellen (E92 330D 2008 en 335i E90 Lci 2010) gewoon een stuk comfortabeler rijden zonder (zover ik heb gemerkt) in te leveren op wegligging.
De technische verschillen zijn relatief klein. De veer en demper zijn anders en er is nog 1 onderdeel anders (extra schokbreker welke wel op het sportonderstel zit maar niet onder het standaard onderstel. Dit onderdeel is tussen M-sport en sport ook weer anders). Klein verschil in onderdelen dus (draagarmen etc zijn identiek) maar enorm verschil in wegligging.
Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat.
E90 330D automaat
-
- Beyond salvation
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
- Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Sport onderstel is iets stijver dan het standaard onderstel. De auto zal iets minder overhellen en normaal gesproken zou je in een sportief bochtje wat meer grip kunnen behouden.Roland schreef:Nu staat er op mijn lijstje " sport-onderstel" .
Waar moet ik deze dan inschalen?
Het blijft echter nog wat comfortabeler dan een M-sport onderstel omdat de veer minder stijf is en de damper minder hard ingrijpt bij het stabiliseren van de veerslag. Het is allemaal wat subtieler maar ik vind persoonlijk het M onderstel fijner (dan wel het nieuwere M onderstel, pre 2007 kan wel eens erg gemeen zijn).
E90 330D automaat
-
- Just getting started
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 01 apr 2010, 19:06
- Type Auto: E90
Oei, ik heb net 18" velgen besteld, maar ik heb nu een standaard onderstel... heb ik nu een probleem dan? Mijn dealer heeft mij hier niets over verteldAcidfever schreef:Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat.
Greetz
- Smets
- Getting the hang of it
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 30 mei 2010, 13:37
- Type Auto: Bmw 320D E91 '08 197Pk/417Nm
- Locatie: Boortmeerbeek
Denk niet dat dit een probleem is hoor.
Het zal zowiezo harder en stijver aanvoelen door de lagere profielbanden.
Het zal zowiezo harder en stijver aanvoelen door de lagere profielbanden.
- Smets
- Getting the hang of it
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 30 mei 2010, 13:37
- Type Auto: Bmw 320D E91 '08 197Pk/417Nm
- Locatie: Boortmeerbeek
Je weggedrag zal zeker niet slechter worden.
Ik vind persoonlijk zelfs net iets beter.
Door lagere profielband is de auto stijver en je hebt normaal ook bredere band dus dat geeft je ook meer grip.
Enkel hoge profielbanden piepen (meestal) voordat ze schuiven en lage profielbanden gaan schuiven zonder "waarschuwing" te geven.
Ik vind persoonlijk zelfs net iets beter.
Door lagere profielband is de auto stijver en je hebt normaal ook bredere band dus dat geeft je ook meer grip.
Enkel hoge profielbanden piepen (meestal) voordat ze schuiven en lage profielbanden gaan schuiven zonder "waarschuwing" te geven.
-
- VIP Driver
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
- Type Auto: BMW F32 420i+
Mmm, ik vind mijn sportonderstel best wel "bonkig", vooral bij lage snelheid bij putten e.d.
Ben dan ook een beetje huiverig om van 17" naar groter te gaan.
Bij hogere snelheid gedraagd de auto zich prima, en ook in de bochten stuurt 'ie als een kart, in vergelijking met mijn E46.
En hier zat toch een koni sport set onder
Ben dan ook een beetje huiverig om van 17" naar groter te gaan.
Bij hogere snelheid gedraagd de auto zich prima, en ook in de bochten stuurt 'ie als een kart, in vergelijking met mijn E46.
En hier zat toch een koni sport set onder
-
- Beyond salvation
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
- Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Van welk jaar is je auto Roland? Je ziet in de onderdeelnummers van de veer en demper dat er andere onderdelen gebruikt worden bij nieuwere auto's. Mijn 2006 E90 met M-sport onderstel is op lage snelheid ook erg bonkig terwijl de 2008 coupe en 2010 Sedan's van 2 vrienden van mij dit totaal niet hebben.Roland schreef:Mmm, ik vind mijn sportonderstel best wel "bonkig", vooral bij lage snelheid bij putten e.d.
Lijkt er dus op dat BMW dit euvel heeft aangepakt in de latere modeljaren.
Laatst gewijzigd door Acidfever op 01 sep 2010, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
E90 330D automaat
-
- Beyond salvation
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
- Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
- Locatie: Omgeving Rotterdam
Correct, de kosten voor het performance onderstel zijn overigens behoorlijk. Kan de site waarop de prijzen te zien waren even niet meer vinden maar schrok daar behoorlijk van.Roland schreef:Bouwjaar is oktober 2005.
Dus, er is dan een gewoon onderstel, een sport-onderstel, een M-onderstel, en een performance onderstel
E90 330D automaat