standaard VS M VS Performance

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
beemer318
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 apr 2010, 19:06
Type Auto: E90

Waarin verschilt het gewone onderstel eigenlijk met een M-onderstel? ... En deze weer met een Performance onderstel?

Wat moet er allemaal veranderen en is het mogelijk om dit achteraf te doen of gaan de kosten dan behoorlijk in de papieren lopen?

Thanks voor de hulp :ja:

Greetz,
Koen


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Het wijzigen zit 'm puur in het veranderen van de veer-demper-combinaties...

Het verschil tussen standaard en M-sport onderstel is goed voelbaar zonder oncomfortabel te worden (behalve op een echt slechte weg en de grotere velgen); of het verschil tussen het M-sport en het PP-onderstel net zo groot is weet ik niet; denk het haast van niet. Maar wellicht iemand hier die dat verschil wel weet.
De auto helt merkbaar iets minder over bij de sportievere onderstellen.

Uiteindelijk is het persoonlijke voorkeur.

Qua prijs zit je tussen de €800,- en de €1100,- excl. montage en opnieuw uitlijnen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Nu staat er op mijn lijstje " sport-onderstel" .

Waar moet ik deze dan inschalen? :?:
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Verschil is toch wel vrij groot moet ik zeggen.

Maar er zit ook weer verschil tussen M onderstellen. Ik heb een aantal vrienden met E9x BMW's en wat ik merk is dat auto's na half 2007 hebben een veel comfortabeler M onderstel dan auto's voor die tijd. Echt een wereld van verschil. Je ziet begin 2007 de onderdeelnummers ook echt wijzigen als je op OEMPARTS kijkt.

Mijn auto is echt snoeihard geveerd (330d eind 2006) waar de nieuwere M-onderstellen (E92 330D 2008 en 335i E90 Lci 2010) gewoon een stuk comfortabeler rijden zonder (zover ik heb gemerkt) in te leveren op wegligging.

De technische verschillen zijn relatief klein. De veer en demper zijn anders en er is nog 1 onderdeel anders (extra schokbreker welke wel op het sportonderstel zit maar niet onder het standaard onderstel. Dit onderdeel is tussen M-sport en sport ook weer anders). Klein verschil in onderdelen dus (draagarmen etc zijn identiek) maar enorm verschil in wegligging.

Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat. :)
E90 330D automaat
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Roland schreef:Nu staat er op mijn lijstje " sport-onderstel" .

Waar moet ik deze dan inschalen? :?:
Sport onderstel is iets stijver dan het standaard onderstel. De auto zal iets minder overhellen en normaal gesproken zou je in een sportief bochtje wat meer grip kunnen behouden.
Het blijft echter nog wat comfortabeler dan een M-sport onderstel omdat de veer minder stijf is en de damper minder hard ingrijpt bij het stabiliseren van de veerslag. Het is allemaal wat subtieler maar ik vind persoonlijk het M onderstel fijner (dan wel het nieuwere M onderstel, pre 2007 kan wel eens erg gemeen zijn).
E90 330D automaat
beemer318
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 apr 2010, 19:06
Type Auto: E90

Acidfever schreef:Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat. :)
Oei, ik heb net 18" velgen besteld, maar ik heb nu een standaard onderstel... heb ik nu een probleem dan? Mijn dealer heeft mij hier niets over verteld :duh:

Greetz
Gebruikersavatar
Smets
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 mei 2010, 13:37
Type Auto: Bmw 320D E91 '08 197Pk/417Nm
Locatie: Boortmeerbeek

Denk niet dat dit een probleem is hoor.
Het zal zowiezo harder en stijver aanvoelen door de lagere profielbanden.
beemer318
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 apr 2010, 19:06
Type Auto: E90

Hee Smets, bedankt voor je snelle reactie.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar moet ik mij nu zorgen gaan maken over het weggedrag...met standaard onderstel?

Greetz,
Koen
Gebruikersavatar
Smets
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 521
Lid geworden op: 30 mei 2010, 13:37
Type Auto: Bmw 320D E91 '08 197Pk/417Nm
Locatie: Boortmeerbeek

Je weggedrag zal zeker niet slechter worden.
Ik vind persoonlijk zelfs net iets beter.

Door lagere profielband is de auto stijver en je hebt normaal ook bredere band dus dat geeft je ook meer grip.

Enkel hoge profielbanden piepen (meestal) voordat ze schuiven en lage profielbanden gaan schuiven zonder "waarschuwing" te geven.
beemer318
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 apr 2010, 19:06
Type Auto: E90

Aha oke, ik hoef me dus geen zorgen te maken. Thanks voor de uitleg :ja:
Ik kan niet wachten tot m'n velgen binnen komen :mrgreen: :In love: :mrgreen:

Greetz,
Koen
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Mmm, ik vind mijn sportonderstel best wel "bonkig", vooral bij lage snelheid bij putten e.d.
Ben dan ook een beetje huiverig om van 17" naar groter te gaan.

Bij hogere snelheid gedraagd de auto zich prima, en ook in de bochten stuurt 'ie als een kart, in vergelijking met mijn E46.

En hier zat toch een koni sport set onder :?
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Roland schreef:Mmm, ik vind mijn sportonderstel best wel "bonkig", vooral bij lage snelheid bij putten e.d.
Van welk jaar is je auto Roland? Je ziet in de onderdeelnummers van de veer en demper dat er andere onderdelen gebruikt worden bij nieuwere auto's. Mijn 2006 E90 met M-sport onderstel is op lage snelheid ook erg bonkig terwijl de 2008 coupe en 2010 Sedan's van 2 vrienden van mij dit totaal niet hebben.

Lijkt er dus op dat BMW dit euvel heeft aangepakt in de latere modeljaren.
Laatst gewijzigd door Acidfever op 01 sep 2010, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
E90 330D automaat
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Bouwjaar is oktober 2005.

Dus, er is dan een gewoon onderstel, een sport-onderstel, een M-onderstel, en een performance onderstel :autotje spelen:
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Roland schreef:Bouwjaar is oktober 2005.

Dus, er is dan een gewoon onderstel, een sport-onderstel, een M-onderstel, en een performance onderstel :autotje spelen:
Correct, de kosten voor het performance onderstel zijn overigens behoorlijk. Kan de site waarop de prijzen te zien waren even niet meer vinden maar schrok daar behoorlijk van.
E90 330D automaat
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Ik schril wel vaker van BMW prijzen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”