standaard VS M VS Performance

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
BMJay
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 361
Lid geworden op: 22 feb 2011, 23:12
Type Auto: BMW E90 3.18 i Executive - Blacksafier
Locatie: Rotterdam

Beste forumleden,

Graag haak ik nog even in op dit onderwerp.
Mijn e90 uit 2006 heeft denk ik een gewoon sportonderstel.

Ik weet dat ik het performance onderstel bij bmw zelf kan laten inbouwen voor EUR 1.117.

Maar voor een sportonderstel of m sportonderstel..
Waar kan ik deze kopen / laten inbouwen.

Groetjes

Jay


Blijf Maar Werken - Maar dat is helemaal niet erg. xD
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dealer?

...die heeft ook gewoon de onderdelen liggen of besteld deze voor je. Net zo eenvoudig als dat je een PP-onderstel koopt en/of laat aanbrengen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13591
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Met een Permance onderstel lijk je lager uit te komen dan met de M-onderstel, iig bij een E90.. of is het nou toch gezichtsbedrog...

Afbeelding
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Acidfever schreef:Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat. :)
Dit lijkt me verkooppraat, aangezien mijn auto door BMW geleverd is zonder sportonderstel mét 18" wielen.
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

LiQuiD schreef:
Acidfever schreef:Men raad overigens bij zelf BMW af om zonder M-Technik onderstel op 18 Inch of groter te gaan rijden in verband met weggedrag, het sport onderstel zou daar simpelweg niet voor ontwikkeld zijn (maar voor mensen die net even wat sportiever weggedrag willen op de standaard velgen). Maar ja, is dat wel of geen verkooppraat. :)
Dit lijkt me verkooppraat, aangezien mijn auto door BMW geleverd is zonder sportonderstel mét 18" wielen.
Dat kan van twee kanten verkooppraat zijn natuurlijk, misschien wilde jouw dealer je wel gewoon 18 inch wielen verkopen. :mrgreen:
Maar goed, het zal allemaal wel niet zo'n enorm verschil zijn.

Wat betreft een eerdere post, als je nu nog geen M-sport onderstel hebt en een performance onderstel kunt laten monteren voor rond de 1100eu zal een M-sport onderstel monteren niet heel ander zijn. Het gaat voornamelijk om andere dempers en wat andere onderdelen alheb ik begrepen dat er bij een performance setup ook andere stabilisator stangen enzo horen en die lijken me eerlijk gezegd niet in die 1100euro zitten. Vier dempers vervangen is al een aardig prijzig verhaal en samen met de andere benodigde onderdelen denk ik dat de kosten voor een M-spot setup en een Performance setup als je het puur over de dempers etc hebt me niet spectaculair anders.
E90 330D automaat
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Acidfever schreef: Dat kan van twee kanten verkooppraat zijn natuurlijk, misschien wilde jouw dealer je wel gewoon 18 inch wielen verkopen. :mrgreen:
Ze zaten er al onder toen ik de auto kocht, dus daar kan ik niet over oordelen. De velgen staan wel op de optielijst van mijn auto, dus ze zijn er niet achteraf onder gezet :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
erwinner
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 jul 2011, 07:38

Ik lees hier van alles over 'sport-onderstel' vs 'M Technik' onderstel... Als je op dit moment een 'M Sport Edition' pakket besteld, staat er in de prijslijst '704 - M sportonderstel'

Dit komt dus onder mijn 318i Touring waar ik overigens nu nog gewoon de 17" M-velgen set bij heb besteld om nog beetje comfort over te houden met de RFT-verhalen waar ik dus veel over gehoord/gelezen heb hier.

Overigens gaf mijn vrouw ditmaal de doorslag omdat we ooit eens 2 weken in een vervangende 320 coupe met M-Technik onderstel hadden gereden en ze daarna nooit meer zo lekker in een auto heeft gereden :Klappen:

Ben dus benieuwd of er in de huidige series nog onderscheid is tussen verschillende soorten sportonderstellen. Ik hoop in elk geval de M Technik gemonteerd te krijgen 003
One Life, Live It!

dagelijks de 318i Touring Corporate Lease M Sport Edition
bij mooi weer 3.0V6 12v Spider
Afbeelding Afbeelding
Lars
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3600
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:12
Locatie: Noord-Holland

erwinner schreef:Ik lees hier van alles over 'sport-onderstel' vs 'M Technik' onderstel... Als je op dit moment een 'M Sport Edition' pakket besteld, staat er in de prijslijst '704 - M sportonderstel'

Dit komt dus onder mijn 318i Touring waar ik overigens nu nog gewoon de 17" M-velgen set bij heb besteld om nog beetje comfort over te houden met de RFT-verhalen waar ik dus veel over gehoord/gelezen heb hier.

Overigens gaf mijn vrouw ditmaal de doorslag omdat we ooit eens 2 weken in een vervangende 320 coupe met M-Technik onderstel hadden gereden en ze daarna nooit meer zo lekker in een auto heeft gereden :Klappen:

Ben dus benieuwd of er in de huidige series nog onderscheid is tussen verschillende soorten sportonderstellen. Ik hoop in elk geval de M Technik gemonteerd te krijgen 003
Optie 704 (M-onderstel) is nu alleen het enige sportonderstel dat leverbaar is. De pre-LCI van vóór 3-2007 had ook nog de optie 226 (Sportonderstel), maar die is later geschrapt van de optielijst
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Lars schreef:
erwinner schreef:Ik lees hier van alles over 'sport-onderstel' vs 'M Technik' onderstel... Als je op dit moment een 'M Sport Edition' pakket besteld, staat er in de prijslijst '704 - M sportonderstel'

Dit komt dus onder mijn 318i Touring waar ik overigens nu nog gewoon de 17" M-velgen set bij heb besteld om nog beetje comfort over te houden met de RFT-verhalen waar ik dus veel over gehoord/gelezen heb hier.

Overigens gaf mijn vrouw ditmaal de doorslag omdat we ooit eens 2 weken in een vervangende 320 coupe met M-Technik onderstel hadden gereden en ze daarna nooit meer zo lekker in een auto heeft gereden :Klappen:

Ben dus benieuwd of er in de huidige series nog onderscheid is tussen verschillende soorten sportonderstellen. Ik hoop in elk geval de M Technik gemonteerd te krijgen 003
Optie 704 (M-onderstel) is nu alleen het enige sportonderstel dat leverbaar is. De pre-LCI van vóór 3-2007 had ook nog de optie 226 (Sportonderstel), maar die is later geschrapt van de optielijst
Ik denk mede doordat het M onderstel van voor 03-2007 een redelijke moordenaar was wat betreft comfort waar het huidige M onderstel op de 1 of andere manier wel sportiviteit met comfort weet te combineren.
Er is nu dus gewoon geen noodzaak meer voor een normale sportonderstel optie omdat het M-sport onderstel ook nog comfortabel genoeg is.

Schijnt aan de dempers te liggen en ik loop toch ook al een tijdje met het idee om mijn dempers (Bilstein) te laten vervangen door de dempers van het nieuwe M onderstel (Sachs) of toch gewoon aftermarket dempers van Koni of Bilstein.
E90 330D automaat
Lars
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3600
Lid geworden op: 18 aug 2010, 14:12
Locatie: Noord-Holland

Acidfever schreef:Optie 704 (M-onderstel) is nu alleen het enige sportonderstel dat leverbaar is. De pre-LCI van vóór 3-2007 had ook nog de optie 226 (Sportonderstel), maar die is later geschrapt van de optielijst
Ik denk mede doordat het M onderstel van voor 03-2007 een redelijke moordenaar was wat betreft comfort waar het huidige M onderstel op de 1 of andere manier wel sportiviteit met comfort weet te combineren.
Er is nu dus gewoon geen noodzaak meer voor een normale sportonderstel optie omdat het M-sport onderstel ook nog comfortabel genoeg is.

Schijnt aan de dempers te liggen en ik loop toch ook al een tijdje met het idee om mijn dempers (Bilstein) te laten vervangen door de dempers van het nieuwe M onderstel (Sachs) of toch gewoon aftermarket dempers van Koni of Bilstein.[/quote]

Andere discussie, maar ik denk nog steeds dat niet-rft banden het grootste deel van je ergenis zullen wegnemen :mrgreen:
Nu ook weer gemerkt dat 18 inch rft vervangen door 20 (!) inch niet-rft zelfs al beter comfort oplevert (maar niet minder stug hoor!)
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Ik heb vooral veel problemen op plotseling richels en scherpe randen enzo.

Beetje vergelijkbaar met als er een wortel of kabel onder asfalt licht waardoor er een soort worst van asfalt dwars over de rijbaan ligt. Als ik daar met snelheid overheen ga dan lijkt het wel alsof er iemand met een voorhamer op het stuur slaat en kan de auto ook nog wel eens vreemd reageren als er ook een buiging/bocht in de weg zit.

Ook op klinkerweggetjes is het soms echt heel bizar.

Wellicht dat ik de volgende keer toch eens normale banden neem maar dan moet ik dus een reparatie/krik kitje regelen. Ik zou dan echter toch eerst eens in een pre 03-2007 auto willen rijden zonder RFT's ter vergelijking.
E90 330D automaat
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

...typisch geval van te harde banden AF, heeft weinig tot niets met het onderstel te maken. RFT's van Bridgestone zeker?
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Joop schreef:...typisch geval van te harde banden AF, heeft weinig tot niets met het onderstel te maken. RFT's van Bridgestone zeker?
Hier kan ik me wel weer in vinden, ook met de Bridgestone Potenza's. Als je te hard door een bocht gaat (bijv bij een stoplicht) waar er ribbels in het wegdek zitten, merk je de hele achterkant van de auto even een stapje opzij zet :wink: Dit komt echt puur door de hobbeltjes, niet door het veel te snel er doorheen gaan :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Acidfever
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1386
Lid geworden op: 12 aug 2010, 16:30
Type Auto: E90 330dA, Beek remap 274PK/630Nm
Locatie: Omgeving Rotterdam

Joop schreef:...typisch geval van te harde banden AF, heeft weinig tot niets met het onderstel te maken. RFT's van Bridgestone zeker?
Michelin PS2. Toch maar naar non RFT's dan. Aangezien ik sterk vermoed dat mijn achterbanden eerder versleten zullen zijn ( :mrgreen:): Kan het kwaad om voor nog even op RFT's te rijden en achter normale banden te monteren?

Zal nog wel even duren hoor, staat pas iets van 2500km op deze banden.
E90 330D automaat
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Nu is het me nou niet echt duidelijk.
Wat is, bij een pré-lci, nou het verschil tussen het sportonderstel en het M-onderstel? :wink:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”