Advies voor verlagen E93

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
ilBirraio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 mar 2015, 18:26

---
Laatst gewijzigd door ilBirraio op 27 feb 2020, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Eibach is prima spul :ja:
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Heb zelf (e91) de eibach b12 pro-kit eronder gezet samen met verlaagde veerschotels aan de voorkant.
Idee komt van dit forum en geeft de auto een mooi gelijke hoogte.

Afbeelding
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Ik heb ook Eibach b12 pro-kit eronder gezet.
Rijdt nog comfortabel ook.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

ilBirraio schreef: 20 mar 2019, 17:21 Goedendag,

Ben in bezit van E93 325i met een normaal onderstel. De auto hangt, zoals alle 3 series (dacht dat het alleen bij de E92 en E93 het geval was) achterover. En ergens stoort dat een klein beetje....
Bij het uitpluizen van de diverse posten kom ik veel info tegen maar eigenlijk niet hoe men het het beste opgelost heeft.
Voor de duidelijkheid. Bij bijna alle 3 series zit er verschil van zo'n 2.5 cm tussen voor en achter, dus dat voor hoger staat. Gemeten vanaf de grond tot spatbordrand is het voor 66,5 en achter 64 cm, en deze maten kom ik meer tegen. (En de "Duitse manier" geeft vergelijkbare waardes, maar de manier van meten komt op hetzelfde neer) Tussen de band en de spatbordrand zit ik voor met 5 cm en achter met 2 cm ruimte.

Simpele gedachte van mijn kant.
Eibach verenset 30/10-15 mm en alleen de voorste veren monteren, alternatief is H&R met 35/25 mm en ook alleen de voorste monteren. De auto zakt voor dan 30 mm en staat dan bijna vlak, of 35 en hangt dan minimaal voorover.
Voor mij komen bovenste sets in aanmerking, wil wel een beetje goed merk en geen hang-pang-knal rommel eronder.
Iemand ervaringen en-of tips? Heb ook nog gekeken naar een schroefset maar dan loop ik de kans dat ik een te harde auto krijg.
Bij een M-onderstel set veren zakt de auto ten opzichte van standaard 10-15 mm dus lost niets op.

Ik hoor graag reacties. En mocht ik toch een post gemist hebben dan mag uiteraard ook een link. Alvast bedankt !
Ik zou het echt afraden om alleen de voorveren te vervangen. De hele gewichtsverdeling help je om zeep en daarnaast zullen de voorste schokdempers het relatief zwaar krijgen als je achter 'hoog' laat.

Mijn advies, lekker rondom een setje van eibach of h&r samen met dempers van hetzelfde merk.
Model S P100D aka Dyson
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Of je moet al in een degelijke schroefset investeren met verstelbare weerstand.
Dan kan je voor best wat lager dan achter, niet dat die punten dan niet gelden. De set kan er gewoon wat beter tegen.

Maar goed, er zijn ook sets die voor al een centimeter lager liggen, dan in combinatie met supersport veerschotels heb je toch al wat verschil.
Zomaar wat opties :)
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
ilBirraio
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 mar 2015, 18:26

----
Laatst gewijzigd door ilBirraio op 27 feb 2020, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

Bmw heeft altijd een perfecte 50/50 gewichtsverdeling per as.

Je vraagt hier om advies en gaat nu direct de discussie aan. Ik heb aardig wat ervaring met verlagen met veren en complete sets. Aftermarket veren met originele schokdempers is het nooit helemaal. Je gaat namelijk de demper uit zijn ideale werkgebied halen tov van hoe bmw de demper samengesteld heeft. Doe je dit met zoveel cm’s als jij wilt doen gaat de slijtage van de demper dermate snel dat je een vervelend rijgedrag ervoor terug krijgt.

Jij vind het lelijk dus optisch kan je hem rechtzetten, in dit geval wel ten nadele van het rijplezier (op termijn).
Model S P100D aka Dyson
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Je gaat namelijk de demper uit zijn ideale werkgebied halen tov van hoe bmw de demper samengesteld heeft.
Helemaal waar. De demper en veer (veerlengte, veerwaarde en de voorspanning) zijn een op elkaar afgestemde twee-eenheid. De in- en uitgaande demping van de demper zijn afgestemd op de veer. De veer wijzigen zonder de demper daarop aan te passen geeft optisch misschien wel het gewenste effect maar rijtechnisch niet omdat de afstelling niet meer klopt.

Het achterover staan van BMWs komt vaker voorbij maar wordt altijd gemeten op de spatbordranden. Dat is optisch en alleen op dat specifieke punt. Rijtechnisch is de denkbeeldige bodem-lijn van de hele auto belangrijker. En die is bij vrijwel alle BMWs standaard licht hellend naar voren, soms horizontaal. Auto's die op de 'gaps' van de spatborden gelijk zijn gezet (door de voorkant te laten zakken) zien er als geheel meestal wat vreemd voorover gedoken uit vind ik.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

@rvl goede post en helemaal eens.

@topicstarter, laat je door ons niet weerhouden als je dit mooi vind; lekker doen 008
Model S P100D aka Dyson
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”