Advies voor verlagen E93
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Heb zelf (e91) de eibach b12 pro-kit eronder gezet samen met verlaagde veerschotels aan de voorkant.
Idee komt van dit forum en geeft de auto een mooi gelijke hoogte.
Idee komt van dit forum en geeft de auto een mooi gelijke hoogte.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Ik heb ook Eibach b12 pro-kit eronder gezet.
Rijdt nog comfortabel ook.
Rijdt nog comfortabel ook.
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- BjeffIndividual
- VIP Driver
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
- Type Auto: Model S P100D
Ik zou het echt afraden om alleen de voorveren te vervangen. De hele gewichtsverdeling help je om zeep en daarnaast zullen de voorste schokdempers het relatief zwaar krijgen als je achter 'hoog' laat.ilBirraio schreef: ↑20 mar 2019, 17:21 Goedendag,
Ben in bezit van E93 325i met een normaal onderstel. De auto hangt, zoals alle 3 series (dacht dat het alleen bij de E92 en E93 het geval was) achterover. En ergens stoort dat een klein beetje....
Bij het uitpluizen van de diverse posten kom ik veel info tegen maar eigenlijk niet hoe men het het beste opgelost heeft.
Voor de duidelijkheid. Bij bijna alle 3 series zit er verschil van zo'n 2.5 cm tussen voor en achter, dus dat voor hoger staat. Gemeten vanaf de grond tot spatbordrand is het voor 66,5 en achter 64 cm, en deze maten kom ik meer tegen. (En de "Duitse manier" geeft vergelijkbare waardes, maar de manier van meten komt op hetzelfde neer) Tussen de band en de spatbordrand zit ik voor met 5 cm en achter met 2 cm ruimte.
Simpele gedachte van mijn kant.
Eibach verenset 30/10-15 mm en alleen de voorste veren monteren, alternatief is H&R met 35/25 mm en ook alleen de voorste monteren. De auto zakt voor dan 30 mm en staat dan bijna vlak, of 35 en hangt dan minimaal voorover.
Voor mij komen bovenste sets in aanmerking, wil wel een beetje goed merk en geen hang-pang-knal rommel eronder.
Iemand ervaringen en-of tips? Heb ook nog gekeken naar een schroefset maar dan loop ik de kans dat ik een te harde auto krijg.
Bij een M-onderstel set veren zakt de auto ten opzichte van standaard 10-15 mm dus lost niets op.
Ik hoor graag reacties. En mocht ik toch een post gemist hebben dan mag uiteraard ook een link. Alvast bedankt !
Mijn advies, lekker rondom een setje van eibach of h&r samen met dempers van hetzelfde merk.
Model S P100D aka Dyson
- Sanders
- VIP Driver
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
- Type Auto: E90 318i 2009
- Locatie: Maastricht
Of je moet al in een degelijke schroefset investeren met verstelbare weerstand.
Dan kan je voor best wat lager dan achter, niet dat die punten dan niet gelden. De set kan er gewoon wat beter tegen.
Maar goed, er zijn ook sets die voor al een centimeter lager liggen, dan in combinatie met supersport veerschotels heb je toch al wat verschil.
Zomaar wat opties
Dan kan je voor best wat lager dan achter, niet dat die punten dan niet gelden. De set kan er gewoon wat beter tegen.
Maar goed, er zijn ook sets die voor al een centimeter lager liggen, dan in combinatie met supersport veerschotels heb je toch al wat verschil.
Zomaar wat opties
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
325i Monaco Blue Showroom (gestolen)
318i LCI Titansilber Showroom
- BjeffIndividual
- VIP Driver
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
- Type Auto: Model S P100D
Bmw heeft altijd een perfecte 50/50 gewichtsverdeling per as.
Je vraagt hier om advies en gaat nu direct de discussie aan. Ik heb aardig wat ervaring met verlagen met veren en complete sets. Aftermarket veren met originele schokdempers is het nooit helemaal. Je gaat namelijk de demper uit zijn ideale werkgebied halen tov van hoe bmw de demper samengesteld heeft. Doe je dit met zoveel cm’s als jij wilt doen gaat de slijtage van de demper dermate snel dat je een vervelend rijgedrag ervoor terug krijgt.
Jij vind het lelijk dus optisch kan je hem rechtzetten, in dit geval wel ten nadele van het rijplezier (op termijn).
Je vraagt hier om advies en gaat nu direct de discussie aan. Ik heb aardig wat ervaring met verlagen met veren en complete sets. Aftermarket veren met originele schokdempers is het nooit helemaal. Je gaat namelijk de demper uit zijn ideale werkgebied halen tov van hoe bmw de demper samengesteld heeft. Doe je dit met zoveel cm’s als jij wilt doen gaat de slijtage van de demper dermate snel dat je een vervelend rijgedrag ervoor terug krijgt.
Jij vind het lelijk dus optisch kan je hem rechtzetten, in dit geval wel ten nadele van het rijplezier (op termijn).
Model S P100D aka Dyson
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Helemaal waar. De demper en veer (veerlengte, veerwaarde en de voorspanning) zijn een op elkaar afgestemde twee-eenheid. De in- en uitgaande demping van de demper zijn afgestemd op de veer. De veer wijzigen zonder de demper daarop aan te passen geeft optisch misschien wel het gewenste effect maar rijtechnisch niet omdat de afstelling niet meer klopt.Je gaat namelijk de demper uit zijn ideale werkgebied halen tov van hoe bmw de demper samengesteld heeft.
Het achterover staan van BMWs komt vaker voorbij maar wordt altijd gemeten op de spatbordranden. Dat is optisch en alleen op dat specifieke punt. Rijtechnisch is de denkbeeldige bodem-lijn van de hele auto belangrijker. En die is bij vrijwel alle BMWs standaard licht hellend naar voren, soms horizontaal. Auto's die op de 'gaps' van de spatborden gelijk zijn gezet (door de voorkant te laten zakken) zien er als geheel meestal wat vreemd voorover gedoken uit vind ik.
- BjeffIndividual
- VIP Driver
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
- Type Auto: Model S P100D
@rvl goede post en helemaal eens.
@topicstarter, laat je door ons niet weerhouden als je dit mooi vind; lekker doen
@topicstarter, laat je door ons niet weerhouden als je dit mooi vind; lekker doen
Model S P100D aka Dyson