Let op met vervangen remslangen achterzijde bij E9x

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Eind vorig jaar (net toen de kou begon) had ik opeens bij het oprijden van de snelweg een trillende auto, bij de volgende stop, meteen gestopt (en laat daar nu net de wegenwacht staan). Bij het uitstappen rook ik een sterk verbrande lucht en wist ik het al: een vastzittende rem(klauw). Velg linksachter was al loeiheet, als ik niet tijdig gestopt was, was het waarschijnlijk niet goed gekomen —> kokende remvloeistof of een klapband. Vriendelijke man van de ANWB hielp mij gelukkig snel weer op weg door de rem weer vrij te maken en even achter mij te rijden tot de volgende afslag om te controleren dat het inderdaad weer goed was.

De dag erna heb ik zelf nog eens de remklauw losgemaakt en de boel schoongeborsteld en weer ingevet (geleidingspennen). Zo ging het een paar maanden goed tot 2 weken geleden. Alweer zat dezelfde klauw vast. Weer losgemaakt (dit keer zelf) en aangezien het weer beter begon te worden, wilde ik dit keer voor een structurele oplossing gaan, zijnde: nieuwe remklauwen, remschijven, remblokken, geleidingspennen, en remslangen (alles aan beide zijden achteren). Ik ben van het soort, als je toch bezig bent en de boel los hebt, dan doe het ook goed en vervang meteen alles. Dit om te voorkomen dat je later alles mag overdoen. Afgelopen weekend had ik alle onderdelen binnen en kon ik aan de slag… De keuze echter om de remslangen (de buitenste, van remleiding naar remklauw) mee te vervangen, bleek nog naar staartje te krijgen.

De ‘nippel’ (het uiteinde) van de remleiding bleek vast geroest te zijn aan de remleiding zelf (nog niet eerder meegemaakt). En ja.. ik had de verbinding van te voren ruimhartig ingespoten met kruipolie. Hoewel het losdraaien van de nippel redelijk ging, doch stroef, zag ik opeens dat er een verdraaiing in de leiding zelf voordeed. Oeps! Dit was niet goed, want bij een beschadiging aan mijn remleiding zou mijn systeem leeglopen en ik had geen reserveleiding liggen om het op te kunnen lossen. Zie hier onder een foto van het ‘probleem’:

Afbeelding

Dat werd dus een onderbreking van mijn werkzaamheden voor een aantal dagen voordat beide remleidingen (met clipjes) binnen waren. Ook maar meteen de leiding van de andere kant bestelt, je weet immers nooit. Paar dagen later konden we weer aan de slag, nu kon ik de boel gaan slopen zonder straf.

En ja hoor, alle 4 de verbindingen van de remleiding (LA+RA) met de remslangen braken. Het was dus geen kwestie van ‘pech’, maar een structureel probleem (althans bij mijn auto dan). Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben hiermee.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig was het niet moeilijk de nieuwe remleidingen te plaatsen (ook niet de rechter die over het differentieel gaat). Zo dit ziet er weer een stuk beter uit!

Afbeelding

Moraal van het verhaal, mocht je de remslangen achteren gaan vervangen. Zorg dan dat je ook meteen de bijbehorende remleidingen bestelt, of controleer voordat je aan de klus begint dat je zeker weet dat alle vier de nippels vrij kunnen draaien.

De goede kijker zal zien dat ik niet de binnenste remslangen heb vervangen. Dit omdat: A. bij het bestellen van de onderdelen was ik niet op de hoogte dat er ook een binnenste slangen waren. B. het losmaken van de binnenste remslang met de remleiding is vrij lastig (je komt er moeilijk bij). C. opnieuw de kans op beschadiging van de remleiding en daar had ik even geen zin in. Al leek de roest hier minder erg te zijn, omdat deze verbinding ‘hoger’ gelegen is. Zie hier:

Afbeelding

Oja het eindresultaat met de nieuwe schijfjes (alhoewel hier was ik nog aan het ontluchten). De Brembo schijven hebben als voordeel trouwens dat ze gecoat zijn op het naafgedeelte, dus ik verwacht geen roestende naven, zodat het netjes uit blijft zien.

Afbeelding

Prachtig toch, mijn handen jeuken alleen om de voorkant ook te doen. Maar ja, op zich kunnen die nog wel even mee.

Voor de volledigheid en omdat we Nederlands zijn:

Kostenplaatje:
- Remklauw achter 2x (ATE) : 170
- Remschijf achter 2x (Brembo) : 73
- Remblokkenset achter (Brembo) : 30
- Remslangen achter buitenste 2x (ATE) : 25
- Geleidingspennen 4x (Meyle) : 10
- Remleiding LA (OEM 34326853523) : 42 (de kleine leiding, WTF, zie prijs lange leiding, hier
word je echt getild!)
- Remleiding RA (OEM 34326853525) : 18 (de lange leiding)
- Borgveer 4x (OEM) : 3
- Remklauw veer 2x (ATE) : 8
- Remvloeistof (Kroon DOT4 LV) 1L : 12
- Slijtage indicator (ATE) : 12
- Klein materiaal (kruipolie, remmenreiniger, plastilube, loctite)
Totaal : 403
Arbeid : 1 dag

Netjes toch?

——————————————————————-

Kostenplaatje (als ik voor origineel was gegaan):
- Remklauw achter 2x (OEM) : 550
- Remschijf achter 2x (OEM) : 225
- Remblokkenset achter (OEM) : 135
- Remslangen achter buitenste 2x (OEM) : 61
- Geleidingspennen 4x (OEM) : 84
- Remleiding LA (OEM) : 42
- Remleiding RA (OEM) : 18
- Borgveer 4x (OEM) : 3
- Remklauw veer 2x (OEM) : 27
- Remvloeistof (OEM) 1L : 14
- Slijtage indicator (OEM) : 29
- Klein materiaal : …
Totaal : 1188


Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Scheelt nogal, zeg. Mooi dat je dat zelf hebt kunnen doen. Zijn die Brembo blokken/schijven net zo goed als de door BMW geleverde? Die 'kleven' altijd zo lekker, waardoor je zeer goed gedoseerd kunt remmen en een korte remweg hebt.
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Mooi klusje
Mooi eindresultaat ook en bedankt voor de tips (en het kostenplaatje )
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Goed werk geleverd!
En top van je om dit zo gedetailleerd vast te leggen op dit forum. Zo kunnen we er allemaal ons voordeel uit trekken. :ja:
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Goede info!! :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zeker grondig aangepakt.

1 truukje... slang afknippen bij de knelkoppeling en dan de zeskant wartel verwarmen. 1 tikje...en hij is los.
Is ie rot?...griptang erop. Scheelt enorm...olie doet hier niks helaas.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Goed bezig en goede info! Toevallig van de week ook gedaan bij mezelf, bij mij draaide ik de binnenste twee uiteinden ook af met het loshalen. Maar ik had al leidingen liggen, want die waren juist het probleem. Corrosie aan de uiteinden, mogelijk apk afkeur.
Verwarmen heeft geen nut in dit geval volgens mij, de wartel zit om de leiding vast gecorrodeerd en gaat met geen mogelijkheid meer los.
Leidingen waren redelijk prijzig idd, ik heb ze voor de voorkant ook gehaald en was voor vier leidingen €140,- kwijt. Wel mooi dat ze voorgebogen zijn, maakt het gewoon weer erg netjes! Koperkleurige ik er voor geen goud onder willen hebben.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Bedankt iedereen voor de complimenten. Ik werk graag aan auto’s en heb zodoende toch al weer wat jaartjes ervaring opgebouwd. Als ik mijn auto verkoop, is die altijd in een stuk beter staat als toen ik ‘m kocht. Het voorbeeld wat ik aanhaal is niet iets wat je in handleiding of US tutorials vindt, dingen zitten altijd tegen, vooral bij oudere auto’s. Dit is bijvoorbeeld best een goede tutorial, maar dit is zeker niet hoe je het aantreft bij je 11 jaar oude Nederlandse bimmer. Truc is altijd kalm te blijven en rustig naar een oplossing zoeken, zo houd je het ook leuk als hobby klussert.
Kermit schreef: 03 apr 2019, 23:08 Scheelt nogal, zeg. Mooi dat je dat zelf hebt kunnen doen. Zijn die Brembo blokken/schijven net zo goed als de door BMW geleverde? Die 'kleven' altijd zo lekker, waardoor je zeer goed gedoseerd kunt remmen en een korte remweg hebt.
Tot nu toe tevreden met de Brembo’s, maar ze moeten zich nog bewijzen(pas 200km gereden). Origineel is altijd het beste, zeker als het op remmen aankomt. Maar in het verleden heb ik goede ervaringen gehad met ATE schijven(en blokken, vooral de ceramics zijn goed), dus meestal koos ik daarvoor. Alleen de laatste keer had ik al vrij snel kromme remschijven voor (vorige auto), maar dat kan ook aan een paar lompe remacties gelegen hebben. Vandaar dat ik nu Brembo een kans wilde geven. Wat al beter is, is dat anti-corrosie coating dikker is/lijkt, bij de ATEs kwam toch de roest door na ~2jaar. De OEM schijven hebben helemaal geen coating of wel? Daarnaast gaat het hier om de achterschijven, en aangezien je met 70% aan de voorzijde remt, merk je kleine verschillen achteren veel minder.
Jeremydk schreef: 04 apr 2019, 00:37 Goed werk geleverd!
En top van je om dit zo gedetailleerd vast te leggen op dit forum. Zo kunnen we er allemaal ons voordeel uit trekken. :ja:
Ik vind het leuk om wat kennis te delen, als terugbetaling voor de kennis die ik hier op doe. Ik heb ook nog wel een fotoserie van hoe je van het differentieel de as pakkingen (seals) (E9x). Als daar interesse voor is, kan ik evt. een DIY’tje daarvan schrijven.

Deze, je weet wel, nog zo’n probleemgeval:

Afbeelding
NOS schreef: 04 apr 2019, 06:50 Zeker grondig aangepakt.

1 truukje... slang afknippen bij de knelkoppeling en dan de zeskant wartel verwarmen. 1 tikje...en hij is los.
Is ie rot?...griptang erop. Scheelt enorm...olie doet hier niks helaas.
Bedankt voor de tip. Alleen geldt dat niet als de remleiding vastgeroest is in de remslang, want die kwamen juist goed los, dat was het probleem niet. Probleem was dus (zoals BMWcoder ook zegt) dat de wartel van de remleiding is vastgeroest aan de remleiding zelf. Misschien dat een tikje wel beter werkt dan rustig draaien. Maar als er al zoveel roest zit, is vervangen misschien maar beter.
BMWcoder schreef: 04 apr 2019, 22:39 Leidingen waren redelijk prijzig idd, ik heb ze voor de voorkant ook gehaald en was voor vier leidingen €140,- kwijt. Wel mooi dat ze voorgebogen zijn, maakt het gewoon weer erg netjes! Koperkleurige ik er voor geen goud onder willen hebben.
Tja een echte vakman zou ze natuurlijk zelf maken, dat moet zeker te doen zijn. Alleen ik heb daar A het gereedschap niet voor en B het zou er waarschijnlijk niet uitzien. Dan klinkt 17 euro en 40 euro voor een kant-en-klaar oplossing opeens niet zo slecht. Ik heb ook even aan de voorzijde gekeken, maar daar leek het nog niet zo kritisch, beetje vliegroest, maar geen zware corrosie. Ik zit nog wel even safe voorlopig.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zelf maken is geen lastig iets. Vond het wel leuk om te doen.
Dat je wartel je leiding tordeert is zelfde principe als wat ik eerder zei. Licht verwarmen. Gaat 9 cd 10 x los:).
Is het nog steeds niks??? Dan idd vernieuwen. Overigens kan je altijd koppelstukken gebruiken als je de helft maar wil vv oid.
Nobody said it was easy....
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Kleine update op dit topic, helaas eigenlijk, inmiddel ben ik 5k verder en merk ik een trilling in de auto bij het remmen (ja hoor alweer een trillingstopic). Het lijkt erop dat het van achteren komt, aangezien het door de hele auto gaat (ook passagier kan het merken). Als het van voren komt, moet het vooral in het stuur zitten, neem ik aan. Ik zie echter maar een lichte trilling in het stuur. Als de remmen koud zijn, merk ik het nog niet, maar nadat ik even snelweg heb gereden, merk ik bij 90~100km/u een flinke trilling. Daarboven minder, daaronder helemaal niet.

Kan iemand mij vertellen waaraan het kan liggen? Misschien toch goedkoop = duurkoop omdat ik voor aftermarket (wel Brembo) schijven ben gegaan en deze al krom zijn getrokken? Of toch een beschadigd wiellager? Verkeerde montage, maar waarom dan pas na 5dkm? Remblokken niet goed?

Ik heb trouwens de 'run-out' van de schijven achteren 'proberen' te meten (is vrij lastig, zelfs met een speciale tool) en ik meet max. 0.05mm, volgens mij is dat gewoon binnen spec. (spec = 0.2mm).
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Je kan proberen ze opnieuw in te remmen?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Mijn “inremprocedure” is niets anders dan rustig te remmen voor de eerste 200km en daarna langzaam het remmen op te bouwen.
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Dan zou ik toch even opzoeken hoe je blokken/schijven in te remmen!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zitten vaak instructies bij je schijven of blokken. Heb de achterzijde tijdje terug vernieuwd en daar niet een speciale procedure voor gevolgd. De voorzijde komt waarschijnlijk wat kritischer, maar eerste zoveel x-honderd rustig remmen is doorgaans inderdaad t advies.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ray187
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 jul 2015, 16:06
Type Auto: F31 320i

Bedankt voor de info en duidelijke toelichting top!!

Laatste bericht is wel *** zeg. Lijkt me onwaarschijnlijk dat het de brembo schijven zijn, Ze trekken niet zomaar krom en zeker niet met wat je aangeeft qua inremmen en komt bij dat Brembo geen C merk is qua kwaliteit.

Remklauwen kunnen ook bijna niet verkeerd vastgezet worden. IS er niks mis met een band/velg?
Mijn 320i M sport - viewtopic.php?f=66&t=25713
Coderen in Amersfoort+omgeving
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”