Let op met vervangen remslangen achterzijde bij E9x

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Ik heb al een aantal maal remmen vervangen bij diverse auto's en slechts eenmaal mijn remmen krom geremd, dat waren ook Brembo schijven met ate blokken. Sindsdien neem ik schijven en blokken weer van hetzelfde merk.


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1038
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Weer even een update op het trillen, aangezien ik pas afgelopen weekend het probleem eindelijk heb opgelost. Teneerste bedankt nog voor de reactie hierboven. Wat was het nu...

Dus even resumerend, begin dit jaar de gehele remmerij aan de achterzijde vervangen (klauwen, schijven, blokken, slangen, leidingen, pennen etc.). Destijds voor standaard Brembo gegaan (schijven + blokken). Na 5000km (en een lange reis) begon zich langzaam een trilling bij het remmen te ontwikkelen, waarbij ik het vermoeden had het van de achterzijde kwam omdat de gehele auto trilde (en omdat ik aan de achterzijde had gewerkt). De laatste tijd begon de trilling te verergeren, vooral bij zo'n 90kmh, lichte remdruk en als de remmen opgewarmd waren. De trilling die dan volgde, was zo intens dat het onveilig voelde. Als ik de run-out opmat, was deze zowel voor als achter gewoon binnen spec.

Toch maar besloten, een nieuwe set achteren te monteren, ditmaal met OEM BMW schijven en ATE Ceramic blokken, nu moest het wel goed zijn. Helaas bij de eerste testrit, 0,0 verschil, nog steeds die trilling. Toch de voorzijde dan... (oja, iemand geinteresserd in een gebruikte 300mm brembo set?)

Wat me ook opeens opviel, was bij het afremmen bij lage snelheid was dat de vertraging niet constant was, maar de remmen 'hapten'. Dit was ook zo intens dat dit van van de voorzijde moest komen (omdat de meeste remkracht toch van voren komt).

Via Bandel-autoteile (ebay) voor een mooie prijs een complete set van ATE schijven + ceramic blokken gekocht en afgelopen weekend gemonteerd. Resultaat, weg trilling!

Inmiddels heb ik zo'n 100km met de nieuwe schijven gereden en wat meteen al opviel (terwijl ze nog niet helemaal zijn ingeremd) dat de bite van het rempedaal een flink stuk beter is(ook beter dan voordat de trilling begon) en dat voor Ceramic blokken, terwijl die meer op comfort zijn geënt. Er was dus echt iets goed mis met die remmen aan de voorzijde, ik denk zelf dat iets gebeurd is met de blokken (misschien verglaasd?) of het schijfoppervlak. Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt dat schijven en blokken die al jaren erop zitten opeens gaan trillen (oude blokken waren trouwens van TRW).

Conclusie, eind goed al goed. (tenminste trilling met remmen, heb ook nog een trilling met flink optrekken, maar komt later wel weer). Oja en er was dus niks mis met de Brembo set, kunnen we dat merk toch weer overwegen bij een volgende set (ooit).

Afbeelding
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Een kleine topic hijack van mijn kant. Kreeg zojuist te horen dat mijn voorste remslangen APK afkeur zijn (op de nippel naar remklauw volgens mij) en wil dit zelf repareren. Is aan de voorkant eenzelfde probleem te verwachten als achter?
En ik zie remslangen met een lengte van ongeveer 480 mm voor de voorzijde en met een lengte van ongeveer 540 mm op de voorzijde. Volgens Realoem.com zijn ze uitwisselbaar. Ik zie dat de korte remslang 1 rubberen bevestiging aan de slang heeft, en de lange 2. Welke is gangbaar? Heb een BMW E90 330i 2005 met sport onderstel.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door FritsieBMW op 26 sep 2019, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja reken maar van wel. Eea wel afhankelijk van bouwjaar/km stand natuurlijk. Ik heb onlangs mijn beide voorleidingen vervangen Ivm corrosie, bij het loshalen draaide ik de leiding bij allebei af. Misschien had ik met wat moeite de leiding heel kunnen houden (heel misschien) maar ze moesten er toch uit bij mij.
Mijne is 13 jaar oud, 200,000km

Succes!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13843
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mijne zijn aan de voorzijde ook vervangen (tijdens APK) een jaar geleden (ca 270K). Pas heb ik de klauwen vervangen aan de voorzijde, maar het los en vastdraaien doe ik wel door de klauwen rond te draaien ipv de slangen, want anders vraag je natuurlijk om problemen (torderen slangen). Maar dan heb ik het dus over de rubberen slangen die aan de klauw zitten.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Ik zal eerst proberen de slangen een klein stukje los te draaien (en er zeker van zijn dat ik de slang draai en niet bijvoorbeeld de remleiding!). Als ik de slang niet los krijg knip ik de slang al meteen in twee delen en dan uiteinde remleiding verwarmen in de hoop dat die zo los komt (zonder dat deze druk op kan bouwen door de warmte, aangezien de slang al in 2en is). Dat is het idee nu. Echter weet ik dus nog niet welke lengte slang ik moet bestellen voor dit klusje.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Je kan toch de lengte van je huidige slang opmeten met een stuk touw oid?
Ik had btw ook prijs.. mijn leiding begon ook te torderen.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13843
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb je het artikelnummer in realoem of de Ekris webshop opgezocht?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zo heb ik het een tijd geleden ook gedaan toen ik mijn klauwen heb gemonteerd, kreeg toen meteen opmerkingen van NOS dat slangen getordeerd zaten :lol:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Afbeelding
Nr 5

Realoem.com, VIN nummer inkloppen en alles wordt je aangereikt :smile:
FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Met de Vin krijg ik inderdaad ook de korte variant op realoem. Ben toch benieuwd waar die langere variant dan voor is ! Bij Ekris krijg ik beide varianten (lengtes) te zien
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1038
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Volgens mij is er ergens een wijziging geweest op de remslangen. Op mijn VIN (2008) krijg ik juist alleen de lange variant te zien. Ook de site van Brembo staat dit. Vermoed dat jij de korte dan hebt, maar meten is weten uiteraard.

Wat betreft de remleiding loskrijgen aan de voorkant. Bij mijn auto 'zag' het nog roestvrij uit aan de voorzijde (of het is al ooit vervangen), maar het risico bestaat hier ook. Ik denk dat je er snel genoeg achterkomt. Mocht je het proberen zonder een setje remleidingen achter de hand, volg dan de tips van NOS in dit topic.

Ik rijd trouwens nog steeds trillingsvrij rond, erg tevreden over de ATE Ceramic blokken!
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Nogmaals, gewoon je VIN inkloppen op realoem en je krijgt het juiste onderdeelnummer. Ik gebruik die site al meer dan 10jaar (+400 onderdelen besteld) en nog nooit een deel gehad wat niet bleek te passen.

FritsieBMW
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 sep 2015, 22:27

Slangen (de korte) zijn inmiddels ook besteld, slechts 11,- per stuk voor Brembo slangen. Ook maar een setje steeksleutels voor remmen bij besteld
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13843
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Open ringsleutels bedoel je denk ik :wink:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”