Ook een probleem met trillen stuur, wat nu?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

All,

Mijn bmw e91 rijdt geweldig behalve als ik redelijk hard moet remmen(vanaf ca 110 km/h) Dan trilt het stuur aanzienlijk.

Dit heb ik al een keer ondervangen; nieuwe remschijven erop en het was weg. Na ca 6000 km rijden weer hetzelfde euvel.

Aangezien ik een automaat heb zei men dat ik pech had en waarschijnlijk te hard heb geremd en de schijven krom zijn geraakt door oververhitting. Kan bijvoorbeeld als je uit de bergen komt, veel hebt geremd en dan omderaan de berg stil staat met de automaat(rem ingetrapt houden)

De remschijven weer vervangen en het trillen is weg.

Nu na ca 4000 km voel ik het weer beginnen te trillen bij 110 kmh.

Kan de schijven wel blijven vervangen maar is een dure grap.

Heb de remblokken niet vervangen omdat de monteur steeds zei dat dit niet uit maakt.

Weten jullie wat er zou kunnen zijn?

Nb: heb mn auto ook laten uitlijnen. Is iets bijgesteld maa zagen geen gekke dingen als stangen die krom zijn.


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik had pas iets vergelijkbaar, ook trilling rond die snelheid. Uiteindelijk was het met nieuwe blokken en schijven voor weg. Echter ik kon geen te grote slingering van de schijven meten, ze waren dus niet krom. Ik vermoed toch dat het in het contact tussen blok en schijf heeft gezeten (Blokken verglaasd oid). Ik zou dus de blokken niet zomaar uitsluiten. Je zou ze eens een beetje kunnen opschuren om te kijken wat het effect daarvan is. Bij mij zat er ook een temperatuur component in, bij koude schijven en blokken geen trilling, na een paar remacties was die er wel.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bij nieuwe schijven altijd nieuwe blokken. Dat weet je (garage) toch wel neem ik aan?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Uitzonderingen daargelaten, wanneer de blokken nog genoeg leven in zich hebben kunnen ze wel blijven zitten wanneer er (scheve) schijven vervangen worden.
Zeker wanneer het duurdere race blokken zijn doe je die niet zomaar weg. Wel aan te raden dan om ze weer licht op te schuren om ze vlak te maken

Er zitten namelijk altijd wel groeven in blokken, die je dan weer op je nieuwe schijven overbrengt en slechte rem prestaties hebt. De schijven en blokken dienen op elkaar in te slijten.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je al n paar keer je schijven hebt vernieuwd ivm problemen, zou ik niet weten wanneer je t risico neemt om dezelfde blokken te gebruiken. Zoals je zegt slijten de blokken en schijven op elkaar in. Het gaat hier om standaard blokken en schijven volgens mij. Die kosten niet veel
(als je ze niet bij de dealer haalt iig....).
Verder roest verwijderen van naven, geleiders schoonmaken/smeren, etc.. maar dat wordt lang niet overal gedaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Bij mijn vorige auto, X3, een vergelijkbaar probleem gehad. Uiteindelijk bleken de draagarmrubbers volledig kapot te zijn. Na vervanging van de rubbers en opnieuw de schijven geen probleem meer gehad. Check dat ook zou ik zeggen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef: 15 aug 2019, 00:48 Als je al n paar keer je schijven hebt vernieuwd ivm problemen, zou ik niet weten wanneer je t risico neemt om dezelfde blokken te gebruiken. Zoals je zegt slijten de blokken en schijven op elkaar in. Het gaat hier om standaard blokken en schijven volgens mij. Die kosten niet veel
(als je ze niet bij de dealer haalt iig....).
Verder roest verwijderen van naven, geleiders schoonmaken/smeren, etc.. maar dat wordt lang niet overal gedaan.

Zo denk ik er ook over.... al is het maar om niet te vaak de garage te zien. Vind ik ook niet leuk
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Rjmeijer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20:20
Type Auto: Bmw f31

Ik ga proberen de auto uit te laten lijnen en de banden te laten balanceren. De auto trekt nl naar rechts

De draagarmrubbers kunnen het misschien zijn masr hoe kan het als ik er nieuwe schijven op gooi het weer top rijdt en 5000 km later vanuit het niets de auto gaat trillen in het stuur?

Tot slot; het is nog niet duidelijk of het niet vervangen van remblokken kromme remschijven kan veroorzaken. Snap dat het beter is om te doen maar heeft het invloed?
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Je kan eens beginnen met te kijken of je remklauw niet blijft plakken. Als je remklauw niet volledig loskomt wanneer je níét remt, ga je warmte ontwikkeling krijgen die niet weg kan en daar krijg je ook kromme remschijven van. Dit kan je al voelen als je je handen voor of tegen de velg aanhoud na een wat langere rit. Normaal gesproken hoort alleen de band warm te zijn, niet de velg. Of je moet heel toevallig ook gelijk kapotte wiellagers hebben maar dat hoor je ook tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

controleer ook de achterschijven eens. Ik heb een keer een gebarsten schijf achter gehad. Daar had ik op zich geen last van maar ook bij mij gingen de voorwielen na een tijd trillen met remmen. Nieuwe schijven en blokken en het was weg, maar al vrij snel kwam het weer terug. Tijdens een algehele controle van het onderstel zie ik opeens dat de achterschijf is gebarsten. Nieuwe schijven achter er op en trillen was weer weg, en is sindsdien niet meer teruggekomen.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”