Goedendag,
Binnenkort zijn mijn voorste schokdempers aan vervanging toe van mijn 335d e92 lci met m sport onderstel. Ik vind hem nu soms iets teveel overhellen. (Waarschijnlijk omdat ze wat zacht geworden zijn?)
Nu is mijn vraag of iemand hier goede ervaringen heeft met een upgrade. Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld bilstein b8 dempers . Maar ben erg benieuwd naar wat jullie gedaan hebben en de ervaringen hiervan.
Mvg Justin
E92 (335d) ervaringen onderstel upgrades
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13920
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Een veerpootbrug zou de voorkant ook wat strakker/directer kunnen maken.
Heb alleen de M-dempers, maar een upgrade naar Eibach pro-kit (veren) zou ook n optie kunnen zijn.
Vraag me dus echt af of dempers je gaan helpen qua overhellen.
Heb alleen de M-dempers, maar een upgrade naar Eibach pro-kit (veren) zou ook n optie kunnen zijn.
Vraag me dus echt af of dempers je gaan helpen qua overhellen.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11494
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
je kunt bij de e92 ook heel makkelijk de camber-pinnen verwijderen en dus de camber iets aanpassen.
Is niet veel, maar alle beetjes helpen
https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=521177
Is niet veel, maar alle beetjes helpen
https://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=521177
Laatst gewijzigd door ejt op 11 okt 2019, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- BartB
- Facebook moderator
- Berichten: 6582
- Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
- Type Auto: E87 130i LCI
Ja dempers gaan helpen tegen het overhellen. Die zijn gewoon versleten na een aantal jaar. Je kan dit combineren met een dikkere stabi wat hem ook stabieler maakt.
Alleen veren helpt weinig tot niks.
Camber pin mod helpt ook maar heel erg weinig...
Alleen veren helpt weinig tot niks.
Camber pin mod helpt ook maar heel erg weinig...
. Der schönste Buchstabe der Welt.
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Hoe gaan dempers helpen tegen het overhellen dan? @laatste Doe geen statements als je niet weet hoe het werkt aub.
De Stabilisator stang zorgt voor weerstand tegen overhellen, die zorgt er gewoon voor dat als de ene kant inveert, dat de andere kant mee moet. Speling op de rubbers van de stang of op de gewrichten van de koppelstangen zijn daar de enige oorzaak van.
De Stabilisator stang zorgt voor weerstand tegen overhellen, die zorgt er gewoon voor dat als de ene kant inveert, dat de andere kant mee moet. Speling op de rubbers van de stang of op de gewrichten van de koppelstangen zijn daar de enige oorzaak van.
-
- Just getting started
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:47
Rolcentrum van de auto veranderen door de draagarmen bij het fusee lager te plaatsen door fusse spacers of aangepaste spacers. Dit werkt beter dan een stabilisatorstang. Ook kan je de kpi veranderen wat ook gevolgen heeft voor het overhellen.
Al kijk je naar raceauto's zijn ze lager dan straatauto's maar staan de draagarmen recht en de veerpoten meer naar binnen. Let wel op dat de auto minder voorspelbaar wordt en dat fabrikanten het daarom zo ontwikkeld hebben.
Al kijk je naar raceauto's zijn ze lager dan straatauto's maar staan de draagarmen recht en de veerpoten meer naar binnen. Let wel op dat de auto minder voorspelbaar wordt en dat fabrikanten het daarom zo ontwikkeld hebben.
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Sterkere veren en/of dikkere stabilisatorstang verminderen overhellen in bochten.
Ps
Hoop dat je weet dat je de BS er zelf uit moet filteren als je een vraag stelt op het internet.
Ps
Hoop dat je weet dat je de BS er zelf uit moet filteren als je een vraag stelt op het internet.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Toch heeft hij wel gelijk.
De basis is 1...als die ok is hoef je niet met dat soort dingen te werken om het weg te filteren.
Als de de basis niet ok is ga je grappige als dikkere stabis gebruiken om het weg te halen.
Je kan bv( 2x zo dikke) dempers monteren met een stuggere ingaandedemping en dan helt hij ook minder door.
Het is net zoals electrische auto's.
Vanaf de tekentafel ontworpen zijn bij voorbvaat al beter dan achteraf gemaakte ev's. Denk aan een e golf>>waardeloos
De basis is 1...als die ok is hoef je niet met dat soort dingen te werken om het weg te filteren.
Als de de basis niet ok is ga je grappige als dikkere stabis gebruiken om het weg te halen.
Je kan bv( 2x zo dikke) dempers monteren met een stuggere ingaandedemping en dan helt hij ook minder door.
Het is net zoals electrische auto's.
Vanaf de tekentafel ontworpen zijn bij voorbvaat al beter dan achteraf gemaakte ev's. Denk aan een e golf>>waardeloos
Nobody said it was easy....
-
- Just getting started
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:47
Wat ik ermee wilde zeggen is dat als je dempers versleten zijn je nieuwe dempers kan monteren, maar het overhellen niet tot weinig zal veranderen. Nieuwe Sachs dempers heb je voor ongeveer 40 euro per stuk en zit je vaak goed. De FSD van Koni is mooie techniek maar dan betaal je wel 3 a 4 keer zoveel.
Natuurlijk zijn stijvere veren en stabilatorstangen de goedkoopste en makkelijkste manier om overhellen te verminderen, maar dit gaat ten koste van je comfort en band-weg contact.
Iedere 100% tuning en Essen motorschow pakt verlagingsveren en een dikkere stabilatorstang. Ik heb het zelf ook gedaan toen ik net mijn rijbewijs had, maar uiteindelijk maak je een slechtere auto.
De originele vraag was welke dempers zorgen voor minder overhellen, mijn antwoord is" dempers hebben geen invloed in het overhellen van lange bochten en een kleine invloed van korte bochten of snelle stuurwisselingen".
Als je een betere auto kan je een m3 fusee en draagarmen monteren, vervolgens naar Intrax gaan en daar 3000 euro besteden aan een set veren en dempers. Intrax maakt naast setjes voor de racerij ook auto en klant specifieke veer/schokdemper combinaties voor de weg. Zo heb je vaak meer comfort dan de standaart m3 maar wel betere grip.
Echter zijn de juiste aanpassingen zo duur dat er 999 van 1000 keer allleen naar stijvere en vaak ook lagere veren wordt gegrepen met eventueel bijpassende schokdempers.
Ik overweeg nog wel een Megane rs met cup onderstel en dan een Intrax set of een m3 aan te schaffen, maar op mijn houdige auto's vond ik de aanpassing te prijzig en heb ik ook alleen verlagingsveren.
Natuurlijk zijn stijvere veren en stabilatorstangen de goedkoopste en makkelijkste manier om overhellen te verminderen, maar dit gaat ten koste van je comfort en band-weg contact.
Iedere 100% tuning en Essen motorschow pakt verlagingsveren en een dikkere stabilatorstang. Ik heb het zelf ook gedaan toen ik net mijn rijbewijs had, maar uiteindelijk maak je een slechtere auto.
De originele vraag was welke dempers zorgen voor minder overhellen, mijn antwoord is" dempers hebben geen invloed in het overhellen van lange bochten en een kleine invloed van korte bochten of snelle stuurwisselingen".
Als je een betere auto kan je een m3 fusee en draagarmen monteren, vervolgens naar Intrax gaan en daar 3000 euro besteden aan een set veren en dempers. Intrax maakt naast setjes voor de racerij ook auto en klant specifieke veer/schokdemper combinaties voor de weg. Zo heb je vaak meer comfort dan de standaart m3 maar wel betere grip.
Echter zijn de juiste aanpassingen zo duur dat er 999 van 1000 keer allleen naar stijvere en vaak ook lagere veren wordt gegrepen met eventueel bijpassende schokdempers.
Ik overweeg nog wel een Megane rs met cup onderstel en dan een Intrax set of een m3 aan te schaffen, maar op mijn houdige auto's vond ik de aanpassing te prijzig en heb ik ook alleen verlagingsveren.