Die overweeg ik inderdaad ook nog.
Denk dat het ergens april/mei wordt dat het onderstel vervangen gaat worden.
Tot die tijd kan ik er nog even over nadenken
Thanks for the tips!
Nieuwe schokdempers achter / advies nodig
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ik zit een beetje op de wip om Koni FSD of Bilstein B8 dempers te laten monteren. Ondanks dat er nog maar 12.000 KM op de teller staat.
Naarmate ik de auto beter leer kennen en er (daardoor) harder mee rij, ga je ook steeds meer voelen dat de standaard dempers een sluitpost zijn. Ook op een 'M onderstel'.
De dempers hebben in- en uitgaand te weinig demping en de ingaande demping heeft ook te weinig progressie. Het werkt prima om gewoon dagelijks mee rond te rijden en sportief een bochtje pikken. Maar als het tempo verder omhoog gaat en/of je er echt even voor gaat zitten op een bochtige weg, is de auto te onrustig. Te weinig controle waardoor de boel onnodig nerveus en springerig wordt. Als het langer duurt gaat de temperatuur ook een rol spelen en dan gaat de wegligging en het stuurgedrag snel nog verder achteruit.
Maar welke van de twee? Daar ben ik nog niet uit.
Naarmate ik de auto beter leer kennen en er (daardoor) harder mee rij, ga je ook steeds meer voelen dat de standaard dempers een sluitpost zijn. Ook op een 'M onderstel'.
De dempers hebben in- en uitgaand te weinig demping en de ingaande demping heeft ook te weinig progressie. Het werkt prima om gewoon dagelijks mee rond te rijden en sportief een bochtje pikken. Maar als het tempo verder omhoog gaat en/of je er echt even voor gaat zitten op een bochtige weg, is de auto te onrustig. Te weinig controle waardoor de boel onnodig nerveus en springerig wordt. Als het langer duurt gaat de temperatuur ook een rol spelen en dan gaat de wegligging en het stuurgedrag snel nog verder achteruit.
Maar welke van de twee? Daar ben ik nog niet uit.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ja met de Bilstein B6 onder een E90 325i. Die vond ik erg goed t.o.v. standaard maar dat is alweer 6/7 jaar geleden. En een vriend heeft de Koni FSD onder zijn F30 en die voelen ook heel goed. Hij heeft een behoorlijk potige rijstijl en is er ook erg blij mee.
Ik heb met Hardeman Motorsport gesproken. Zij adviseren nadrukkelijk de Bilstein B8 op basis van ervaring met verschillende F20s. Ik denk dat ik dit advies wel ga volgen.
Ik heb met Hardeman Motorsport gesproken. Zij adviseren nadrukkelijk de Bilstein B8 op basis van ervaring met verschillende F20s. Ik denk dat ik dit advies wel ga volgen.
- Ray320
- VIP Driver
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
- Type Auto: Een touring
Ik zit zelf namelijk stiekem ook mee te koekeloeren, met het oog op eventuele toekomstige aanpassingen.
Ik heb gemaild via bilstein.nl, wat blijkbaar Biesheuvel Autosport is, om te vragen welke demper in de B12 pro-kit wordt toegepast. Dat is volgens hen de B8. Ik twijfelde, omdat ik ergens gelezen had dat het de B6 zou zijn.
Ik heb gemaild via bilstein.nl, wat blijkbaar Biesheuvel Autosport is, om te vragen welke demper in de B12 pro-kit wordt toegepast. Dat is volgens hen de B8. Ik twijfelde, omdat ik ergens gelezen had dat het de B6 zou zijn.
E91 320i
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Dat leest wel logisch omdat de B6 voor auto's op standaard hoogte is en de B8 voor verlaagde auto's zoals een M onderstel.