Nieuwe schokdempers achter / advies nodig

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Die overweeg ik inderdaad ook nog.
Denk dat het ergens april/mei wordt dat het onderstel vervangen gaat worden.
Tot die tijd kan ik er nog even over nadenken :wink:

Thanks for the tips!


CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik zit een beetje op de wip om Koni FSD of Bilstein B8 dempers te laten monteren. Ondanks dat er nog maar 12.000 KM op de teller staat.
Naarmate ik de auto beter leer kennen en er (daardoor) harder mee rij, ga je ook steeds meer voelen dat de standaard dempers een sluitpost zijn. Ook op een 'M onderstel'. :roll:

De dempers hebben in- en uitgaand te weinig demping en de ingaande demping heeft ook te weinig progressie. Het werkt prima om gewoon dagelijks mee rond te rijden en sportief een bochtje pikken. Maar als het tempo verder omhoog gaat en/of je er echt even voor gaat zitten op een bochtige weg, is de auto te onrustig. Te weinig controle waardoor de boel onnodig nerveus en springerig wordt. Als het langer duurt gaat de temperatuur ook een rol spelen en dan gaat de wegligging en het stuurgedrag snel nog verder achteruit.

Maar welke van de twee? Daar ben ik nog niet uit.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Heb je wellicht al ervaring met bepaalde type aftermarket dempers van voorgaande auto's?
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ja met de Bilstein B6 onder een E90 325i. Die vond ik erg goed t.o.v. standaard maar dat is alweer 6/7 jaar geleden. En een vriend heeft de Koni FSD onder zijn F30 en die voelen ook heel goed. Hij heeft een behoorlijk potige rijstijl en is er ook erg blij mee.

Ik heb met Hardeman Motorsport gesproken. Zij adviseren nadrukkelijk de Bilstein B8 op basis van ervaring met verschillende F20s. Ik denk dat ik dit advies wel ga volgen.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Hardeman Motorsport +1 :ja:

Hun hebben mijn diff gereviseerd enige tijd geleden.
Top service.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Ik zit zelf namelijk stiekem ook mee te koekeloeren, met het oog op eventuele toekomstige aanpassingen.
Ik heb gemaild via bilstein.nl, wat blijkbaar Biesheuvel Autosport is, om te vragen welke demper in de B12 pro-kit wordt toegepast. Dat is volgens hen de B8. Ik twijfelde, omdat ik ergens gelezen had dat het de B6 zou zijn.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Dat leest wel logisch omdat de B6 voor auto's op standaard hoogte is en de B8 voor verlaagde auto's zoals een M onderstel.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:ja:
Ik had me er nog niet heel erg in verdiept, maar vroeg het mij wel af.
E91 320i :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”