Comfortabele schokdempers ?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Mijn indruk is dat de meeste van jullie bezig zijn met verlagen en volgens mij dus stugger maken van de veerweg.
Ik hoop dat er ook leden zijn, die net als ik genieten van onze Beamerts, maar meer de comfort kant op willen dan de stugge kant?
Alle dempers die worden aangeboden, voor de E90, vermelden nooit het label Comfort, kijk ik niet goed of moet ik maar gewoon de OEM aanschaffen ?
Zijn er nog betaalbare alternatieven? Alvast bedankt ! :ja:
Auto heeft nu 153.000 gelopen en ben overtuigd dat er nog de OEM's onder zitten...….


BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Eric,

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn achterschokdempers vervangen voor Bilsteins B4 en die bevallen mij heel goed. De originele dempers die er nog onder zaten waren ook echt op, dus het verschil was goed merkbaar.
Op autodoc waren ze ong. 65 euro per stuk meen ik, dus beter betaalbaar dan die van de dealer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Afbeelding

Dit is voor een 320i met normaal onderstel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Deze volg ik ook even.
Mijn vrouw rijdt in mijn vorige auto (e91) welke nu ook aan nieuwe schokdempers toe is.
Zij had eigenlijk het liefst in een oude zompige Renault gereden, dus als er aanzienlijk verschil in schokdempers zit, koop ik ook liever een set die meer op comfort gericht is.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als comfort wil en standaard veren (onderstel) hebt, moet je gewoon standaard (Sachs) dempers kopen.
Het feit dat ze nieuw zijn en afgestemd zijn op standaard veren ga je merken in de betere demping (comfort).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Na 153 KKM en 12 jaar weet je in ieder geval zeker dat ze niet te snel vervangen worden. :)

Ik zou ook 100% zeker de Bilstein B4 boven OEM kiezen. Hou er rekening mee dat nieuwe dempers ook even in moeten lopen. Nieuw uit de doos spreken ze harder aan dan na een paar honderd KM.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Goede optie is nog Koni FSD.

Mijn ervaring is juist dat een betere demper comfortabeler aanvoelt dan een goedkopere. Als je bijv een demper van een rallyauto (knappe set kost €3000+) neemt, om maar een uiterste te noemen, ervaar je juist heel veel comfort.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Eens! Ook een hele goede optie!

De FSDs zijn inmiddels vervangen door de Special Active, de tweede generatie. Beter en wat goedkoper dan de FSDs.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ah ja, zie het. Thanks voor de aanvulling :ja:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Wow, veel reacties, thanks !
Zal me eens verdiepen in de financiële verschillen tussen de Sachs/ Bilstein/ Koni ! 003
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Wat is wijsheid?
Sachs voor: 82 p.st., achter 56 p.st.
Bilstein B4 voor: 104 p.st., achter 66 p.st.
Koni 8750 voor: 79 p.st, achter 63 p.st.
Autodoc prijzen.
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Tsja, ieder heeft zn eigen mening/idee hierover zoals je hebt kunnen lezen.
Ik zou iig geen sportieve demper gebruiken bij n standaard veer. Vraag me af of dat t gewenste resultaat gaat geven. Dus op safe spelen en de standaard dempers nemen.
De andere genoemde opties zijn overigens niet perse 'sportievere' dempers, dus zijn wellicht goede opties maar het resultaat is van te voren lastig te bepalen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Zjoel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 feb 2018, 20:36
Type Auto: E91 320i 09/2008 Business

Ik weet niet of je ze er zelf onder gaat zetten, maar het is aan te raden om meteen de rubbers en de ringen aan de bovenkant ook te vervangen. Voor de achterkant dan, voorkant weet ik niet want die moet ik zelf ook nog steeds doen, maar houd er rekening mee dat er nog een paar onderdelen meer vervangen moeten worden. Alles bij autodoc verkrijgbaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 320i Business 125kW 2008 Titansilber
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 183
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Ben idd van plan dit zelf te doen en het lijkt me verstandig alle slijtagedelen gelijk mee te nemen.
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Eric Beamer schreef: 27 feb 2020, 14:48 Wat is wijsheid?
Sachs voor: 82 p.st., achter 56 p.st.
Bilstein B4 voor: 104 p.st., achter 66 p.st.
Koni 8750 voor: 79 p.st, achter 63 p.st.
Autodoc prijzen.
De Koni die je hier noemt is de STR.T - dat staat voor 'Street & Track' - en die is een stuk sportiever dan de standaard dempers. Gezien je wensen moet je deze dus niet hebben. :)

De Koni Special Active heeft nr. 8745 is die juist bedoeld voor het verbeteren van het normale rij-comfort met behoud van goede stuureigenschappen in bochten. Ik zou even op de Koni site (http://www.koni.com/nl-NL/Home/?campaign=nl) in de product catalog checken of ze er voor jouw auto zijn. Voor sommige modellen zijn ze er alleen voor auto's met een M onderstel.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”