Stabilisatorstang rubbers vervangen. Droog of invetten?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

:hallo:

Op dit forum is al veel geschreven over de stabilisatorstang rubbers die nare bijgeluiden kunnen gaan geven. Bij mij is dit ook het geval. Deze wil ik dus gaan vervangen voor de FEBI rubbers (33381).

Waar ik mee zit is het volgende. Moet ik de rubbers droog monteren of eerst even invetten? Op Youtube zie ik namelijk beide langskomen. Als ik zoek op dit forum krijg ik ook niet echt duidelijkheid. Als invetten de bedoeling is zou ik ook graag weten met welk(e) soort/soorten vet dit kan. Wellicht heb ik dan al iets staan in de garage wat ik kan gebruiken.


BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

In ieder geval geen vet gebruiken waar minerale olie in zit, dat kan het rubber op termijn aantasten (in ieder geval bij afdichtingen, bij onderstelrubbers kan het lang aan waarschijnlijk). Ik had er altijd een potje wit vet voor, volgens mij op siliconenbasis.
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Defineer nare bijgeluiden ?
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

Bij wat kouder weer hoor je een kraak als ik over een verkeersdrempel rij. Dit op het moment dat de neus inveert. 4 jaar geleden heb ik de rubbers in laten vetten bij de dealer. Toen was het een half jaartje weg.

Vond het wat verwarrend dat de een ze dus wel invet en de ander weer niet. Als ik kies voor wel invetten dus geen minerale olie gebruiken, check.
BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

OK, thanks, waarschijnlijk kun je ook zuurvrije vaseline gebruiken. Succes !
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

Gisteren heb ik de stabilisatorstang rubbers vervangen op de brug. Na nog wat Duitse en Engelse fora geraadpleegd te hebben schijnt het 'officiële' advies te zijn om de rubbers niet in te vetten en dus droog te monteren. Na 100 meter was al duidelijk dat het vervangen van de rubbers niet geholpen heeft. Het geluid is nog steeds aanwezig zodra de voorbanden een drempel oprijden en afrijden. Guk-Guk dus. Probleem zit wellicht toch ergens anders in of er moet toch vet gebruik worden tegen de adviezen in. Denk dat ik het maar zo laat. Auto hoeft niet uitgelijnd te worden toch? Heb de stabilisatorstang naar mijn idee weer precies in dezelfde stand teruggemonteerd.
BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Bij mijn 330i was het klapperende geluid opgelost door de draagarmen te vervangen. Ook de kosten niet als je slim shopt op eBay.
coen_e90
Just getting started
Just getting started
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 00:24
Type Auto: BMW 318i (E90), 2010
Contacteer:

Vanmiddag ben ik nog even bij de garage geweest voor wat anders en dit onderwerp kwam nog even ter sprake.

Ze hebben op de draagarmrubbers PTFE / teflonspray gespoten. Het gekraak is niet weg, maar wel een stuk minder. Mocht het weer erger worden spuit ik er zelf wel weer wat op.
BMW E90 / 318i / 2010 / N43 / 115.000 km
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”