Hi, mijn 318i met normaal onderstel gaat alweer 135 megameter mee en ik ga de schokbrekers laten vervangen door Bilstein B4s (ik heb geen behoefte aan veel stugger, wil gewoon zo goed als nieuw). Uiteraard inclusief toplagers en andere kleine delen zoals ik al eerder ergens op een post een boodschappenlijstje van heb gezien. En omdat ik voor ca. 1-1,5cm hoger sta dan achter, heb ik de Z4-lagers besteld (Sachs 802066) die volgens de Duitsers op -1,3cm zouden moeten uitkomen.
Nu is mijn zorg dat het eindresultaat hetzelfde gaat blijven. Waarom? Omdat de schokbrekers aan de voorkant dragend zijn en ik die -1,3cm van de nieuwe Z4 lagers misschien al heb als gevolg van doorzakken. Dan zou het nettoresultaat weleens 0 kunnen zijn. Achter verwacht ik exact dezelfde rijhoogte omdat ik van de veren afblijf en de schokbrekers daar niet dragend zijn (toch?).
Heeft iemand ervaring hiermee? Ik overweeg de adapterring van het SWP achter erbij te gooien voor een beetje verhoging maar dat is best wat extra werk dus ik twijfel of dat ik nu in 1x moet laten doen of eerst aankijken. Ben dus erg benieuwd naar de ervaringen!
Ervaring met nieuwe schokbrekers/rubbers/lagers en rijhoogte?
- RAH
- VIP Driver
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
- Type Auto: BMW E92 330xD
Twee maanden terug de veerpoten vervangen, nieuwe schokbrekers, nieuwe rubbers, nieuwe veren, nieuwe toplagers, alles nieuw behalve het stofkapje waaronder de moer zit waarmee de schokbreker aan het toplager zit. En de auto (E92 330xD) stond daarna aan de voorkant wel meteen meer dan een cm hoger. Het is nu al wel minder geworden, maar ik gok nog altijd een cm te hoog. Veren en schokbrekers van Sachs gemonteerd.
BMW E92 330xD
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, zou kunnen. Heb ook bijna alles vervangen, maar niet de rubbers waar de veren in vallen. Denk dat je daar t meeste verschil van zou kunnen zien. Een cm is misschien vrij veel maar zal zeker wat schelen.
Andere veerschotels zouden in dit geval weer die cm opheffen. Of de oude rubbers terug plaatsten.
Andere veerschotels zouden in dit geval weer die cm opheffen. Of de oude rubbers terug plaatsten.
-
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46
OK dank allen. M-sport veren laat ik even zitten, goeie tip, maar dan zijn die B4s weer ongeschikt.
Voor nu is mijn plan om eerst de voorzijde te laten verbouwen en dan kijken wat het resultaat is met die Z4 toplagers. Ik hoop op iets lager uit te komen.
Achter gaan toch ook de veren los want daar ga ik ook de veerrubbers (upper + lower spring pads volgens realoem) laten vernieuwen. Ik hoop dat dat al zorgt voor een lichte verhoging. SWP adapters liggen ook klaar voor nog eens +0,7mm maar doe ik pas als voor te weinig omlaag gaat.
Voor nu is mijn plan om eerst de voorzijde te laten verbouwen en dan kijken wat het resultaat is met die Z4 toplagers. Ik hoop op iets lager uit te komen.
Achter gaan toch ook de veren los want daar ga ik ook de veerrubbers (upper + lower spring pads volgens realoem) laten vernieuwen. Ik hoop dat dat al zorgt voor een lichte verhoging. SWP adapters liggen ook klaar voor nog eens +0,7mm maar doe ik pas als voor te weinig omlaag gaat.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
-
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46
OK alles zit eronder en ik ben voor 95% tevreden. Op onze E90 met normaal onderstel heb ik laten doen:
* Voorzijde: Bilstein B4 + Z4 toplagers + veerrubbers = rijhoogte nagenoeg gelijk met oude situatie, misschien iets lager, zoals ik al vermoedde
* Achterzijde: Bilstein B4 + veerrubbers + SWP adapters = rijhoogte 1 - 1,5cm hoger, nu exact gelijk met voorzijde
Ik ben nu aan de voorzijde iets lager dan de specs en achter wat hoger. BMW (bron: NewTIS) zegt dit zelf, bij 2x 68kg op voorstoelen, volle tank en 1x 14kg in achterbak:
* Voorzijde: 584mm van onderkant velgrand (16") tot wielkast
* Achterzijde: 565mm van onderkant velgrand (16") tot wielkast
Met lege auto sta ik rondom op 580-585mm. Ik hoop rondom nog wat lager uit te komen na een paar honderd km (dan ben ik 100% tevreden).
Maar wat een verschil met rijgedrag! Ligt meteen stil na een drempel, geen deinen meer op de snelweg, en geen kloenkgeluiden over klinkers. Beter dan verwacht en dat na 135.000km al.
Voor het nageslacht hier nog mijn onderdelenlijstje, alles voor ca. €450 thuisbezorgd. Ik heb er dus voor gekozen om aan de achterkant ook de veren los te halen om de rubbers te vervangen en de SWP adapter te monteren.
Bij Autodoc:
Bij Ekris:
* Voorzijde: Bilstein B4 + Z4 toplagers + veerrubbers = rijhoogte nagenoeg gelijk met oude situatie, misschien iets lager, zoals ik al vermoedde
* Achterzijde: Bilstein B4 + veerrubbers + SWP adapters = rijhoogte 1 - 1,5cm hoger, nu exact gelijk met voorzijde
Ik ben nu aan de voorzijde iets lager dan de specs en achter wat hoger. BMW (bron: NewTIS) zegt dit zelf, bij 2x 68kg op voorstoelen, volle tank en 1x 14kg in achterbak:
* Voorzijde: 584mm van onderkant velgrand (16") tot wielkast
* Achterzijde: 565mm van onderkant velgrand (16") tot wielkast
Met lege auto sta ik rondom op 580-585mm. Ik hoop rondom nog wat lager uit te komen na een paar honderd km (dan ben ik 100% tevreden).
Maar wat een verschil met rijgedrag! Ligt meteen stil na een drempel, geen deinen meer op de snelweg, en geen kloenkgeluiden over klinkers. Beter dan verwacht en dat na 135.000km al.
Voor het nageslacht hier nog mijn onderdelenlijstje, alles voor ca. €450 thuisbezorgd. Ik heb er dus voor gekozen om aan de achterkant ook de veren los te halen om de rubbers te vervangen en de SWP adapter te monteren.
Bij Autodoc:
Spoiler
Shock Absorber 19-135021
Shock Absorber 22-136572
Shock Absorber 22-136589
2x Top Strut Mounting 802 066 (SACHS voor Z4 ipv E90)
2x Dust Cover Kit, shock absorber 103821
2x Repair Kit, suspension strut 109528
Dust Cover Kit, shock absorber 919D0108
2x Top Strut Mounting 34393
Rod / Strut, stabiliser 316 060 0016/HD
Rod / Strut, stabiliser 316 060 0017/HD
2x Stabiliser Mounting 314 615 0005 (niet geplaatst, oude rubbers waren nog goed en zaten muurvast)
Shock Absorber 22-136572
Shock Absorber 22-136589
2x Top Strut Mounting 802 066 (SACHS voor Z4 ipv E90)
2x Dust Cover Kit, shock absorber 103821
2x Repair Kit, suspension strut 109528
Dust Cover Kit, shock absorber 919D0108
2x Top Strut Mounting 34393
Rod / Strut, stabiliser 316 060 0016/HD
Rod / Strut, stabiliser 316 060 0017/HD
2x Stabiliser Mounting 314 615 0005 (niet geplaatst, oude rubbers waren nog goed en zaten muurvast)
Spoiler
VEER ONDERLAAG 33536764419
VEER ONDERLAAG 33536764420
ADAPTER 33536769473
VEER ONDERLAAG 31336767500
VEER ONDERLAAG 31336764372
VEER ONDERLAAG 33536764420
ADAPTER 33536769473
VEER ONDERLAAG 31336767500
VEER ONDERLAAG 31336764372
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld
-
- Just getting started
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:46
Update na ca. 700km. Rijhoogte leeg (gemeten op BMW manier van onderkant velg tot onderkant wielkast, dus mijn getallen zijn alleen geldig voor 16 inch velgen) voorzijde ca. 590mm, achter ca. 587mm. Met DIN belading (volle tank, voorstoelen 68kg elk, achterbak 14kg) kom ik op voorzijde 580mm (spec 584mm), achter 577mm (spec 565mm). Wat mij betreft optisch geslaagd voor deze niet-sportieve niet-M BMW .
Conclusie: Z4 toplagers aan voorzijde zijn dus altijd aan te raden als je alles vervangt, anders was ik een centimeter hoger uitgevallen! Achter heb ik de adapterring van de SWP gedaan om het beter in het balans te krijgen maar dat is een kwestie van smaak; zonder was ik op spec gekomen.
Conclusie: Z4 toplagers aan voorzijde zijn dus altijd aan te raden als je alles vervangt, anders was ik een centimeter hoger uitgevallen! Achter heb ik de adapterring van de SWP gedaan om het beter in het balans te krijgen maar dat is een kwestie van smaak; zonder was ik op spec gekomen.
2011 318i E90 LCI - N43 143pk handgeschakeld - 6,34l/100km gemiddeld