Samenvatting van types/merk/hoogte/onderstel/swaybars

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Roland schreef:325i en 335i bij realoem zijn wel verschillend in nummer, maar wel gelijk in diameter: 26.5 mm
Hmmm....kun je in de Reference kijken in welke modellen ze allemaal voorkomen? Op zich zou de dikte dan moeten passen, maar waarom is het een verschillend nummer....


Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Met een veerpootbrug bereik je bij lange na niet het hetzelfde resultaal als met een Sway-bar.
Het beste is natuurlijk een combi met deze 2 en een set goeie coil-overs.

En wat Joop schreef klopt als een bus.
Alleen het verschil in gewicht is al giga tussen een bijv H&R exemplaar en een originele.
En dat terwijl de H&R exemplaren niet eens andere rubbers heeft tov OEM.
Het gaat dus niet om de dikte maar om de torsie stijfheid van het materiaal.

Let wel op dat je met deze modificaties wel speciale banden moet monteren met stijve wangen.
Doe je dit niet dan zal de wang van de band veel meer krachten te verwerken krijgen.

Met als gevolg dat juist je banden niet meer sportief aanvoelen, ook al deden ze ze dat voor de modificaties nog wel.
Michelin Pilot super sport of Ps2 & Bridgestone Re050 II genieten dan toch de voorkeur.

Ander issiue is dat als je eenmaal gewend raakt aan het strakke weggedrag, je nog maar weinig andere wagens zal waarderen!

Gr FAF
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

De achterste M3 sway is ff dik als de H&R (20mm)
De beste keuze is blijft volgens e90post.com de M3 stabi's.
Reden 1)OEM fitment, 2) goedkoper, 3) ze maken geen geluiden (veel gekraak te lezen op E90post, 4) en hoef je niet om de 6 maanden in te vetten om de geluiden te verminderen.

Toch deze post gevonden.
Hotchkis zelfs dikker: 32mm, H&R is idd de sterkste (50crV).
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=313242" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door LLNM4 op 27 jun 2012, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Je hebt gelijk als het gaat om de bijgeluiden bij de H&R exemplaren.
Je moet ze idd echt om de 6 maanden invetten, en nieuwe rubbers helpen ook niet.

Gelukkig valt het nu echt mee, de exemplaren van Eibach zijn wat dat betreft véél erger!

Heb ik al mogen ervaren.... :nee:
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Dus als je zou moeten kiezen, zou het de H&R set moeten worden?
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Roland schreef:Dus als je zou moeten kiezen, zou het de H&R set moeten worden?
Volgens mij type 304 of 309, maar dat is al weer een poosje geleden dat ik er mee bezig was.
Mikie
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 5795
Lid geworden op: 21 feb 2011, 23:22
Type Auto: BMW 120D
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Eh gekke Limbo :
NOAN335i schreef:De achterste M3 sway is ff dik als de H&R (20mm)
De beste keuze is blijft volgens e90post.com de M3 stabi's.
Reden 1)OEM fitment, 2) goedkoper, 3) ze maken geen geluiden (veel gekraak te lezen op E90post, 4) en hoef je niet om de 6 maanden in te vetten om de geluiden te verminderen.

Toch deze post gevonden.
Hotchkis zelfs dikker: 32mm, H&R is idd de sterkste (50crV).
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=313242" onclick="window.open(this.href);return false;

Lezen jonguh :fylol:
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Net even bij de dealert geweest.

FYI:

Dikte van een 325i - 335i - M3 stabi's zijn hetzelfde bij alledrie 26.5 mm.

Hij zei dat mailen voor info over de torsiesterkten naar BMW zinloos zou zijn, omdat BMW deze waarden niet zou prijsgeven.

Kostenplaatje wel, en kwam op 335 euro incl bevestigingsmateriaal. (valt me nog mee)

De grote vraag bleef, of de bevestigingig hetzelfde was.

Deze zag er namelijk bij de M3 anders uit als bij de 325i / 335i, met name de middenste rubber bestond uit 2 delen, terwijl deze bij de andere 2 uit 1 deel betaat.
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

Je kan BAR ff bellen en vragen naar Pieter. Hij had de m3 stabi's geplaatst.
De voorste M3 stabi is idd 26.5mm volgens vele sites en is in het midden tubulair (hol) waardoor meer torsie mogelijk.
De meeste winst is achterin.
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Thebiemerke
Just getting started
Just getting started
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 aug 2012, 17:26
Type Auto: BMW E92 325d

Passen die OEM M3 stabi's op een E92 325d met M-sport ophanging? Of moeten er aanpassingen gedaan worden?
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Ik heb het een keer voor mezelf uitgezocht (i.v.m. xDrive) en de M3 stabi's achter moeten passen net als op een RWD non-M3...

NOAN, wat zijn de kosten voor montage van M3 stabi's bij BAR?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

250 incl. btw voor beiden. dit was exclusief 10% forumkorting. De achterste is veel werk.
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

NOAN335i schreef:250 incl. btw voor beiden. dit was exclusief 10% forumkorting. De achterste is veel werk.
Dat geloof ik graag...€250 dus voor montage voor en achter. Valt me nog enigzins mee. Dan moet je alleen nog wel de M3 stabi's kopen.
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
MarcR
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 121
Lid geworden op: 03 jun 2012, 17:35
Type Auto: 335i Touring & Audi S8 V10
Locatie: Niet belangrijk

Dus als ik het goed heb zijn de M3 stabi's een soort van must have voor n 335i?

Dan zal ik daar eens achteraan gaan zie je.
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

Voor het hellen in de bocht heb je een dikkere stabi nodig. coilovers helpen daar niet veel volgens BAR.
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”