BMW N20-motor, welke olie(viscositeit)?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier

Moderator: Beheerder

Plaats reactie
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32

12 aug 2020, 14:12

Ik zit met volgende vraagstuk betreffende de N20-motoren (waarschijnlijk ook toepasbaar voor de B-motoren). Welke olie(viscositeit) is het meest geschikt om te gebruiken? Laat ik de handleiding als uitgangspunt nemen, daarin staat LL-01 olie met als viscositeitkeuze 0W30, 0W40, 5W30 en 5W40. Deze laatst genoemde heb ik nog staan in de LL-01 spec, dus je kun je zeggen wat doe je moeilijk, kies deze dan. Echter na wat research kwam ik informatie tegen dat BMW dunnere olie is gaan voorschrijven voor deze motor, en wel 0W20 met LL-14 spec (later nog LL-17)
“LL-14 (2014). API SN. ACEA A1/B1. SAE 0W20. Formulated for certain gasoline BMW engines from the 2014 model year, including the N20 four cylinder engine and all new modular B-series engines. The reasoning for the N20 is unpublished but may have to do with making N20 models more fuel efficient and avoiding gas guzzler and CAFE penalties. LL-14 oils have much lower friction levels than all other BMW oils. The HTHS rating is 2.6cP which makes it unsuitable as a performance oil.”
Hmm brandstofbesparing dus. Maar daarna op AMT een stuk over distributiekettingen:
Het laatste voorbeeld is de N20 2.0 turbo die vanaf 2011 in tal van BMW-modellen zit: “BMW schrijft 0W-20 olie (LL-14FE+) voor. En let op, voor het behoud van de kettingdistributiesysteem, die olie móét erin.”
Hmm kettingbehoud(bij de toch al zwakke ketting van de N20 motor). Maar klopt t wat ze hier zeggen? Is de dunnere olie echt nodig voor de ketting, of is t echt alleen brandstofbesparing?

Met bovenstaande als uitgangpunt, twijfel ik aan de 5W40 olie. Als compromies zou 0W30 misschien beter zijn, dan heb je toch t dunne tijdens een koude start (ala 0W20) voor je ketting, maar hoef je niet bang te zijn dat de oliefilm te dun wordt als de temperatuur eens oploopt. Ik vind 0W20 wel erg dun, vooral bij een motor die al wat kilometers heeft gehad. Laat ik vooropstellen dat ik niet geïnteresseerd ben in ‘t brandstofbesparende effect van dunnere olie(natuurlijk is dat meegenomen), maar ik wil primair gewoon de ‘beste’ olie, en dan beste in de zin van bescherming(voor motor én ketting), ook als de olie eens wat warmer wordt. Wat is jullie mening?

Weet iemand toevallig ook wat de NL-dealers momenteel in deze motoren gooien? Zou me niet verbazen als dat nog de good’old 5W30 is.


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4341
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

12 aug 2020, 19:13

Dealers hebben veelal bulk...en das 5w30 c3/4 wat erin gaat. Vraag daar eens. Toch interessant.
Iedereen klooit altijd maar wat aan met olie. Tijd een lastig punt.

Wat je wel moet zien...die auto is gemaakt om door de milieu eisen heen te komen. Dat gaat een 5w40 niet halen. Of ie er technisch beter van wordt is aandachtspunt 2.
Alles heeft te maken met geld. Niet per se het beste product maken.
Nobody said it was easy....
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32

12 aug 2020, 20:47

Inderdaad, er wordt vaak gezegd, ‘houd je aan de fabrieksvoorschriften, want die zullen het wel weten’. Maar in werkelijkheid heeft een fabrikant meer randvoorwaarden dan alleen ‘de technisch beste’ olie voorschrijven. Als er met een dunnere olie een brandstofbesparing van 3% kan worden gerealiseerd zonder extra slijtage op t0, dan is dat heel interessant(samen met nog een rij van andere kleine dingen). Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook echt technisch beter is. Ik als consument heb liever een goede olie met bijv. hoge htst-waarde, dan een eentje die nét langs de eisen schraapt. Met een 5W40 LL-01 houd ik me aan de eisen zoals in t boekje staan, alleen dan dat ketting puntje.

Wat zou jij in deze motor gieten, NOS?
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 290
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

13 aug 2020, 11:04

Mijn ketting is bij 116K preventief vervangen na wat geluiden die opkwamen.

Dit is uit mijn archief voor de N20:


TOP: Helix Ultra Professional AP-L 5W-30
L & RETAIL Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30

BMW.nl:

Goedgekeurde oliesoorten
Oliën met de volgende specificaties kunnen worden bijgevuld:

Specificatie
BMW Longlife-01.
BMW Longlife-01 FE.
BMW Longlife-04.

Meer informatie over goedgekeurde oliesoorten kan bij de servicedienst worden opgevraagd.

Alternatieve oliesoorten
Als er geen goedgekeurde oliesoorten verkrijgbaar zijn, kan tot wel 1 liter van een olie met de volgende specificatie worden bijgevuld:

Specificatie
ACEA A3/B4.
F30 328I Aut8 HE Luxury Line & 208 1.6VTI Intuitive
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 23064
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: Gran Coupé

15 aug 2020, 08:06

0W30 of 5W30 kan beide, verschil geef je al aan, zolang je maar de spec's van BMW volgt. Merk olie maakt niks uit, grote merken zoals Shell, Castrol of met een BMW verpakking er omheen zit je altijd goed.

Ik zou echt niet gaan experimenteren met een motorolie.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4341
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

15 aug 2020, 09:13

Ik kieper er mobil1 5w30 ll04 in.
Bij mn oude n52 0w40 Ll. Maar dat omdat ik zeer korte stukken soms reed. Het bleef wel stabiel qua verbruik
Nobody said it was easy....
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32

15 aug 2020, 11:32

Grappig, de LL-04 spec staat nu net niet in t boekje beschrven (maar kan volgens mij wel waar een LL-01 is voorgeschreven). Ik wil ‘in principe’ niet experienteren met motorolien, maar het is juist BMW die er los op experimenteert, van 5W30 naar 0W30 naar 0W20. Ik wil gewoon ‘de beste’ en daar bij blijven. Die laatste viscositeit lijkt vooral voor te komen in de VS, daar hebben ze toch net altijd andere specs. Waar dat stuk van AMT dan vandaan komt... Ik ga nu in ieder geval de 5W40 gebruiken want deze heeft gewoon de LL-01 spec, dus goed. Volgende keer maar eens 5W30 of 0W30 proberen (denk de laatste).

Ik heb trouwens Ravenol als oliemerk ontdekt, maken nog echt volsynthetische oliën, ipv. pseudosynthetisch, ze zijn ook een stuk openen over hun specificaties, altijd goed.

Ga nu de Ravenol VST 5W40 gebruiken, volgende keer misschien SSO 0W30.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 23064
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: Gran Coupé

15 aug 2020, 12:13

N20 heeft geen interval van 30k km of condition based?
Dan moet er toch LL04 in, volsyntheet?
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 262
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

15 aug 2020, 12:18

LL04 is toch juist ook gekoppeld aan de 30K (condition based) interval? Voor mijn 330D schrijft BMW ook LL04 spec voor en dan keuze uit 0W30 / 5W30.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 23064
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: Gran Coupé

15 aug 2020, 12:22

Ja precies, daarom vind ik het ook apart dat het boekje LL01 voorschrijft
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32

15 aug 2020, 12:56

De LL-04 olie is volgens de C3-variant van de LL-01 olie (lees extra schone olie). Opnieuw, misschien wel schoner maar niet per se beter (in de vorm van slijtage). Die olie wil je dus liever alleen gebruiken als t echt moet, bijv. bij DPF. Als je mag kiezen, zou ik voor de LL-01 gaan. De LL-04 staat inderdaad niet in t boekje van een 420i. Bij jou ook niet, @Arjan?

Ik ververs trouwens vaker dan CBS voorschrijft, ik vind 30k en/of 2 jaar te lang. Heb wel eens olie ververst na 30k, dat dunne drapje dat dan eruit komt, nee dat is niet vers meer. Voor mij max 1 jaar en dat is mijn geval max 15k. Dan is de olie ook zwart, maar voelt nog meer als ‘olie’. Als je ‘t laat doen, dan zie je dat uiteraard niet. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe je de auto rijdt, 30k op de snelweg zal prima gaan.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32

15 aug 2020, 13:02

Trouwens dit topic hoort in t F3x-forum, heb hem verkeerd geplaatst zie ik nu.

Nog een plaatje van t boekje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 23064
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: Gran Coupé

15 aug 2020, 14:00

Verplaatst :ja:

Dit staat in mijn boekje

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “F2x: Motorisch/Performance”