BMW presenteert eerste 2-serie Gran Coupe (F44)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Na de 1 serie komt BMW nu ook met een vierdeurs coupe versie van de 1-serie 4-deurs hatchback, onder de noemer: 2-serie Gran Coupe, een 2-serie met voorwielaandrijving. De 2-serie coupe en cabrio versie zal later gepresenteerd worden en zal zoals het er nu uitziet als eigen model op een eigen onderstel staan i.c.m. met achterwielaandrijving.

Persbericht (NL)
Specificaties en technische gegevens

Highlights (EN)
Persbericht kort (EN)
Persbericht volledig (EN)
“BMWPressClub Nederland” schreef: De allereerste BMW 2 Serie Gran Coupé.
16.10.2019

München/Rijswijk.Met de eerste BMW 2 Serie Gran Coupé ooit introduceert BMW het concept van de vierdeurscoupé (dat al is aangeslagen in de hogere segmenten) nu ook in het premium compacte segment. Dankzij een frisse dosis individualiteit en een aantrekkelijke, emotionele vormgeving in combinatie met het innovatieve bedieningsconcept en de connectiviteitstechnologie biedt de BMW 2 Serie Gran Coupé uitmuntend dagelijks gebruiksgemak en de rijdynamiek waar BMW om bekendstaat.


Met de eerste BMW 2 Serie Gran Coupé ooit (verbruik gecombineerd: 4,2-6.9l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 110-156 g/km*) introduceert BMW het concept van de vierdeurscoupé – dat al is aangeslagen in de hogere segmenten – nu ook in het premium compacte segment. Dankzij een frisse dosis individualiteit en een aantrekkelijke, emotionele vormgeving in combinatie met het innovatieve bedieningsconcept en de connectiviteitstechnologie biedt de BMW 2 Serie Gran Coupé uitmuntend dagelijks gebruiksgemak en de rijdynamiek waar BMW om bekendstaat.

De wereldpremière van de BMW 2 Serie Gran Coupé vindt plaats op de Los Angeles Auto Show in november van dit jaar. In maart 2020 is de marktintroductie van het nieuwe model. Meer informatie over de prijzen van de nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé volgen begin november 2019.

Opvallend zijn het dynamisch gestrekte silhouet van de auto, de ramen zonder frame in de portieren en de achterlichtunits die ver naar het midden van de achterzijde zijn doorgetrokken en strak aansluiten op een hoogglanzend zwarte strook met daarin centraal het BMW logo.

De BMW 2 Serie Gran Coupé is 4.526 mm lang, 1.800 mm breed en 1.420 mm hoog. Ondanks dat de carrosserie laag en sportief oogt, genieten de inzittenden van een riante binnenruimte dankzij de 2.670 mm lange wielbasis. De bagageruimte van 430 liter is op diverse manieren uit te breiden.

Dynamisch ogende voorzijde met een nieuwe interpretatie van iconische BMW kenmerken: de enigszins schuin geplaatste koplampen (standaard LED) zijn daarin gezichtsbepalend en leiden de aandacht naar de BMW nierengrille. Die vormt een belangrijk verbindend element in de voorzijde van de auto.

Zoals zijn sportieve uiterlijk al suggereert, is de BMW 2 Serie Gran Coupé qua dynamiek de nieuwe maatstaf in zijn segment. De basis daarvoor is de geavanceerde voertuigstructuur met voorwielaandrijving, die de BMW 2 Serie Gran Coupé overigens deelt met de nieuwe BMW 1 Serie, in combinatie met een grote variëteit aan technologische ontwikkelingen.

De ARB-technologie (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) onderdrukt het doorslippen van de voorwielen preciezer en sneller dan ooit. Het systeem is al bekend van de BMW i3s (stroomverbruik gecombineerd: 14,0-14,6 kWh/100 km, CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km*).

ARB wordt ondersteund door de eveneens standaard BMW Performance Control, dat de wegligging en de wendbaarheid verbetert door op slimme wijze de wielen aan de binnenkant van de bocht af te remmen voordat de griplimiet van de banden is bereikt. Het systeem zorgt daarmee voor een neutraal stuurgedrag in bochten.

De standaardspecificatie voor de topuitvoering, de sportieve BMW M235i xDrive, omvat onder meer BMW xDrive vierwielaandrijving, een mechanisch Torsen-differentieel met beperkte slip, M Sport Steering en M Sport remmen. De 8-traps Steptronic Sport transmissie is ook voorzien van een Launch Control modus. Het driedimensionale meshdesign dat in de BMW nierengrille de spijlen vervangt, is geïnspireerd op raceauto’s en zorgt voor een verleidelijk optisch accent.

Naast de topuitvoering BMW M235i xDrive zijn er voor de andere uitvoeringen nog drie uitrustingsniveaus: Model Sport Line, Model Luxury Line en Model M Sport.

Er zijn vanaf de introductie twee benzinemotoren en een dieselmotor leverbaar in de BMW 2 Serie Gran Coupé: een 3-cilinder benzinemotor met 103 kW (140 pk) in de BMW 218i, een 140 kW (190 pk) 4-cilinder dieselmotor in de BMW 220d en de krachtigste 4-cilinder benzinemotor van de BMW Group, met 225 kW (306 pk), in de BMW M235i xDrive. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP-emissienorm.

De BMW 228i xDrive met 2,0-liter 4-cilindermotor met 170 kW (231 pk) is uitsluitend in de VS leverbaar.

De BMW 2 Serie Gran Coupé is voorzien van innovatieve bestuurdersassistentie afkomstig uit modellen die hoger in het gamma van BMW staan. Lane Departure Warning met actieve stuurcorrectie en Collision and Pedestrian Warning met City-remfunctie zijn standaard, terwijl Active Cruise Control, Driving Assistant met Rear Collision Warning en Crossing Traffic Warning, en de innovatieve Reversing Assistant allemaal als optie leverbaar zijn.

De BMW 2 Serie Gran Coupé is te ver- en ontgrendelen via de smartphone als de berijder beschikt over de optionele BMW Digital Key. De motor kan worden gestart zodra de smartphone in de daarvoor bestemde dock is geplaatst.

De BMW Intelligent Personal Assistant is onderdeel van het bedieningsconcept van de BMW 2 Serie Gran Coupé. De digitale assistent kan de dagelijkse routines en gewoonten van de bestuurder leren en die vervolgens in de juiste situaties toepassen.

Connected Navigation diensten kunnen informatie van het navigatiesysteem en externe informatie benutten voor de planning van de route. De bestuurders van de BMW 2 Serie Gran Coupé kunnen bestemmingen via diverse apps rechtstreeks naar het navigatiesysteem van de auto zenden, die opslaan en synchroniseren.

De allereerste BMW 2 Serie Gran Coupé in een oogopslag

BMW 2 Serie Gran Coupé specificaties in het kort

BMW 218i (A): 103kW (140PK), 5,0-5,5 l/100km; 114-125gr/km CO2-emissie

BMW M235i xDrive: 225kW (306PK); 6,7-6,9 l/100km; 153-156gr/km CO2-emissie

BMW 220d:: 140kW (190PK); 4,2-4,3 l/100km; 110-113gr/km CO2-emissie


* Alle cijfers m.b.t. prestaties, verbruik en emissie zijn voorlopig en onder voorbehoud.


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De persfoto’s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Pass 002
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Ik vind hem een stuk beter smoelen dan de nieuwe 1 serie.

Maar geen achterwielaandrijving is voor mij nog wel een probleem, ik wist ook niet hoe snel ik mijn cooper S de deur uit moest doen ondanks alle goeie reviews.
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 516
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Eindelijk wat fatsoenlijks tegenover die lelijke CLA :yuck: . De achterkant lijk er wel wat op van zij aanzicht. Een wat gedrongen coupe, beetje inherent aan de lengte natuurlijk. Deze wel mooier, maar de voorwiel aandrijving....
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ziet er niet verkeerd uit. In ieder geval stukken beter dan de nieuwe 1 serie.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
discus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1958
Lid geworden op: 13 okt 2014, 14:03
Type Auto: G21 330e en G30 530e

Krijg heel erg een Volvo S60 gevoel hierbij.

Afbeelding
Voor haar G30 530e
Voor mij G21 330e
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ik weet het nog niet, zou em in het echie moeten zien.
Maar, als ik nu de fotos zie denk ik, wat een smalle auto, en een koreaanse lijn zie ik hier ook heel erg in. Hyundai I30 fastback
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De koets gaat boven de schouderlijn rechter omhoog sedan bijvoorbeeld de 4er coupe. De breedte is 1800 (2GC) tegen 1825 (4C), maar op de spiegels is de 2GC 64mm breder dan de 4C, ofwel 2081 tegen 2017mm....

...de garagedeur moet voor de 2GC wel breder zijn. :wink:

Maar goed: neusje van de 2GC vind ik fraaier dan die van de 1er hatch, maar daar is alles mee gezegd. Beide auto’s vind ik echt te generiek vormgegeven en heeft weinig met een BMW van doen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Ik wil dit eerst in het echt zien. Ik vind hem wat iel overkomen op de foto's. Maar die vertekenen nog wel eens. :mrgreen:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

en profiel prachtig
achterzijde erg fraai
even wennen hoe snel de neus afloopt

Overall best een geslaagde coupé
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Toch wel heel gelijkend aan de Hyundai i30 Fastback

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
haroldje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 931
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:21
Type Auto: BMW 430i g23
Locatie: brabant

inderdaad Joop,dat gevoel krijg ik ook bij het zien van deze auto :nee:
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Dan gaan we toch allemaal Hyundai rijden :mrgreen:
Maar dan komen we er wel achter dat BMW beter scoort op rij dynamiek, prestatie, afwerking, materiaal gebruik enz. Maar daar is dan de prijs t.o.v. van de Hyundai dan wel weer naar.
Dat ze op elkaar lijken is in deze tijden van gestroomlijnde modellen aan ieder merk wel te zien. Ook voor de 3 of 5 serie zijn wel gelijknissen te vinden met andere merken/modellen. Zoals veel merken voortaan een neus met familie kenmerken hebben die op alle modellen terug komen. Vroeger was alles anders denken we nog wel eens :wink:
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dat zeg ik.......
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “BMW 2 series nieuws”