BMW on Demand: F22 M235i vs F32 435i M-sport coupe

drivergerard
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 685
Lid geworden op: 24 mei 2011, 19:27
Type Auto: BMW F32 420i Sport
Locatie: Zuid-Holland

Jij kwam zeker net terug uit München toen je mij voorbij reed op de A12 afgelopen woensdag?? (Zie Gespot topic)


Bayerische Motoren Werke
:Mpower: Der stärkste Buchstabe der Welt
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Je post even over het hoofd gezien, maar dat klopt ja...

Heb ik je BMW dan over het hoofd gezien?
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
drivergerard
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 685
Lid geworden op: 24 mei 2011, 19:27
Type Auto: BMW F32 420i Sport
Locatie: Zuid-Holland

Joop schreef:Je post even over het hoofd gezien, maar dat klopt ja...

Heb ik je BMW dan over het hoofd gezien?

Was niet met de BMW, maar aan het werk in de vrachtwagen richting Utrecht.
Bayerische Motoren Werke
:Mpower: Der stärkste Buchstabe der Welt
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Beste vervanger van de M3 coupe? Blijkbaar toch een van de speeltjes uit dit vergelijk... :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
cajo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 841
Lid geworden op: 26 feb 2010, 20:20
Type Auto: G20 330i (High Executive)

Mooi verslag joop :ja: ..en genoten van de foto's..echt super :Hosanna: af!!
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Joop schreef:...aan het eind van de maand ook nog even sturen met de 428i coupe bij de dealer. Eens kijken of dat nog een alternatief is, aangezien dat die variant op papier eigenlijk gelijkwaardig is met de 330i; helaas wel een viercilinder...

...dat is het enige nare van dat On Demand programma: ze zetten de lekkerste uitvoeringen voor je neer, dus kies je voor een mindere variant dan weet je altijd dat er nog meer beschikbaar is.

Vandaag was het dus zover. Had me aangemeld voor een proefrit met de F32 428i Coupe tijdens het Meet and Drive evenementje wat Dusseldorp Deventer (Epse) had georganiseerd. Vanuit het hele gamma (op de 7er na) hadden ze wel een of meer modelvarianten uit iedere reeks beschikbaar gemaakt voor dit weekend. Ook F45 2er Active Tourer stond daarbij centraal (en twee Werkstestfahrzeuge waren beschikbaar voor een proefrit voor de officiële introductie). Top georganiseerd tot zover.

Als 4er coupe was een Sport Line uitgevoerde 428iA klaargezet in Mineral Grau en Korallrot interieur, op 19 inch styling 403M breedset. Ik moet toch eerlijk zeggen dat de auto op deze manier er toch nog best goed uit ziet. Op de standaard 18" styling 397 is het nog wel een brave verschijning, maar zo is hij wel sportief chique. Toch heeft de M-sport uitgevoerde koets wel mijn persoonlijke voorkeur, maar van alle 'Lines' uitvoeringen is de Sport Line toch wel de lekkerste. Wel even de Antrazit dakhemel aanvinken in de optielijst als je hem nieuw besteld, want die moet op de een of andere manier ontbreken bij de Sport Line opties. Deze auto was wel voorzien van het donkere hemeltje, waardoor het toch op een sportieve wijze sneller knusser wordt in het interieur.

Vandaag vooral gefocused op de turbogeblazen 2,0L viercilinder die in het vooronder lag, waar ik dus erg benieuwd naar was. De aanwezige opties waren daarbij van ondergeschikt belang, maar ik miste eigenlijk niets.
Op papier is deze versie erg gewaagd aan de atmosferische E92 330i als het gaat om de rijprestaties en aangezien downsizen ook bij BMW een hot item is, verdient het toch wel even een onderzoek in hoeverre ze daar bij BMW in zijn geslaagd.

Om kort te gaan kan ik wel zeggen dat ze daar prima in zijn geslaagd. Je kunt echter wel altijd merken dat je met een viercilindertje onderweg bent. Dit pakt de ene keer positief uit, de andere keer gaat dit toch wel een beetje ten koste van het totaalplaatje. Om met het laatste te beginnen is dit toch het beste merkbaar als je de auto start en dan even voor de auto gaat staan en helemaal als je de motorkap opent. De motoren zijn tegenwoordig zo afgesteld dat ze op een erg arm benzinemengsel lopen wanneer ze stationair draaien. Je krijgt haast het gevoel dat het net genoeg is om het blokje te laten draaien, om in de bewoordingen van de verkoper die mij te woord stond te spreken, maar hij heeft het eigenlijk wel goed verwoord. De 435i loopt ook niet zo mooi als de ouderwetse zescilinders, maar is toch echt merkbaar verfijnder dan dit blok.

Nu zul je niet snel voor je auto gaan staan als je de motor laat lopen, dus tijd om in te stappen en een blokje om te gaan. Eigenlijk bij het wegrijden in de Comfort modus, waar de auto standaard in opstart, merk je wel goed dat er direct koppel voor handen is onder het gebrom van de vier cilinders. Bij acceleraties gaat het allemaal eigenlijk wel een speels gemak, waar je in de E92 330i nog best moet doorhalen in de toeren om hetzelfde resultaat te krijgen. Deze andere manier van rijden is een meer relaxere wijze van autorijden, maar op de een of andere manier spreekt het me wel aan, al was het ook op de wijze waarbij de viercilinder eenmaal verder in de toeren toch nog gretig zijn toeren blijft draaien en daarmee ook nog lekker vooruit wil. Eigenlijk best verrassend in de zin van dat een turbogeblazen motorblok normaal toch een beetje inkakt wanneer je verder in de toeren klimt. Doortrekken in de toeren heeft bij de 428i ook echt toegevoegde waarde, waar je met de 435i toch vlotter opschakelt. Enerzijds omdat de 435i sowieso al harder van zijn plek af komt, maar boven de 5500/6000rpm is de koek daar wel merkbaar op en tijd om op te schakelen. Het opschakelen in de Sport/Sport+ modus gaat overigens een voelbare klap in de bak zoals dat bij de 435i wel het geval was, hij schakelt iets ruwer (softwarematig), maar daar is alles mee gezegd. Het terugschakelen gaat gepaard met een plofje uit de uitlaat, maar ook hier veel minder aanwezig.

Dat doortrekken komt later wel even goed van pas als er even op de snelweg ingevoegd moet worden. Met het helemaal benutten van de toch niet al te lange invoegstrook, moet ik toch al snel weer van het gas om het niet te bont te maken qua snelheid. Dit voelt gewoon goed en gezond snel aan. Het wordt verderop drukker op de snelweg en besluit rechts te blijven om de eerste afrit te pakken. Daarbij viel me de dodehoekwaarschuwing op die een paar keer oplichtte toen een andere auto me op de linkerbaan voorbij kwam; het systeem werkt eigenlijk wel goed zo en je hebt in ieder geval niet de behoefte om 'm uit te zetten.

Op de binnendoor weggetjes kun je ook met deze 428i je zelf van bocht naar bocht laten schieten en het blijft toch heel vermakelijk, waarbij de viercilinder lekker vrolijk zijn deuntje meezingt. De auto lijkt eigenlijk op dit soort weggetjes, ondanks zijn grootte, prima in zijn element en daar komt het voordeel van de lichter in gewicht zijnde viercilinder goed tot zijn recht. Het motorblok ligt ver achterin de motorruimte waardoor de auto zich veel minder onderstuurt een bocht in laat sturen. De weersomstandigheden waren niet echt heel super, met een lichte regen die ervoor zorgde dat het wegdek in combinatie met de vettigheid die van het land af kwam toch even noopten tot opletten. De standaard remmen laten de auto vlot en degelijk afremmen, maar je moet ze wel even goed intrappen willen ze de auto goed laten vertragen. De M-sport remmen die onder de 435i zaten zijn in die zin wel aan te bevelen als relatief goedkope optie wanneer je deze bij nieuwkoop op de optielijst aanvinkt. De remmen van de 428i vragen ten opzichte van de remmen onder de 330i en de optionele M-sport remmen van de 435i, wel even gewenning omdat ze iets minder bijterig aanvoelen, maar zijn verder goed bemeten.

In Sport+ blijft de auto goed zijn weg vervolgen en enkel wanneer je het te bont maakt grijpt het stabiliteitssysteem in. Het systeem is wel merkbaar minder verfijnd als dat van de M235i, dat veel geleidelijker ingrijpt in dit soort omstandigheden en iets meer toe laat. Veel hiervan is te voorkomen als je alert iets tegenstuurt of zelf het rempedaal lichtjes aantikt en dan blijkt het eigenlijk wel dat je met zo'n auto toch nog wel wat driving-fun kunt beleven. Daarbij moet ik er wel bij zeggen dat de natte weersomstandigheden daar wel aan bijdragen. In droge omstandigheden is de 4er coupe gewoon een erg makkelijk te rijden auto, zo laatst bleek met de 435i.

Al met al viel me deze 245PK sterke en 350Nm aan koppel rijke viercilinder niet tegen. Als liefhebber van de oldschool BMW's met atmosferische zes-cilinders heb ik me vandaag ook geprobeerd af te sluiten van dat beeld om zo dit blokje toch een eerlijke kans te geven. Helemaal daar downsizing de normaalste zaak van de wereld is of lijkt te zijn en turbo's ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot en het verbruik op die manier omlaag kunnen. Of dat verbruik ook echt lager uitvalt was na dit korte stukje niets te zeggen, maar hij zal toch zeker zuiniger zijn dan de geblazen zescilinder in de 435i, die ook al zuiniger uitviel. Eenmaal onderweg is de viercilinder bij hard accelereren hoorbaar, maar verre van storend. In Sport/Sport+ wordt de brom nog iets dieper en sportiever op een wijze die me best wel aan staat. Heb geen moment de behoeft gehad om de radio aan te zetten in ieder geval. Wanneer je verder op kruissnelheden verder rijdt is er een aangename rust in de cabine wat eigenlijk goed overeenkomt met het grand tourer karakter van deze coupe.

Als je je over het idee van downsizen heen zet is de 428i zeker een alternatief op de 330i. De auto doet niets onder voor de atmosferische 3,0L zescilinder. Je hoeft echter minder hard te werken om de auto vlot door het verkeer te laten schieten. Toch maakt het totaalplaatje de auto als rijdersauto wellicht iets interessanter dan de 435i als het gaat om rijbeleving. Op bochtige weggetjes laat de auto zich iets makkelijker plaatsen. Je merkt wel dat je minder hard afgeschoten wordt als je een bocht uit accelereert, maar eigenlijk heb je daar niets over te klagen. De 435i heeft nog wel de voorkeur, maar dat is meer vanuit emotionele redenen. Puur rationeel bekeken is er niets waarin de 428i tekort schiet en je komt ook nog weg met een minder lege portemonnee bij aanschaf en aan de pomp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
CaptainPeter
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1760
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:14
Type Auto: F20 lci 118iA Exe Sportline
Locatie: Zuid Holland

Mooi verslag weer Joop! :ja:

Leuk om te lezen dat jij als "atmo 6-cilinder adept" je wel kan vinden in de manier van BMW's downsizen...
BMW 118i Sportline.......Het Verhaal!

Zin en vooral.......Onzin!

"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
-Ayrton Senna-
Gebruikersavatar
WideWooD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jul 2014, 20:34
Type Auto: BMW E91 330i M-Pakket
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Goed verhaal! Ik denk dat veel mensen de "punch" van de "nieuwe turbo motoren" onderschatten. Zelf vind ik dat echt super rijden en dat sprak mij ook altijd erg aan bij turbodiesels. Mijn 330i heeft best veel punch, maar zelfs daarbij mis ik wel eens punch. Kan wel, maar dan moet je echt doorhalen op vermogen... Leuk bij sportief sturen, maar als ik met m'n gezin op pad ben toch wat oncomfortabel.

Wat dat betreft heb ik vorig jaar een keer een 320D (F30) mee gehad (reed toen zelf een E90 325D 3.0) en vond die 320 echt super rijden (automaat). 2 punten die mij wel tegen vielen... Geluid. Echt, zo'n 4 cilinder geeft (zeker bij diesel) toch een heel andere beleving dan een 6 cilinder. En de uitlaat bij een 320D is een enkel pijpje wat er gewoon zielig uitziet.

001
BMW 330i Touring with M-package, It makes me smile
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Duidelijk en goed verwoord verslag Joop :ja:
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

@WideWood:

Je merkt dat het koppel voor handen is, maar ben wel blij dat er geen enorme duw in je rug gegeven wordt. Dat is vaak wel het manco van turbogeblazen motoren. BMW heeft wat dat aangaat de techniek goed onder controle en geeft ze toch zoveel mogelijk het lineaire karakter mee waar de oude atmosferische blokken om bekend stonden. Het enige verschil is dat de motoren onderin beter bij de les zijn, wat ze vooral in de dagelijkse praktijk prettiger in de omgang laat zijn voor een groter publiek.

Ook vanuit een sociaal oogpunt is het bijna niet meer mogelijk om even door te halen in de toeren, want dan staan mensen je soms al met een rode kop aan te kijken en manen ze je al tot rustig aan doen, terwijl je niet harder dan andere mensen rijdt, maar net iets meer hoorbaar in de hogere toeren voorbij rijdt.

CaptainPeter schreef:Mooi verslag weer Joop! :ja:

Leuk om te lezen dat jij als "atmo 6-cilinder adept" je wel kan vinden in de manier van BMW's downsizen...
Bij de 1er past het blokje wel beter en de 116i doet al leuk mee. Daar is de turbotechniek een welkome aanvulling die de hele auto ook spannender maken. De 2,0l turbo had ik nog niet echt goed kunnen ervaren, maar ben niet negatief over het blokje, al zal deze wel in deze uitvoering (245PK/350Nm) moeten zijn, wil hij me positief aanspreken in combinatie met de 3er/4er koets.
Even later overstappen in mijn eigen auto was op zich wel ouderwets thuis komen. Op de een of andere manier is dat blok wel souverein in zijn hele voorkomen. In alle rust soepel draaiend bij lage toeren en tot wild(er) beest uitgroeiend wanneer er prestaties gevraagd worden en dan ook eenvoudig leverend.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Die Joop gaat straks ook nog de active tourer waarderen :wink:
Gebruikersavatar
ibinco
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 3484
Lid geworden op: 15 sep 2010, 11:48
Type Auto: BMW I/\/\

Wederom een mooi verslag Joop! Zelf een paar keer in de 328i gereden het viel zeker niet tegen :ja:
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Arjan schreef:Die Joop gaat straks ook nog de active tourer waarderen :wink:
Als dat zo ver komt, mag je me een rotschop geven en weer terug op aarde zetten. :wink:

Zal voor z'n klasse een prima sturende auto zijn, maar ik heb werkelijk niets met busjes...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Leo335ci
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1095
Lid geworden op: 04 feb 2014, 20:21
Type Auto: 335iA; 2010; E92; DCT; LCI; High Exe; M-pakket, PP uitlaat.
Locatie: Arnhem

Je bent lekker bezig Joop. :ja:

Fijn, dat jij de auto's "test" :autotje spelen: en je eerlijke mening geeft. Dat lees ik eerlijk gezegd liever dan wanneer de fabrikant iets prachtigs over zijn of haar producten schrijft.

Bij de fabrikant gaat het allemaal om de continuering van het bedrijf.

Voor de berijder daarentegen gaat het imo om het gevoel, de beleving, om het totaal plaatje van de auto. :ja:

Weer een machtig mooi verslag, erg knap geschreven, een genot om te lezen, thnx. :Klappen:
Gebruikersavatar
WideWooD
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jul 2014, 20:34
Type Auto: BMW E91 330i M-Pakket
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Deze M235i al gezien trouwens? Is toch ook wel erg mooi hoor... Zelf zou ik iets andere velgen kiezen, maar voor de rest :In love:

http://www.2addicts.com/forums/showthread.php?t=1028969" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 330i Touring with M-package, It makes me smile
Plaats reactie

Terug naar “BMW 4 series nieuws”