Bobine? Koude start B38

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Een bobine heeft vast niet het eeuwige leven, wat zijn de symptomen van een stervende bobine? Of is het "hij doet het of hij doet het niet" ?

Mijn auto heeft een wat onrustige loop bij koude start, normaal start ik, wacht tot toerental gezakt is en dan meteen in "D" en rustig de straat uit. Nu lijkt het alsof de motor zo af en toe bij een koude start een hik geeft bij in D zetten en wegrijden

Was al voor de olie beurt, vorige week nieuwe olie/filters/bougies maar lijkt nog steeds zo. Geen misfires via Carly gezien, maar goed die kan ook niet alles goed uitlezen.

Km stand 72k km


Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Symptonen van oudere bobines zijn misfires. Dus wat je merkt zou best dat kunnen zijn. Als je goed zoekt, hoeft een nieuwe bobine ook geen fortuin te kosten, ~20 euro per stuk.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb ze pas ook alle 6 (preventief) vervangen. Weliswaar pas na 3 ton 8)
Als je geen misfires op n specifieke cilinder kunt vaststellen is ze allemaal vervangen geen gek idee. En je hebt nog n paar cilinders minder ook.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Een paar :mrgreen:

Verder ook helemaal geen klachten, motor warm draait super soepel. Ik tank wel alleen e5

Zit er nog kwaliteitsverschil tussen die dingen, Bosch penbobine kost 50,- je hebt ze ook voor minder dat klopt, die hebben ook 2 jaar garantie.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik zou ze alleen van een ‘respectabel’ merk kopen, Bosch, NGK, Delphi. Meestal koop ik ze van hetzelfde merk als de OEM. Alleen weet ik niet t OEM merk bij jouw motor. Bosch lijkt me een goede keuze, en hier net nog wat scherper geprijst.
Gebruikersavatar
Peej
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 997
Lid geworden op: 07 jul 2008, 19:08
Type Auto: F21 120i M-Sport Shadow Edition
Locatie: Dordrecht

Bij mij ging tijdens het rijden de auto slecht lopen (en dat is bij mij op 3 cilinders ;)).
Auto start normaal maar na een paar seconden werd die cilinder uitgeschakeld met een foutmelding tot gevolg. Het lijkt er op dat de penbobine nog wel werkte maar dusdanig buiten de marge dat het toch uitgeschakeld werd.

Deze is onderweg door een Bosch vervangen, 3x Delphi 1x Bosch merkte je niks van. Nu alles preventief voor Delphi vervangen (zat er origineel ook in). Kan niet zeggen dat ik er iets van merk.

Het verschil zit hem volgens mij meer in de robuustheid van de penbobine, een vonk produceren ze allemaal wel prima in het begin lijkt mij.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Tja ik ben helemaal niet van zomaar dingen vervangen, vandaar ook de vraag. Ik heb ook geen foutmeldingen of motorstoringslampje. Voor het zelfde is het een MAF sensor of sensor bij de Katalysator of ergens valse lucht.

Ik ga ook niet zover als bij mijn e91, daar heb ik wel heel veel preventief vervangen, deze auto rij ik toch ook niet heel lang door waarschijnlijk. Maar al er bij mij een cilinder wordt uitgeschakeld......, iets wat volgens mij anderhalve week geleden wel is gebeurd. Auto verplaatst van oprijpad naar parkeervak overkant (meter of 10), met de vouwwagen bezig geweest en einde van de dag starten en ik zet hem in R en het leek in eerste instantie of ik ergens overheen reed, daarna flink schudden en afgezet. Even gewacht en daarna starten zonder problemen :?

Ook aangegeven bij Dusseldorp, was niks te zien 002
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Beginnende stervende bobine is veelal niet te zien met uitlezen. Al heb je de beste tester ter wereld..
Wat je dan moet doen is bv met een multi scoop alle injectoren aansluiten zodat alles in een grafiek wordt weggezet. Starttijd, oplaadtijd, moment can ontsteken etc etc. Daarnaast pak je je gewone tester op je eobd en kijk je naar je fueltrims en injectietijden. Als je die materie snapt en kan "lezen"...dan haal je vrij snel de bobine eruit die gaat falen. Bovenstaande is best wel werk en niet in 1 uur gedaan. Wat dus vaak gedaan wordt is idd de bobines preventief vervangen. De interval van 60 tot 100k is soms teveel voor de bobines. Die dus stuk gaan. Het is vaak een combinatie van diverse factoren. Ontwerp bobine. Diepe plaats in de hete kop zonder koeling. Etc etc.
Ik verkort vaak de intervallen van mn klanten en bekijk elke klant op zn rijgedrag, kilometrage en soort auto.
Iets wat bmw met cbs al een tijdje doet overigens. Gevolg is minder vaak klanten met klachten. Tuurlijk is het onderhoud wat duurder..maar het zorgt voor minder kosten op den duur en minder ergernis.
Tuurlihk hoidt je klanten die vinden dat je ze op kosten jaagt. Dat begrijp ik en leg ik ook uit.
Maar ben ook zo kritisch dat als ze dan komen met problemen ik ze graag toch even wijs op het bovenstaande. Vinden ze niet leuk maar het is wel vaak zo. En laat ze soms even een dagje of 2 wachten omdat ik niet meteen iedereen kan helpen. En dan snappen ze het puntje ergernis meteen....

Ik heb overigens zeer weinig storingen bij autos op de zaak. Bij veel merken ook. Meestal zijn het software dingen en geen storingen van slecht onderhoud.
Gister kreeg ik bv een x3 binnen met een n52 motor. Met alle gebruikelijke klachten. Vamos. Oliedruk, rauw lopen, schudden soms etc etc.
Wat bleek..in 3 jaar tijd en 60k nooit iets gedaan.
Als qe het oliefilter los gehaald... het papier was al deels opgelost. Man man man...en dan klagen dat het flashen, bougies, 2 oliefilters, olie en vanosventielen 850 euro ging kosten.

Wat duur zeg.... :duh:

Waarom koop je in godsnaam een 6 cilinder denk ik dan.
Maar ook dat zie je vaak. Mensen snappen niet wat ze kopen. Ze zien een merk en denken dan....dat is goed. :mrgreen:

Maar ff on topic. Als ze 150 euro kosten... lekker vervangen. Jij hebt betere prik, de zaak verdiend iets en iedereen is blij :mrgreen:
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

De meest voorkomende failure mode van deze bobines is, zover ik heb meegekregen (oa via bimmerprofs) niet eens dat de electrische delen kapot gaan in de bobine, maar dat de isolatie van de secundaire kant doorslaat en de stroom dus niet volledig meer via de bougie gaat maar deels via de ‘lek’ in de isolatie. Hierdoor zwakkere vonk in de bougie en dus misfires.

De aantasting van de elektrische isolatie van de pen bobine kan oa komen door olie/benzine resten die aan de bougie zitten (wisselen van bougies dus met schone handen en gereedschap uitvoeren!) Ook lekkage van brandstof welke optreedt tijdens wisselen van injectoren moet je mee oppassen. De isolatie van de penbobines is namelijk heel erg gevoelig voor benzine. Dus voor injector wissel zou ik zeker alle bobines verwijderen want brandstof is dan bijna onmogelijk altijd van alle bobines weg te houden.
Zomaar preventief vervangen zou ik niet snel doen als je motor nergens last van heeft.
Vaak komt het wel meteen naar voren als je gaat tunen, want dan is het belang van een sterke vonk het grootst.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dank voor het meedenken heren, wordt gewaardeerd :ja:

Is toch iets in de regeling vermoed ik, gaat ook alleen om de koude start. Na starten zie je het toerental langzaam teruggaan naar zo'n 1000 RPM als ik dan in D zet lijkt het wel of de motor dat niet aankan en wil afslaan in het ergste geval. Ook niet elke keer trouwens.
Kan wel live data uitlezen maar weet even niet bij welke parameters te beginnen, los van de verdere interpretatie 007
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

zal wel ff een filmpje posten
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

heel bijzonder allemaal, buitenlandse brandstof omgezet in CO2 en weer volgetankt. Daarna geen elke probleem meer, vervelend die problemen die verdwijnen zonder dat je de oorzaak weet. Maar ja is niet anders, in ieder geval geen bobine issue

Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”