Tuning 330i Touring

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
SBBS
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2019, 20:51
Type Auto: BMW Touring 330i

Mijn BMW 330i Touring heb ik in najaar van 2019 laten tunen bij Unlimited Tuning. Men beloofde mij rond de 300pk maar dat liep anders ...
Zonder tuning gaf de rollerbank test aan 239pk, hm zou 252 pk moeten zijn. Auto blijft achter bij zijn fabrieksspecificaties ? Nadat de auto getuned was
kwam ie tot 267pk, 467nm. De pk's bleven achter het koppel was wel goed. Op weg naar Duitsland ff blazen. Auto liep 267km topsnelheid maar de
versnellingsbak ging ineens in de noodloop, hoger dan de 6 versnelling (automaat) wil ie niet meer en schakelen ook niet meer. Stoppen en na een 15 min
weer proberen, zelfde probleem. Teruggegaan naar Unlimited Tuning die iets bijgesteld heeft maar wat ?? Auto is snel in optrekken, kan hm in 5.2s naar de 100km optrekken. Maar de top blijft achter met wat Unlimited Tuning zegt : er zijn d'r bij die boven de 280km halen. Wel topsnelheid rijden is niet zo belangrijk maar toch knaagt er iets. Contact opgenomen met BR-Performance tuning in Raamdonksveer. Vreemd zegt men al die types halen ongeveer 310pk, dus is die van mij dan wel goed getuned ? Zonder dat men de Tuning installeert, 279pk. Dat is 12pk meer dan Unlimited Tuning, zou er dan verschil zijn in de testbanken ? Zou kunnen want bij Unlimited Tuning kwam men maar tot 239pk, doe je er 12pk bij en dan zit je (bijna) op de fabrieksspecificaties. Nadat de tuning er door BR is geïnstalleerd komt ie tot 311pk en 493nm. Dus moet ik concluderen dat Unlimited Tuning de tuning van mijn 330i niet goed heeft gedaan. Auto nog niet uitgeprobeerd maar lijkt een stuk beter getuned. Versnellingsbak geeft geen problemen en auto loopt ook fijner dan bij de tuning van Unlimited Tuning. Conclusie BR tuning maakt zijn gegevens waar. Als je naar de site gaat van BR dan kun je de getuned auto vinden.


Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Hmm.. Nog een reden dat ik erg blij ben dat ik mijn auto bij Beek heb laten tunen. Blijkt dan maar weer dat goedkoop duurkoop is. Volgens mij doet Unlimited Tuning (net zoals Zip en anderen) geen custom tunes maar gebruiken ze voorgeprogrammeerde flashes. Beek, BR en ATM bijv. gebruiken echt custom tunes en dan blijkt het maar weer dat dat gewoon beter is. Geen idee waar ze dan exact naar kijken, maar wellicht nemen ze dan bepaalde software adapties (en dus eventuele slijtages) mee?

Goed om de ervaring van jou in ieder geval te lezen. :ja:
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Onder andere daarom heb ik een 340i gekocht :mrgreen: . Tunen blijft altijd een bepaald risico.
Nou wou ik sowieso perse een 6-cilinder dus was de keuze toch al wel gemaakt.

Hopelijk blijft hij nu goed lopen en ervaar je geen problemen met de bak meer !
Wel mooie waardes in ieder geval :ja:

Wie weet laat ik de mijne ook ooit nog doen na de garantie periode. Maar dan alleen bij de beste tuner die er is. Paar honderd euro besparen zou ik nooit doen op dat vlak.
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

Ik begrijp al dat getuned en gechip ook niet zo. Natuurlijk zal de software van de fabrikant wel geschreven zijn welke veilige marges op motor en bak aanhouden. En daardoor zal er best wat winst aan snelheid te behalen zijn maar of het beter voor de auto is waag ik toch te betwijfelen. Ik laat het toch liever origineel.
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Mijn 330d is getuned bij 160.000 eind 2018. Inmiddels 50.000km en 2 jaar verder en geen enkele motorische klacht. Geen extra olieverbruik of andere indicaties dat er ergens iets niet goed gaat. Wel moet ik daarbij zeggen dat ik ook echt niet continue vol gas rij, de auto altijd 15km warm rij voor ik boven de 2000 toeren kom en de auto ook weer altijd 5 minuten laat afkoelen en stationair nog even een seconde of 30 laat lopen voordat ik ‘m uit zet. Continue vol gas kan trouwens ook niet in Nederland, de auto is nog steeds beangstigend snel. :mrgreen:
Gebruikersavatar
mauritsklein
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mar 2012, 17:59

Mijn 320d M47 is 200.000 km geleden getuned. Ongeveer 8 jaar geleden. Geen centje pijn. Originele koppeling en turbo nog steeds bij 361k km.

Edit: Uiteraard door een goede tuner. Custom tune op de rollerbank.
Laatst gewijzigd door mauritsklein op 27 dec 2020, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Attitude comes from cutting the altitude
(Aaron Kaufman, Gasmonkey Garage)

Mijn Showroom --> http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopi ... =2&t=11827
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Lange tijd geleden heb ik ook eens een 530d E60 bij hem laten tunen. Hij was toen net begonnen.

Unlimited tuning is het schoolvoorbeeld van een knakentuner. Geen in-house tuning kennis.
Zeer slechte tuning met als gevolg grote zwarte walmen uit de uitlaat en uiteindelijk een gescheurd uitlaatspruitstuk a 800euro.

Gelukkig wel de auto weer terug naar stock kunnen zetten en mijn geld terug gekregen.
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

Oef, dan schrik je wel als je auto in een soort noodloop gaat en de versnellingsbak rare dingen gaat doen! Ik ben ook blij met mijn BR-tuning. Wel steeds RON 98 tanken, dat bevalt hem beter.
En tuning is iets wat de fabriek zelf ook doet. Het B48B20-blok wordt nu geleverd met 156 pk (318i), 184 pk (320i) en 258 pk (330i) Er zijn natuurlijk wel kleine interne verschillen, maar de basis is exact hetzelfde blok. Een fabrikant moet rekening houden met alle emissie-eisen. Een tuner kan meer uit de motor halen door te gaan spelen met de kenvelden. De een is daar beter in dan de ander, en er zijn veel aanbieders die de software idd inkopen.
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”