motor van 420 of 428

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
touringtim
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:08
Type Auto: F31 320i Touring M-Sport Edition

Ik ben langzaam aan het kijken om mijn E90 325i te vervangen door een 4-er Gran Coupe of een 3-er Touring van 2014/2015/2016, afhankelijk van de prijs. Ik zelf vind de 4-er Gran Coupe de mooiste optie maar twijfel of het een 420i of 428i moet worden. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of er naast het vermogen nog wezenlijke verschillen zijn tussen de 20i of 28i? Of is het hetzelfde blok met alleen andere ECU? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Ik hoor graag jullie mening.


1979 Mitsubishi Colt
1981 Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
1983 Honda Prelude EX
1987 BMW 320i
1991 BMW 325i
1997 BMW 328i Touring
2005 BMW 325i Dynamic Executive
2019 BMW 320i Touring M Sport Edition
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

420i en 428i verschillen bijna niet van elkaar. Enige verschillen zijn de uitlaat, 28i heeft dubbele uitlaattips met een iets dikkere middenpijp en een klep in de demper. 20i heeft dat niet. Wat betreft de motor, is het 95% hetzelfde, beide N20 blok met dezelfde turbo. Enige verschil is natuurlijk de software, waardoor de 28i 245pk levert ipv 184 én de 28i heeft iets sterkere zuigers om dat verhoogde vermogen aan te kunnen. Dat gezegd hebben, kun je een 20i ook laten tunen naar 260pk, 28i naar 280pk. Het verschil is dan nog miniem. Bij een kwalitatieve tune ‘zou’ dat goed moeten gaan, ook bij de minder zuigers van de 20i.

De keuze voor de een of de ander is ook erg budget afhankelijk. Kijk als je moet kiezen tussen een volle 420i of een kale 428i, kan een 420i toch een interessante keuze zijn. Ik zou zeggen, rijd eens met een 420i en kijk wat je ervan vindt. Meer vermogen is natuurlijk altijd leuker, maar niet altijd nodig, en een 20i is zeker niet sloom.

Ik ben zelf ook van een 325i naar een 420i gegaan, en ervoer dat niet als een stap terug. 428i is natuurlijk next level.

N20 is een redelijk solide blok met als enige echte aandachtspunt de distributieketting (probleem voor beide varianten), die wil oprekken na verloop van tijd.
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Bouwjaar vanaf 2014 zou een nieuwe versie van de distributieketting moeten hebben dus daar zou je geen last meer van moeten hebben. Verder zoals hiervoor geschreven heeft de x28i sterkere zuigers. In America zijn nog wel verhalen van ‘cracked heads’ op het n20/n26 blok bij tunen boven de 450 Nm. Dus toch voorzichtig blijven met deze blokken.
Je moet je vooral afvragen hoe je de auto wilt gebruiken.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
touringtim
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:08
Type Auto: F31 320i Touring M-Sport Edition

Bedankt voor jullie reacties. Het dus inderdaad zoals ik al dacht hetzelfde blok. Natuurlijk is de 28i met meer vermogen lekkerder maar ik denk dat de 20i voor mij voldoende vermogen heeft. Ik blijf lekker tot ik wat leuks tegen kom.
Wat betreft de distributieketting, hoe kan ik weten of deze nog goed is? Moet deze nog om de zoveel km vervangen worden? Is dat veel werk?
1979 Mitsubishi Colt
1981 Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
1983 Honda Prelude EX
1987 BMW 320i
1991 BMW 325i
1997 BMW 328i Touring
2005 BMW 325i Dynamic Executive
2019 BMW 320i Touring M Sport Edition
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Als je tevreden bent met de 325i qua vermogen, zit je goed met een 420i. In combinatie met de automaat (8HP) voelt die zelfs vlotter aan (vooral onderin).

De ketting is pas sinds midden 2015 opgelost, dus alle auto daarvoor kunnen problemen ermee hebben. Op zich is het niet zo makkelijk te controleren. Ja je kunt kijken hoe strak die zit op de nokkenassen via het olievulgat, maar dat zegt lang niet alles. Je kunt rek beter controleren mer een tooltje dat je in het spanner gat schroeft. Daarnaast moet die geen hoogfrequent geluid maken bij hoge toeren, dat duidt namelijk op de problemen met de oliepompketting(dit is een tweede ketting die ook kan falen). Er is geen vaste interval, soms gaat het goed, soms niet. Vervangen is niet makkelijk, houdt rekening met een evt. kostenplaatje van min. 1200 euro.
Gebruikersavatar
touringtim
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:08
Type Auto: F31 320i Touring M-Sport Edition

Is er een recall geweest voor de distributieketting? Anders dus navragen bij de garage waar de auto in onderhoud is geweest hoe de ketting erbij staat.
Bedankt voor de info :ja:
1979 Mitsubishi Colt
1981 Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
1983 Honda Prelude EX
1987 BMW 320i
1991 BMW 325i
1997 BMW 328i Touring
2005 BMW 325i Dynamic Executive
2019 BMW 320i Touring M Sport Edition
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Neen. In Amerika wel volgens mij, maar in Europa komen we er altijd bekaaid vanaf.
Gasfabriek24
Just getting started
Just getting started
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2021, 16:14
Type Auto: BMW F82 M4
Locatie: Gelderland

Ik heb ongeveer 2 weken geleden de overstap gemaakt van een 325i E90 naar een 328i F30. Ik heb niet in een 20i motorisering gereden, maar deze 328i voelt een heel stuk sneller aan dan de 325i. Ik ben ervan overtuigd dat een 320i ook minstens net zo snel aanvoelt als een 325i. Ongeacht of je voor de 20i of 28i gaat zou ik op zoek gaan naar een automaat, deze is erg prettig naar mijn mening. Succes met de zoektocht!
- BMW M4 Yas Marina Blue 2014 (huidig)
- BMW 328i Moonstone Metallic 2014 (verkocht)
- BMW 325i Monaco Blue 2008 (verkocht)
- BMW 523i Aspen Silver 1997 (verkocht)
Gebruikersavatar
touringtim
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:08
Type Auto: F31 320i Touring M-Sport Edition

Allen bedankt voor de info. Nu lekker zoeken.
1979 Mitsubishi Colt
1981 Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
1983 Honda Prelude EX
1987 BMW 320i
1991 BMW 325i
1997 BMW 328i Touring
2005 BMW 325i Dynamic Executive
2019 BMW 320i Touring M Sport Edition
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”