heel veel uitlaat + downpipe vragen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Lange tijd had ik een sper-differentieel als volgende upgrade voor mijn F32 440i met B58 6-cylinder in gedachte. Dankzij alle snelheidsbeperkende maatregelen & hoge brandstofprijzen zat ik te denken dat een aangepaste uitlaat me misschien wel meer plezier gaat brengen. :autotje spelen:

Dus ik probeer uit te zoeken welke uitlaat-upgrade me het meeste plezier gaat geven. Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer...

Als je deze zoektocht begint dan kom je al heel gauw uit bij de M Performance Power and Sound Kit (MPPSK) uit. Ik lees eigenlijk alleen lyrische recensies. Ik begrijp dat er een geniaal resultaat bereikt wordt door de combinatie van volledige cat-back RVS uitlaat met dual-valve kleppen systeem die door de ECU wordt aangestuurd. De ECU is dus in staat om een straight pipe effect te realiseren mbv de (demper-bypass) kleppen. Maar minstens net zo belangrijk (voor zover ik begrijp) is de aangepaste burble-tabel in de ECU die de burbles & gunshots genereert. (Oh ja, naast dit alles krijg je ook nog kleine stage 1 power-tune.)

Met deze info zou ik bijna zeggen: zoek niet verder, dit moet de holy grail qua uitlaat zijn. Maar... dit alles heeft nogal een forse prijskaart, als ik het zo zie kost dit in NL al gauw €3200 excl. montage kosten. En daarnaast... ik ben van plan om begin volgend jaar MHD/MG-F/Bootmod3 stage 1 flash toe te gaan passen. Daarmee maak je de MPPSK motor-tune ongedaan, de burble tabel zou ongemoeid blijven (?). Kortom: ik betaal ook voor de MPPSK motor tune die ik kort daarna ongedaan zal maken. Klinkt financieel niet heel slim.

Nu schijnt het dat je de MPPSK uitlaat ook los kan verkrijgen? Iemand tips waar in NL/DE/UK? En verder, is er dan nog een mogelijkheid om de bijbehorende burble tabel te verkrijgen?

Hoewel MPPSK misschien wel de BMW holy grail is is Akrapovic natuurlijk de overall uitlaat-koning. Google leidt me dan naar de Akrapovic Evolution Line (SS), zie bv deze link. Deze uitlaat heeft ook kleppen (geen idee of je straight-pipe effect kan krijgen) en is net zo duur als de MPPSK. Verder heb ik geen idee wat er beter/mooier aan deze uitlaat zou zijn. Iemand ideeen hierover?

Naast deze 2 opties kan ik natuurlijk ook naar een uitlaat expert als Crooke tuning gaan. Zij zullen me vast kunnen helpen aan die Akropovic uitlaat. Of ze maken een op-maat-gemaakte uitlaat. Ik heb dan verder geen idee wat zoiets moet kosten. Iemand ideeen hierover? En heeft Crooke tuning nog collega's in NL die vergelijkbaar zijn qua expertise?

En alsof dat nog niet genoeg is... je hebt natuurlijk ook nog merken als Remus, Eisenmann, Milltek, etc.

Verder nog een basic uitlaat vraag: je hebt cat-back uitlaten & axle-back uitlaten. Wat is het belang van het middenstuk qua uitlaat en geluidsbeleving? Is het geniale van MPPSK bijvoorbeeld ook te realiseren met een axle-back uitlaat (indien je ook de juiste burble-tabel hebt)?

Zoals gezegd: veel vragen. :lol: Wie weet meer over 1 of meerdere vragen? :ja:
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 16 jul 2022, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Nou je hebt aardig wat research gedaan. Als je geen garantie meer hoeft (of coulance) dan kan je zeker verder kijken dan MPPSK. Ikzelf vond het naast garantie ook prettig origineel BMW hardware te hebben. Uiteraard staat er dan ook mooi Mperformance op de einddemper en m-logo op de tips.

Ik heb eerlijk gezegd nooit goed geluisterd naar andere merken uitlaat maar de gunshots/pops & bangs zit hem in de software en die van BMW kan niemand (ook niet MG flasher met allerlei custom settings) in de buurt van komen. Let wel op dat met MPPSK de koude start onsympathiek luid is en alleen maar respect afdwingt bij een carmeet van de plaatselijke McDonalds. Met een tune kan je de cold start wel uitzetten en kun je het vervangen door een GTS 'startup roar' dat is wel fraai, je kunt de volume en duration met bijvoorbeeld MG flasher of MHD aanpassen. Ik kan je via PB wel een link sturen naar mijn YT kanaal met wat MPPSK geluidsfragmenten.

En Sport is het echt brullen met forse lage tonen erbij. Wat ik fraai vind is: dat in comfort bij ca 4000 toeren en volgas, de kleppen alsnog open gaan en je dan een soort hogere pitch toon 6 cilinder 'huil' hoort. Kippenvel krijg ik nog steeds als dat plaatsvindt. Ik moet wel zeggen dat de geluidsbeleving met cabrio dak open vele malen beter is dan alleen met de ramen open. (mits in een tunnel).

Succes met je speurtocht! Het geluid is zeker 25% van de fun van mijn auto, maar zorg dat je de kleppen behoud want met gezin op pad wil je (ik) geen herrie en lekker stil is soms ook fijn. Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik "hoor" het graag :ja:
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Bij de plaatselijke MacDonald, geniaal xD

Ik vind zelf B58 met Remus ook erg goed klinken. Lijkt nog iets scherper/racy te klinken.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Zoals je wle weet heb ik ook al heel wat research gedaan.
  • MPPSK vanuit de BMW dealer: geen idee of dit nog te krijgen is?? Ik dacht het niet eigenlijk. Officieel wordt het niet meer geleverd. Vanaf de OPF filter introductie is de MPPSK officieel discintinued vanuit BMW. Mss bij een van de bekende duitse dealers?
  • MPPSK-uitlaat-only: zie hierboven. Een jaar geleden hab ik enkele aanbiedingen hiervoor gehad/opgezocht bij een paar duitse dealers. Als je de juiste onderdeel nummers hebt dan kun je in hun webshops kijken of het nog beschikbaar is. Ik dacht niet dat er een NLse dealer was die dit kon of wilde leveren (dus alleen icm de tune).
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Wellicht voor oriënteren qua geluid






Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

MPPSK is vorig jaar geïnstalleerd door de dealer Hans Severs. Idd alleen modellen voor Aug 2018 ivm opf.

Het geluid komt niet echt tot zijn recht in filmpjes, ook begreep ik dat de 1 serie anders (minder) klinkt dan een 4 serie met performance uitlaat.

MPPSK is In BE en DE al enige jaren officieel niet meer leverbaar via dealers. Iets met typegoedkeuring/db eisen.

Je kan ook een sportcat overwegen dat zou naast meer PK leveren ook weer anders klinken. Keuzes, keuzes:)
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je iets wilt doen qua tuning en een (de/sport)cat overweegt, dan moet je daar altijd mee beginnen voordat je iets aan de rest vd uitlaat doet. Voor je t weet klinkt t veel harder dan je wil.
Een aparte klep waarbij je de keus hebt of je wel/niet je einddemper gebruikt, kan ook 'n optie zijn.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 14 jul 2022, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Klopt Dutch, het schijnt weer een heel ander geluid te worden, niet altijd prettiger zo ik begrijp.

Wat wel handig is bij een decat is dat je voortaan de BBQ snel op gang krijgt (met een flame map) 001

440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

mjw schreef: 14 jul 2022, 09:13 Zoals je wle weet heb ik ook al heel wat research gedaan.
Inderdaad, dat was ik even vergeten, zojuist het een en ander van jou nog eens doorgelezen, nu heb ik het onderwerp cat-back / midpipe / resonators even wat beter op m'n netvlies en begrijp ik dus ook de toegevoegde waarde/verschil van een cat-back uitlaat vs axle-back uitlaat. :ja:
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 15 jul 2022, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 14 jul 2022, 18:37 Als je iets wilt doen qua tuning en een (de/sport)cat overweegt, dan moet je daar altijd mee beginnen voordat je iets aan de rest vd uitlaat doet. Voor je t weet klinkt t veel harder dan je wil.
Kijk, dit is nuttige input! Ik heb een downpipe altijd afgedaan als zijnde: dat gebruik je alleen bij stage2 (en meer) tuning, dat wil ik toch niet, dus een DP is niet interessant voor mij...

Nu jij dit noemt over de wisselwerking van DP vs rest uitlaat, gecombineerd met wat ik ondertussen op allerlei fora mee pik over het onderwerp DP terwijl ik op zoek ben naar het onderwerp uitlaat, doet me dit alles toch afvragen of een DP misschien toch een goede eerste stap is?

Vooralsnog begrijp ik dat een DP invloed heeft op het geluid, positieve invloed op de gasresponse en positieve invloed op turbo temperatuur.

Kortom: nu eerst maar even een zij-stap maken en een studie gaan maken van downpipes. Voor nu begrijp ik dat ik sowieso een DP met catalysator wil en dan specifiek een 300cell want ik wil absoluut geen geouwehoer met Check Engine (cel) foutmeldingen.

Kan iemand misschien nu al een DP aanbevelen die past bij mijn wensen? 8)
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Na mijn sperdif (doen, hoor, elke bocht weer plezier van, zelfs met een XD...) heb ik ook de uitlaat op de korrel. Helaas nog even wachten tot de aandelenfondsen weer een beetje hersteld zijn (voorlopig niet helaas!). Mijn huiswerk had ik al eerder gedaan.

Ik denk dat het duidelijk is dat als je gaat tunen de DP de 1e stap is en die heeft een behoorlijke invloed op je geluid. De standaard kat heeft 2 stukken met ik dacht 300 en 600 cpi, staat in een andere post genoemd. Een sportDP heeft niets of een enkele 200 of 300 cpi kat. Zeker een straight pipe vs OEM zal een flink verschil maken.
De ademhaling van de motor wordt er enorm mee verbeterd en dat geeft dus direct tuningpotentieel.

300 cpi kat: Eentje met een kat van HJS erin is top. bv Akrapovic.... erg duur. ik dacht rond de 2500 EUR voor alleen de DP.
Verder lijkt me Wagner een goede keuze, ik dacht dat die toen ik me erin aan het verdiepen was ook eentje hadden met 300 cpi HJS. Ik dacht Wagner 200 CPI zo rond de 1000 EUR en de 300 CPI HJS 1500 EUR. Een 200 CPI Wagner lijkt ook probleemloos kwa motormeldingen.

Kwa geluid kun je dan verschillende stappen doen:
- een of twee middendempers laten vervangen bij een uitlaatboer door een pijp en kijken wat het oplevert. kosten: gering. bevalt het niet (drone geluid) dan laat je ze er weer terug inlassen (of je zet er een andere middendemper in die een betere ademhaling heeft maar wel de drone eruit haalt (bijvoorbeeld).
- catback of axleback (als je bv de middendempers al hebt verwijderd of juist weer teruggezet). bv akra, AWE-Systems (uit de UK) of bv remus (dat zou mijn keuze zijn als ik voor een kant en klare uitlaat zou gaan) of een compleet customsysteem. Hier zijn er veel keuzes (ik zou daar denk ik voor kiezen en dan bij een partij die ervaring heeft met de B58 of andere BMW 6-in-lijns en die je wensen goed kan vertalen naar wat jij mooi vindt klinken en die goed weten wat de mogelijkheden zijn en de gevolgen voor het geluid). Ik ben in Dordrecht langsgeweest maar kreeg ik geen goed gevoel bij en hij deed vnl VW. Op Bimmerpost staan er veel (vooral merken uit de US en met de huidige $ koers en importduties is dat erg duur).
- ik zou altijd iets met een klep doen, dan kun je in niet-sjonnie modus gewoon door de straat. De aansturing van de klep kun je via de rijbelevingsschakelaar laten lopen (in Sport(+)) of aanpassen in de tuningsoftware. Sommige systemen hebben een aparte afstandsbediening (lijkt me onhandig).

Erg veel keuzes en mogelijkheden en het resultaat van je investering weet je pas als je het eronder hebt zitten.
YouTubes schijnen niet erg representatief te zijn. Dat maakt het niet makkelijker.

Custom uitlaten: oa EPS; ROY-RVS, PM Performance, KCE, Stroeve, CT Automotive,.....

Succes met puzzelen!
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Supercool zo'n uitgebreide reactie! :ja:

Ondertussen weet ik dat je een DP met HJS catalysator wil, die zijn het beste en voldoen aan de hoogste normen, ook in die dure Akrapovic zit een HJS catalysator.

Als merk schat ik Wagner kwalitatief goed in dus die 300 CPSI lijkt me wel wat ware het niet dat die uitvoering niet eenvoudig te vinden is? De 200 CPSI variant is wel overal te vinden. :?

Maar als ik de Akrapovic ergens onder de €2000 zou kunnen vinden dan wil ik die misschien ook wel overwegen (tov een €1500 Wagner 300 CPSI).

Verder heb ik Crooke Tuning een kort berichtje gestuurd.
Ik ben op zoek naar een mooie uitlaat upgrade welke mij een mooie sportieve geluidsbeleving kan geven en beheerst kan klinken wanneer sportief geluid ongewenst is.

Voor alsnog lijkt de BMW MPPSK uitlaat een goede optie maar prijzig & komt met ongewenste motor-tune.

Wat is uw optiek de mooiste/beste oplossing en wat zou dat kosten?

Wat is er mogelijk met een budget tot €2000?
hierop krijg ik dit antwoord:
Ons advies zou zijn om het huidige originele systeem aan te passen voor een beter geluid. Wij halen dan beide middendempers weg en maken een bypass om de einddemper heen. Daarna klinkt de auto super. De kosten zitten totaal op €589,- incl. de BTW en montage.
Het is me niet helemaal duidelijk hoe die bypass zou moeten werken en of de klep nog mee doet in dit verhaal maar verder klinkt het als een interessant voorstel met een prijs die prima te overzien is. Iemand nog een mening over dit voorstel?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Hmmm... de Wagner met 300 cspi is blijkbaar niet meer leverbaar agv gebrek aan vraag (zie laatste post in deze thread)

En dan de Akrapovic... model DP-BM/SS/5/H. Ik kan nergens achterhalen hoeveel CPSI deze catalysator heeft... indirect info uit fora topics lijk te suggereren dat deze een 100 CPSI catalysator heeft. :?

Dus blijkbaar is een 300 CPSI downpipe van een gerenommeerd merk ook iets wat flink lastig te vinden is. :nou:

200 CPSI varianten zijn dus veel beter beschikbaar, ik begrijp dat sommige fabrikanten een garantie geven dat je geen Check Engine Light waarschuwing krijgt, iemand tips voor een goede 200 CPSI downpipe zonder CEL foutmeldingen?
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Als ik me niet vergis dan schakelt je tune (mhd bv) ook de waarschuwing uit. Blijft over de APK en evt uitlaatgastesten tijdens de APK. Motor goed warm rijden van te voren.... En mocht je niet door de APK komen dan even de oude DP erin en de tune uitzetten.

Verder mss HJS Motorsport of HJS zelf eens een mail sturen om te vragen welke DPs met hun kat zijn uitgerust?
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Een emissiemeting wordt toch niet meer uitgevoerd tegenwoordig bij nieuwe auto’s, mits je geen storing hebt?
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”