onderdelen upgrades ter voorbereiding van tuning

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Binnenkort verloopt m'n premium selection garantie van m'n F32 440i uit 2016.

Ik ben van plan om met MHD eerst stage 1 tuning toe te passen en mogelijk later nog een downpipe upgrade zodat stage 2 tuning mogelijk wordt.

Nu vroeg ik me af of er componenten zijn waarvan het slim is om die op voor hand te vervangen. Ik heb me al enigszins georiënteerd maar een upgrade van de usual suspects lijken niet echt van toepassing te zijn voor de B58 motor.

intercooler -> de B58 heeft een water-2-air intercooler geïntegreerd in het spruitstuk welke blijkbaar al bijzonder goed werkt
lucht-inlaat/filter -> consensus lijkt te zijn dat de standaard BMW luchtinlaat prima functioneert, een aftermarket luchtinlaat doe je eigenlijk met name voor het geluid
charge-pipe -> de standaard chargepipe lijkt stevig genoeg te zijn om extra druk agv tuning te kunnen weerstaan

Het merendeel van mijn info haal ik hier vandaan: https://bmwtuning.co/bmw-b58-mhd-tuning ... -hp-gains/ -> zie bolt-ons list aan de rechterzijde

Iemand nog tips of verbeteringen? 007


Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Leuk topic! Vroeg me toevallig hetzelfde af gisteren maar dan voor de B48A (omdat toch ook stage 1 kennelijk tot problemen kan leiden, iets wat bij de versterkte variant die bijv in de 330i zit minder lijkt voor te komen). Doel dan niet op MHD want die is er niet voor de B48

Ik zou (behalve tijdig nieuwe olie wat je toch al zal doen) ook zorgen voor verse bougies; die zullen met tuning ook wel lekker aan de bak moeten.
Laatst gewijzigd door RZA op 12 nov 2022, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Alle vragen zijn hier beantwoord (B58)

https://youtube.com/c/kern417

Stage 1 = gewoon flashen en gaan. De rest kun je op dat yt kanaal vinden.

440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Deze zie ik net voorbij komen, een soort ode aan de b58

440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Een boost en chargepipe is wel het overwegen waard ook bij een stage 1.

Zo stevig zijn deze niet, scheuren vaak onder hogere belasting aan de voorkant.
Mijn 530d met stage 1 destijds ook de boostpipe van gescheurd (amper 2 weken na de tuning bij BR destijds).

Dit is ook het eerste wat ik heb laten doen bij de m2 tijdens mijn tuning project, wil die problemen op voorhand voorkomen.

De rest is prima voor een stage 1.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
PatTrm
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 nov 2016, 23:08
Type Auto: F20 & F36
Contacteer:

Vergeet bij een motortuning niet de transmissie ook mee te nemen. Tegenwoordig kan je de nm begrenzing ook bv. met MG Flasher verwijderen (MHD weet ik niet). Maar een xHP transmissie flash is ook een erg fijne aanvulling op de motortuning. Die uiteraard ook direct de begrenzing aanpakt.

Op stage 1 ga je met de B58 naar de 600+ nm.

De punten die je zelf aangeeft zijn altijd goed om aan te pakken. Is het perce nodig? Nee, ik denk van niet. Maar alles bij elkaar levert wel een betere performance / flow. (en een fijn gevoel dat het daar waarschijnlijk niet meer mis kan gaan)

De air intake is al goed. Maar deze kan je wel verbeteren d.m.v. een inleg filter van bv. K&N. Je kan dan ook overwegen om de intake pipe te vervangen en de cold air intake achter de nieren te installeren (OEM, hot climate).

Stage 2: neem dan naast de downpipe ook de B58TU hpfp.



Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk



Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Miggel88 schreef: 12 nov 2022, 08:21 Een boost en chargepipe is wel het overwegen waard ook bij een stage 1.
Als je dit overweegt en het zelf wil doen is dit een heel duidelijke instructie van Thic:
Lijkt me prima doe het zelf klusje.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
PatTrm
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 nov 2016, 23:08
Type Auto: F20 & F36
Contacteer:

Klopt. Is prima zelf te doen. Heb het op de 125i B48 ook zelf gedaan. Bij de 440i B58 heb je wel minder ruimte. Maar moet goed te doen zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

veejay schreef: 12 nov 2022, 07:52 Alle vragen zijn hier beantwoord (B58)

https://youtube.com/c/kern417

Stage 1 = gewoon flashen en gaan. De rest kun je op dat yt kanaal vinden.
Yes, Kern417 is iemand die je al snel tegen komt als je je verdiept in B58 tuning. Had al diverse filmpjes van z'n YT kanaal gezien, hij heeft duidelijk ervaring en kennis, dus altijd interessant wat hij vertelt!

Dankzij jouw referentie nog weer eens op z'n YT kanaal gekeken... en opeens zijn we 1,5 uur verder. :lol:

Maar inderdaad stelt hij:

ga je stage 1 tuning doen? geen enkele aanpassing nodig
ga je stage 2 tuning doen? downpipe en that's it
ga je stage 2.5 tuning doen? HPFP en that's it

(dus nergens geeft hij aan dat een inlaat upgrade of charge-pipe nodig is!)

:Hosanna:
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 13 nov 2022, 01:42, 2 keer totaal gewijzigd.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

PatTrm schreef: 12 nov 2022, 08:26 Vergeet bij een motortuning niet de transmissie ook mee te nemen. Tegenwoordig kan je de nm begrenzing ook bv. met MG Flasher verwijderen (MHD weet ik niet). Maar een xHP transmissie flash is ook een erg fijne aanvulling op de motortuning. Die uiteraard ook direct de begrenzing aanpakt.
Yes, de 3 bekende platforms hebben allemaal hun opties om de torque limiters in de ZF transmissie te verwijderen. Maar inderdaad, nog beter is gewoon xHP toepassen. xHP heb ik vorig jaar al een keer geïnstalleerd. :ja:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

veejay schreef: 12 nov 2022, 08:19 Deze zie ik net voorbij komen, een soort ode aan de b58
Consensus lijkt echt wel te zijn (niet alleen dit filmpje): B58 rocks! :Klappen:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Miggel88 schreef: 12 nov 2022, 08:21 Een boost en chargepipe is wel het overwegen waard ook bij een stage 1.

Zo stevig zijn deze niet, scheuren vaak onder hogere belasting aan de voorkant.
Omdat de intercooler geintegreerd zit in het blok ondergaat de chargepipe minder krachten/beweging dus minder kans op scheuren. Meer info hier: https://bmwtuning.co/b58-chargepipe-upgrade/
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

MKL-F32 schreef: 11 nov 2022, 23:41 ...een aftermarket luchtinlaat doe je eigenlijk met name voor het geluid
Het is me nog niet echt duidelijk wat voor type geluid verandering/winst je krijgt agv een ander inlaat. Gaat m'n auto echt beter/stoerder klinken met een andere luchtinlaat/filter? Heeft iemand concrete ervaring? Weet iemand filmpjes die duidelijk het verschil laten horen?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

PatTrm schreef: 12 nov 2022, 08:26 De air intake is al goed. Maar deze kan je wel verbeteren d.m.v. een inleg filter van bv. K&N.
Begrijp ik goed dat je stelt dat het vervangen van het standaard luchtfilter (wat in de airbox ligt) door een K&N inleg filter al een betere airflow (tbv power) zou moeten opleveren? Geeft dit ook enige winst qua geluid?
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

MKL-F32 schreef: 13 nov 2022, 01:05
Miggel88 schreef: 12 nov 2022, 08:21 Een boost en chargepipe is wel het overwegen :D waard ook bij een stage 1.

Zo stevig zijn deze niet, scheuren vaak onder hogere belasting aan de voorkant.
Omdat de intercooler geintegreerd zit in het blok ondergaat de chargepipe minder krachten/beweging dus minder kans op scheuren. Meer info hier: https://bmwtuning.co/b58-chargepipe-upgrade/
Interessant om te lezen! Dat wist ik niet bij een B58.
Dan is het vooralsnog inderdaad niet nodig bij een stage 1
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”