Ik ben me aan het orienteren voor nieuwe zomerbanden. Onder mijn 420i zitten nu Pirelli Cinturato P7 * RFT 225/45 R18 91Y.
Daar ben ik best tevreden over, dus ging ik de prijzen vergelijken. Het valt me op dat in de zelfde band en maat de 91W versie ruim 40 euro goedkoper is. Per band.
Waarom is de Y versie (max 300 km/h) duurder dan W versie (max 270 km/h).
Wat is er anders aan? Soort rubber?
Merk je het verschil onder het rijden tot zeg maar 170 km/h, want harder ga ik toch bijna nooit.
Banden advies
-
- Just getting started
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 19 feb 2016, 09:43
Is ander samenstelling van rubber. Bij wrijving worden de banden/rubber warm, hoe hoger de indexering, des te meer warmte de banden aankunnen zonder dat deze misvormen en dus ook kleiner kans dat je een klapband krijgt door de warmte factor. In theorie kan het dus invloed hebben op het rijgedrag.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Gewoon de W versie kopen
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
In jouw geval zou je ook uit de voeten kunnen met een V codering band (tm 240km/h). Alleen zijn daar minder soorten banden in te verkrijgen in de maat die je zoekt.
Dus wat Dutch zegt
Dus wat Dutch zegt
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Wenzel
- Being a part of it
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
- Type Auto: BMW 520e (G30)
Mijn auto is van augustus 2014 en fabriekswege zaten de Y banden er op.
Vanmiddag dacht ik, kijk ik in een nieuwe BMW folder en wat zie ik? Tegenwoordig zetten ze vanuit fabriek de V banden op dezelfde uitvoering als wat ik heb.
Dus ga ik zeker voor V en dat scheelt weer 4x 40 euries
Vanmiddag dacht ik, kijk ik in een nieuwe BMW folder en wat zie ik? Tegenwoordig zetten ze vanuit fabriek de V banden op dezelfde uitvoering als wat ik heb.
Dus ga ik zeker voor V en dat scheelt weer 4x 40 euries
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Je moet banden hebben die overeenkomen met de maximale snelheid van de auto. Een Y of W band zal voor de meeste van ons het verschil niet maken. Kies in dat geval de band die het beste bij jouw budget en rijstijl past
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Wenzel
- Being a part of it
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
- Type Auto: BMW 520e (G30)
Met mijn Pirelli Cinturato P7 * RFT 225/45 R18 91Y heb ik nu 61.500 km gereden. Rechtsachter is slecht, nog maar 1,9 mm. Andere banden zijn ongeveer 3 mm.
Ik ga ze alle 4 vervangen. Wie kan mij adviseren uit de volgende (BMW *) banden in de maat 225/45 R18 / Runflat:
- dezelfde Pirelli’s, ik ben best tevreden mee
- MICHELIN Primacy 3
- CONTINENTAL SP 5
- Bridgestone Potenza S001
De Potenza’s zijn de duurste en Conti’s zijn goedkoopste. Maar het verschil is ongeveer 70 euro voor vier banden, stelt weinig voor dus.
Ik ben een rustige rijder, géén scheurneus. De banden heb ik zomer en winter onder de auto liggen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik ga ze alle 4 vervangen. Wie kan mij adviseren uit de volgende (BMW *) banden in de maat 225/45 R18 / Runflat:
- dezelfde Pirelli’s, ik ben best tevreden mee
- MICHELIN Primacy 3
- CONTINENTAL SP 5
- Bridgestone Potenza S001
De Potenza’s zijn de duurste en Conti’s zijn goedkoopste. Maar het verschil is ongeveer 70 euro voor vier banden, stelt weinig voor dus.
Ik ben een rustige rijder, géén scheurneus. De banden heb ik zomer en winter onder de auto liggen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
- dwjj
- VIP Driver
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 07 okt 2016, 07:35
Moet je banden kopen die overeenkomen met je maximale snelheid vd auto of ben je daartoe niet verplicht?
135i xDrive F20, 397pk, 571Nm, BR Performance stage 2, RON 98 (verkocht)
530d xDrive F11 M-sport, 318pk, 673Nm, BR Performance stage 1
530d xDrive F11 M-sport, 318pk, 673Nm, BR Performance stage 1
- Wenzel
- Being a part of it
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 28 mar 2015, 17:25
- Type Auto: BMW 520e (G30)
Alle 4 die ik genoemd heb zijn door de BMW goedgekeurd en worden genoemd BMW * (ster) banden.dwjj schreef:Moet je banden kopen die overeenkomen met je maximale snelheid vd auto of ben je daartoe niet verplicht?
Michelin's hebben W index, de andere 3 Y. Kan dus allemaal.
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Voor winterbanden geldt er in Duitsland nog een andere regel, daar moet je (indien de snelheidsindex lager is) een sticker in het zichtsveld van de bestuurder op het raam plakken.U bent wettelijk verplicht om autobanden te gebruiken die passen bij de maximale snelheid die uw voertuig volgens fabrieksopgave kan rijden
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Een V-codering (240 max) zou theoretisch ook mogen. Alleen vaak is een Y-codering al goedkoper dan een V of W bij een zomerband (in tegenstelling tot de winterbanden)
Daar ben je voor de zomerset inderdaad toe verplicht. En, zoals Dejan al aangeeft, voor Duitsland dien je een sticker te plakken op een voor de bestuurder zichtbare plek, met de maximale snelheid van de winterset, wanneer de constructiesnelheid van de auto hoger is dan die van het rubber.dwjj schreef:Moet je banden kopen die overeenkomen met je maximale snelheid vd auto of ben je daartoe niet verplicht?