F3x gesmede breedset velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

VMR zou ook nog een optie kunnen zijn




MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dank voor de tip, dit zijn ook zeker mooie velgen!

Wat me tegen staat in veel velgen is dat de spaak tegenwoordig vaak extra ver doorloopt. (Dit geldt ook heel duidelijk voor deze VMR V801.) Dit betekent toch in de praktijk dat dit deel het meest uit steekt en dat bij een stoeprandje je extra makkelijk schade oploopt? Of zie ik dat misschien verkeerd?

Ik ben er nog steeds niet over uit welke velgen ik nu wil voor mijn zomerset. Ik heb op dit moment de volgende modellen op de short-list staan:
Op de 1 of andere manier lijken betaalbare gesmede velgen alleen gemaakt te worden in de US? Hoezo hebben we geen Europese merken die vergelijkbaar zijn met Titan of Apex?

Weet iemand waar ik Titan of Apex in Europa kan kopen? Ik koop toch liever zonder import-gedoe. Voor bv Titan (heb 1 adresje gevonden in DE) lijkt de Europese prijs fractioneel goedkoper te zijn dan de US prijs inclusief verzend+import kosten.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Apex zou ik persoonlijk ook graag willen. Baan kan ze volgens mij wel voor je importeren.
Check:
https://www.baanvelgen.com/en/brands/apex-wheels
Er is iig veel bekend over en mogelijk qua specs/fitment bij de Apex .
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Deze Titan en OZ Racing zouden voor mij teveel aftermarket gehalte hebben maar gelukkig heeft iedereen een andere voorkeur 👍🏻
Stoepranden gaat met mijn set ook niet goed maar daar ben ik niet bang voor.
Ik rij er voor 99% zelf mee en heb in 25 jaar nog nooit een stoeprand geraakt.

Je zou Giva Wheels eens kunnen vragen. Die importeren iig ook.
Ik heb er goede ervaring mee maar levertijden zijn flink en nu met Corona mogelijk nog een stuk langer.
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Als je de genoemde velgen mooi vindt, is dan de BBS CI-R niks voor je? Dat zou mijn eerste keuze zijn. Flow formed, made in germany en goedkoper te krijgen dan Apex. BBS CH-R kan ook nog, mijn set komt binnenkort te koop.

Ik twijfel zelf nog wat ik ga doen, ik heb de 20 inch 405M forged velgen onder mijn nieuwe auto. Voorlopig houd ik die nog even tenzij iemand een goed bod doet ;)
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Ik vind dit zo gruwelijk mooi maar 20” is voor mij echt te groot.
Mooier kan niet in mijn ogen. Kwaliteit en gewicht zal ook niet veel soeps zijn gok ik maar wel echt top.

Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

De G is weer groter dus zal beter bij het totaalplaatje passen vermoed ik. Hele fraaie velg :Klappen:

edit: ook voor F zie ik
Gebruikersavatar
jackysan
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
Type Auto: BMW G21 330e 2020

Op de foto’s staat een F31 dus ze passen maar niet zonder aanpassingen vrees ik.
BMW F31 320i LCI :Mpower: Sport 2017
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

MKL-F32 schreef: 07 feb 2021, 01:37 ... Wat me tegen staat in veel velgen is dat de spaak tegenwoordig vaak extra ver doorloopt. (Dit geldt ook heel duidelijk voor deze VMR V801.) Dit betekent toch in de praktijk dat dit deel het meest uit steekt en dat bij een stoeprandje je extra makkelijk schade oploopt?...
...
Weet iemand waar ik Titan of Apex in Europa kan kopen? Ik koop toch liever zonder import-gedoe. Voor bv Titan (heb 1 adresje gevonden in DE) lijkt de Europese prijs fractioneel goedkoper te zijn dan de US prijs inclusief verzend+import kosten.
...
Ook mijn idee van die spaken die doorlopen tot op de velgrand. Lijkt me niet praktisch en het is beslist niet mijn smaak.

We hebben al wat ge-PB-ed maar afgezien van mijn importnaheffingsdrama wat door UPS zelf werd veroorzaakt is het importeren van mijn APEX setje probleemloos verlopen.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Ik ben momenteel ook op zoek naar een aftermarket breedset voor mijn F30, maar dat valt nog niet mee. Het moet in ieder geval een flow formed set zijn, dan vallen er al heel veel af. En ook qua maatvoering is het vaak allemaal net niet. Veel velgen staan voor mijn smaak net te ver naar buiten. ET40 bij een 9,5j velg staat gewoon 20mm verder naar buiten dan OEM, dat is mij echt te veel. Als alternatief kom je dan vaak op een square setup uit, maar dan verlies je weer het dikke aanzicht van een breedset en het beperkt ook de grip op de achterwielen.

Apex EC-7 staggered vind ik wel mooi, maar dan zit je op ET43, oftewel achter 17mm breder dan OEM. Is alsnog best heftig aangezien ik nu 13mm spacers heb en ik dat al op het randje vind. Verlagen zou dan wel wat helpen volgens mij. BBS CI-R vind ik ook mooi maar heeft achter ET40 als breedset maat.

Ik ben er inmiddels ook wel achter waarom OEM velgen zo ver naar binnen staan. Zodra je een spacer gebruikt hoor je tijdens het rijden alle kiezels en steentjes tegen de zijkant van je auto slaan. Dat vind ik ook wel een nadeel, eigenlijk zou je dan een stuk PPF moeten plakken om de lak te beschermen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Welke inchmaat? 18 of 19"? 18" wordt veel gekozen bij APEX omdat het eigenlijk qua performance een betere keuze is. 19" is meer een keuze voor de looks. Vind die keuze ook nog wel lastig als ik een nieuwe set zou kiezen en zowel de looks als performance belangrijk vind.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 24 feb 2021, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

19 inch
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Apex EC-7 staggered vind ik wel mooi, maar dan zit je op ET43, oftewel achter 17mm breder dan OEM.
Dan kijk je waarschijnlijk naar de OEM+ opties:
https://www.apexraceparts.com/shop-by-v ... x-oem.html

Wordt niet gezien als een agressieve fitment. Maar heb geen idee hoe het valt (aangezien ik nog geen F3x heb).

PS: vermoed dat je deze thread wel kent: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... p=21824961 :In love:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Spollie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 649
Lid geworden op: 13 dec 2015, 16:18
Type Auto: G31 LCI 530d

Dat zijn inderdaad de OEM+ opties, maar het aanbod in 19 inch breedsets voor de F3X is beperkt bij Apex, alleen de EC-7 blijft over. En dan zit je dus vast aan 9,5j met ET43. Maar ik zal nog eens goed naar mijn auto kijken of 4mm extra t.o.v. wat ik nu heb een probleem gaat zijn of niet.

Ik vind de Apex SM-10 ook erg mooi, maar die kan alleen als square setup. Dan kom je op 8,5j ET35, dat is 12mm verder naar buiten dan OEM en dat is dan weer perfect voor mijn smaak. Maar helaas geen breedset dan.

Topic op bimmerpost ken ik inderdaad, je ziet daar opvallend veel 18 inch vind ik. Maar die Amerikanen hebben soms een wat vreemde smaak, je ziet ook vaak wat extremere setups.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Klopt. Icm semi-slicks heb je een wat meer racelook. Wordt ie lang niet altijd voor gebruikt natuurlijk, maar met de juiste verlaging kan t wel erg goed staan hoor. 18" oogt dan helemaal niet zo klein meer. Wat meer 'beefy' look dus. lichte, sterke velgen die ook nog wat kunnen hebben omdat er een wat 'meer vlees op de wang' zit.
Tsja, keuzes, keuzes.
370mm schijven vullen ook maximaal de velgen bij 18". Zoals bij m'n F30-combi van M-performance remmen en velgen (400M) nu ook het geval is.
Maar met die ET-waardes voor OEM+ zou je niet verwachten dat je 'poke' krijgt. Weet niet of er hier meer ervaringen zijn. Meer camber zie je meestal alleen bij extremere fitments/verlagingen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Velgen/Banden”