Variable sport steering (of bandenspanning)?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Vandaag een proefrit gedaan van een uur in een eventuele opvolger voor mijn inmiddels verkochte 330d. Heerlijke volle wagen, qua exterieur en interieur helemaal hoe ik ‘m zou samenstellen, vermogen is prima in orde, mooi ook de nieuwere iDrive met DAB+, Spotify, digitaal dash en ga maar door, maar... de desbetreffende wagen is uitgerust met het Variable Sport Steering systeem.

Mijn bevindingen; heerlijk in de stad, maar ik vond ‘m erg licht sturen op de snelweg, bijna dood. Nu heeft de auto ook een directe bandenspanningcontrole en ik zag de banden op 3.8 bar staan. Hoe accuraat is dit uitlezen trouwens? Banden waren warm. Nu zijn het RFT’s maar zou dit het ook kunnen verklaren? Ik vond ‘m niet te hard afgeveerd overigens. Prima comfortabel, vergelijkbaar met mijn 330d. Ik ben dus niet overtuigd van het stuurgedrag op de snelweg. Is dit omdat ik twee hele directe auto’s gewend ben (118i en 330d) en dat ik moet wennen of herkennen jullie dit?


birdy
Just getting started
Just getting started
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:47
Type Auto: F20 LCI 116D Sportline

Bandenspanning veel te hoog. Beetje afhankelijk van de bandenmaat, maar reken toch minimaal een bar minder. Waarschijnlijk zit je met die 3.8 bar zelfs boven wat maximaal mag van de (banden) fabrikant. Resultaat is dan een (zeer) licht sturende auto.

Aanbevolen bandenspanning straat overigens aan de bestuurderskant in de deurstijl.
F20 LCI 116D Sportline

Afbeelding

Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und auch keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren.
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Goed om te weten, ga ik direct de dealer daarover bellen.
Gebruikersavatar
jackysan
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
Type Auto: BMW G21 330e 2020

Variabel Sport Steering, ff googlen en je vindt genoeg argumenten voors en tegens. Als het niet bevalt, dan zou ik snel een andere auto zoeken.
BMW F31 320i LCI :Mpower: Sport 2017
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik heb vrijdag een praktisch dezelfde auto gereden met VSS en die reed prima. Wellicht toch de hogere bandenspanning. Volgens de dealer zetten ze de banden harder vanwege het “vierkant” worden tijdens stilstand en zijn ze dit vergeten. De auto krijgt sowieso nog een premium selectie check en worden er wat puntjes op de i gezet die ik al aangaf.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Ja logisch wel, maar dan rijdt het voor geen meter inderdaad.
3.8. :shock:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
admiraal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:10
Type Auto: G01 X3 xDrive30e
Contacteer:

Bij aankoop van de 4 serie moest ik enorm wennen aan het rijden met VSS, met name bij hoge snelheden. Ik heb de eerste maanden dan ook vaak in de sport stand gereden, dat stuurt wat zwaarder :lol: Uiteindelijk vond ik het heerlijk rijden... :autotje spelen:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ja de 4 waar ik vrijdag mee reed was een stuk beter te controleren, maar die staat dan waarschijnlijk op normale bandenspanning. Ik heb wel even de grap (met een kern van waarheid) gemaakt dat als er ook maar enigszins een rare slijtage op de banden zit ik nieuwe wil. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Even een terugkoppeling; inderdaad de bandenspanning. Er zitten 2 nieuwe voorbanden op door dat grapje van de dealer (prima) en de bandenspanning staat nu op 2.4 en 2.6 volgens de iDrive. Het veel te lichte en nerveuze is weg. Toch een fijne optie dat VSS.
Gebruikersavatar
MechWarrior
Just getting started
Just getting started
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jan 2016, 16:04
Type Auto: G30 540i
Locatie: Zeeland

Mooi dat ze er nieuwe banden opgezet hebben. Kist weinig voor ze maar levert wel een goede naam op. En dat is onbetaalbaar.
De dealer raad mij ook 4bar aan als ik de auto voor >4 weken stil zet.
Ik heb nu zelf een compressor dus kan dat nu lekker thuis doen.
G30 540i :Mpower: MY2020
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”