airflow richting igv interieurfilter

Bespreek hier alle aanpassingen en verbeteringen aan het ex- en interieur van je bmw
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Het is tijd om m'n interieurfilter/microfilter te vervangen dus ik heb een Mann carbon filter aangeschaft. Het filter zit verticaal onder/achter het dashboardkastje van een F-serie BMW.

Afbeelding

(Deze foto is omhoog gefotografeerd vanuit de passagierszijde voetenruimte.)

Het filter blijkt een voorkant/achterkant te hebben en dient in de airflow-richting geplaatst te worden. Als hulpmiddel staat op de onderzijde van het filter een pijl, deze pijl dient in de richting van de airflow te wijzen.

Nu de hamvraag: wat is de airflow richting in een F-series BMW? :oops:

Dient de pijl richting de voorzijde van de auto te wijzen of juist andersom richting de achterzijde van de auto?

Alle experts op het internet zijn het niet met elkaar eens... :duh:


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Hoe zat die oude erin?
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Volgens mij van de aanjager áf, dat zou betekenen dat die zo goed zit. (Pijl naar voren toe)
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik heb het filter ondertussen eruit gehaald. Ik tref het volgende aan:

Afbeelding

Hier zie je de halve maan van de filterhouder, boven-in 2 luchtkanaal-openingen, aan de rechterkant is de aanjager voor de helft zichtbaar.

Op basis van wat ik hier zie zou ik zeggen dat de 2 luchtkanaal-openingen horen bij lucht-recirculatie-systeem en dat de aanjager lucht uit/weg blaast dus concludeer ik dat de airflow weg van de aanjager gaat en de pijl dus richting de voorkant van de auto moet wijzen...

Uiteraard ben ik verder gegaan en heb het filter verwijderd. Wat blijkt... de pijl wijst richting de achterkant van de auto.

Maar... de viezigheid op het filter is ook een indicatie van de airflow toch?

Afbeelding

Dit is de vieze zijde die naar de achterzijde van de auto kromt.

Afbeelding

Dit is de schone zijde die aan de kant van de motor zit.

Wie weet hoe het zit? Geeft de viezigheid de beste aanwijzing over de richting van de airflow (en zat m'n oude interieurfilter dus verkeerd gemonteerd)?
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

De richting aangedragen door Jimmer komt overeen met m'n theorie over het bepalen van airflow-richting aan de hand van het vieze filter dus ik ga het filter plaatsen met de pijl richting de voorkant van de auto. :ja:

Bewijst wel dat een BMW monteur igv interieurfilter ook maar wat doet... volgens service history heeft Ekris Arnhem het filter de vorige keer vervangen.

En de helft van alle ervaringsdeskundigen op het internet zitten dus ook fout. :Dubbel:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

De viezigheid geeft uiteraard het bewijs en dan moet de blaasrichting wel naar voren zijn. Een fout is natuurlijk snel gemaakt bij ‘t monteren.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dank voor het meedenken! :ja:

Het filter is ondertussen geplaatst, nog best een gepruts als je achterin de voetenruimte ondersteboven het filter, deksel en schroefjes wilt monteren. Ik kan me voorstellen dat wanneer de auto op hoogte staat het monteren van dit filter een stuk makkelijker gaat. :nou:

Ter referentie:

BMW product nummer: 64119237555
Mann FP 25001 FreciousPlus (Activated carbon filter with polyphenol)

Het oude filter bleek ook een Mann filter te zijn maar dan met BMW logo en Valeo naam.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Exterieur/Interieur”