xHP flash failure

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Omdat ik nog steeds bezig ben met het vinden van de optimale xHP settings flash ik m'n versnellingsbak met enige regelmaat. Om problemen tijdens flashen te voorkomen heb ik een voeding geregeld welke ik aan m'n accu koppel tijdens het flashen. Voordat ik begin te flashen doe ik het volgende:

* zet telefoon in flight-mode, enable wifi om te verbinden met MHD wifi adapter
* schakel de verlichting uit
* schakel de radio uit
* schakel de airco uit
* schakel het (navigatie/idrive) display uit
* doe de gordel om

Met deze procedure is het flashen steeds probleemloos gegaan. Tot afgelopen weekend... Ik wilde enkel wat settings aanpassen (dus geen fullflash, maar korte/snelle flash) maar de flashprocedure klapte eruit bij 59%. Een retry gaf dezelfde failure bij 59%. Nog een retry weer failure bij 59%.

Afbeelding

Ik begon lichtelijk zenuwachtig te worden... Opeens zag ik dat m'n telefoon ook Bluetooth aan had staan en verbonden was met de auto.

Na uitzetten van Bluetooth lukte de flash gewoon weer! Pfff... :shock:

Op zich snap ik dat alle radio's in je telefoon zoveel mogelijk moeten uitstaan. Ik had begrepen dat dit nodig was omdat het flashproces onderbroken zou kunnen worden bij binnenkomende signalen, bv omdat je gebeld wordt. Blijkbaar werd mijn flashproces iedere keer op hetzelfde moment onderbroken agv Bluetooth verbinding.

Omdat ik die 3x failure bij zelfde 59% toch bijzonder vond heb ik het verhaal voorgelegd aan support van RBT Tuning (leverancier xHP) en zij legden het als volgt uit:

"Depending on the chip on the device BT and WiFo often share the same chip and this can lead to connection issue, if the device tries to connect to the BT of the Radio in the background, for example."

Omdat ik ook benieuwd was waar ik nu precies zou staan indien ik die flash-failure niet opgelost had gekregen heb ik dit ook nog gevraagd.

"As long as the last flash is successful, there are not long term effects to the car. You can have a flash fail dozens of times, as long as the last one goes through, this does not matter to the transmission. Wit a failed flash the, transmission normally does not work and needs to be flashed again."

Dus flash-failure betekent niet rijdende auto...

Anyway: ik heb weer wat geleerd, ik dacht ik deel het even via het forum.

Ik heb ook nog aan RBT/xHP gevraagd of ze ergens een forum hebben waar info gedeeld wordt (want hun wiki documentatie is redelijk summier) maar helaas werd ik verwezen naar een private Facebook groep... Facebook is natuurlijk behoorlijk ongeschikt voor informatie-deling. :duh: De supportengineer was het hier wel expliciet met me eens.
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 22 dec 2021, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Bedankt voor je info! Nuttig inderdaad. Ik nam het nooit zo letterlijk met dingen als vliegtuigmodus etc.. misschien toch maar doen. :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Dat zal toch een samengeknepen-billen-momentje geweest zijn! :shock:
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Thanks voor het delen van deze info! :ja:
Gelukkig alsnog goed gekomen. Kan mij inderdaad de paniek voorstellen!
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Bedankt voor het delen van dit samengeknepen billen moment!
Ik zet overigens ook altijd het bluetooth vinkje uit in de auto. Dit verhaal bevestigd dat je echt maar 1 verbinding actief wil hebben tussen je telefoon met de app en de auto.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Dank voor het delen! Goed te horen dat het allemaal meeviel. Heb je apple of android?

XHP software zal ik nemen na de garantieperiode, tot die tijd leer ik er graag meer over. Xdelete vind ik nog een beetje spannend ivm vermogen en gewicht van mijn auto, lijkt me een marteling om alles aan de achteras over te laten.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik heb een Google Pixel android telefoon.

Ik snap wel wat er gebeurd is. In principe zet je met flight-mode al je radio's (telefoon/wifi/bluetooth) uit maar je hebt daarna de mogelijkheid om de wifi radio en/of de bluetooth radio weer aan te zetten. Wat ik me niet gerealiseerd heb is dat m'n telefoon die keuze onthoudt zodat bij een volgende keer inschakelen van flight-mode je weer uit komt in flight-mode met dezelfde instellingen. En ik gebruik deze telefoon ook wel eens met Carly en z'n Bluetooth adapter...

Ik heb m'n pré-flash-checklist maar uitgebreid met een extra controle... :roll:
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Dank voor de tip, nooit geweten dat je nog uitzonderings opties had onder de vliegtuigstand in Android :ja:
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Een flight mode waarbij je BT of wifi aan hebt staan is toch ook eigenlijk geen flight mode?
Maar als je draadloos wilt connecten met iets, zul je idd toch ofwel BT ofwel wifi aan moeten zetten...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

veejay schreef: 22 dec 2021, 11:43 Dank voor de tip, nooit geweten dat je nog uitzonderings opties had onder de vliegtuigstand in Android :ja:
Dit geldt overigens ook voor iOS. Ik zit “wel eens” in vliegtuigen en ik heb een set AirPods Pro die ik dan wel eens gebruik als ik niet zelf werk. Daarvoor heb je Bluetooth nodig natuurlijk en die blijft aan als ik ‘m op vliegtuigmodus zet. Overigens verbreek ik zelf de verbinding met mijn auto als ik mijn Carly gebruik. Zeker nu met CarPlay wilt de telefoon (of auto) continue verbinden, ook als je ‘m verbreekt via de telefoon. Ik verwijder de telefoon dan uit de auto en de auto uit de telefoon.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

veejay schreef: 21 dec 2021, 21:54 Xdelete vind ik nog een beetje spannend ivm vermogen en gewicht van mijn auto, lijkt me een marteling om alles aan de achteras over te laten.
Tractie zou nog best moeten lukken met goede banden en droog weer, omdat er natuurlijk meerdere non-xdrives met een dergelijk vermogen/koppel zijn. Maar vroeg me wel even af of de xdrives eigenlijk dezelfde kwaliteit/dikte aandrijfassen achter hebben als de non-xdrives. Maar een 'marteling' (zoals je het noemt) zou het in die zin dan wel kunnen zijn als de achterste aandrijfassen bij een xdrive (icm xdelete) dan eerder een zwakke schakel worden dan bij de non-xdrive uitvoering....
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Dat bedoel ik, ik zou eens op de onderdelenlijst moeten kijken of de differentieel achter hetzelfde is als rwd of minder qua tolerantie bij een X-drive. Weet iemand hoe dat onderdeel precies heet? Dan kan ik proberen te zoeken.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Mss mijn posts wat beter lezen...
Xdrive 340iX F31 heeft een 188 achterdif en de RWD een 215 met dikkere aandrijfassen. Ik heb nu ook een 215 met dito assen (en een sperklok). Ook was mijn dif al aardig gaar na ca (Duitse hoge snelheids kms; ook gezien de hvh steenslag op de voorbumber en ruit) 100.000 kms.

Afbeelding
Zoek de verschillen!
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Wat waren jouw klachten of symptomen waardoor je merkte dat jouw diff(s) aan vervanging toe waren?
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Dat heb ik ook el eens eerder beschreven. Ik merkte het (niet eigenlijk :oops: ) met het uitschakelen van ASD met Bimmercode. Ik hield daarna nog een piep/fluit toon over, wv ik dacht dat het turbo/motorgeluid was-niet dus. Dat bleek, na de Hardemand MODs, het achterdif te zijn. De monteur van Hardeman hoorde het direct bij het proefritje vooraf 003 . Oh ja en een van de seals lekte een beetje. Als ik het me goed herinner zijn de door Hardeman gerevisserde difs ook een upgrade met betere lagers (bv tonlagers ipv kogellagers. Kogellagers hebben met wat minder weerstand en dat is goed voor de zuinigheidscijfers. Voor levensduur/performance zijn tonlagers beter).
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”