vele vragen over mijn verlichting

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

ejt schreef: 14 mar 2022, 10:46 Autoschade van Duin in Oudewater is een top bedrijf.
Dit verhaal heeft een tijdje op een zijspoor gelegen maar ondertussen heb ik een afspraak bij van Duin in Oudewater. Op mijn probleembeschrijving + foto's kwam het volgende voorstel:
  • koplampen uitbouwen (hij noemde oa bumpers loshalen)
  • koplampen schuren
  • koplampen spuiten met blanke lak
Ik begon zelf over een coating maar de persoon aan de lijn gaf aan dat ze dit met blanke lak doen.

Dutch79 schreef dit al eerder:
2K blanke lak erop is wel de beste optie, maar n goede keramische coating kan ook.
Dus hiermee zal het verder helemaal goed komen toch? Verdere instructies aan van Duin zijn verder niet nodig toch?


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Blanke lak is de meest duurzame oplossing inderdaad 008
Omdat ik ze zelf niet helemaal er voor wilde uitbouwen, heb ik ze na t schuren/polijsten keramisch gecoat. Maar dat moet je dan wel elke paar jaar oid gaan herhalen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ondertussen heeft m'n auto een paar dagen bij van Duin gestaan om de koplampen weer netjes te maken. Helaas werd ik zojuist gebeld dat na inbouw van de lampen de auto nu diverse verlichting gerelateerde foutcodes afgeeft. Rick noemde foutcodes gerelateerd aan:
  • mistlamp
  • rechter achterlicht
  • angel-eyes
  • adaptieve koplamp
Naast foutcodes werken diverse onderdelen van de verlichting ook gewoon niet. Verdere details weet ik voor nu niet.

Vooralsnog hebben ze geen idee waar dit vandaan komt omdat de uitbouw/inbouw van de koplampunits simpelweg betekent dat er enkele grote (?) stekkers los getrokken moeten worden. Er werd me gevraagd of er misschien aftermarket koplampen in zouden zitten (wat niet het geval is, de koplamp+functies die ik heb komen overeen met wat op de BMW optielijst staat).

Iemand enig idee in welke hoek dit te zoeken? Wat mij opvalt is dat er niet alleen problemen zijn met de verlichting aan de voorzijde maar ook aan de achterzijde. :?

Ze gaan morgen de lampen weer uitbouwen en weer opnieuw monteren... :( :(
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Update:

Goed nieuws! Zojuist gebeld door Rick, auto is weer in orde. 2 kleine problemen waren de oorzaak:
  • mistlampje kapot
  • zekering defect
Er is me verzekerd dat nu alle verlichting gerelateerd foutcodes opgelost zijn. Ik ga zo de auto ophalen en zelf nog even de foutcodes uitlezen met Carly.

Vraag: iemand enig idee wat er gebeurd kan zijn waardoor een lampje + zekering doorgebrand zijn? De auto is logischerwijs ingeleverd zonder kapot lampje/zekering. Kan het te maken hebben met dat ze de accu niet afgekoppeld hebben? Ik begrijp dat Xenon met hoge voltages werkt waardoor afkoppelen accu belangrijk is?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat is speculeren. Van Duin doet dit vaker, dus weet gelukkig (gerelateerd aan BMW) waar ze mee bezig zijn.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 27 aug 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Accu is niet losgekoppeld, zou niet nodig zijn wanneer de auto in slaapstand is gegaan.

Er zou nog een stekker van de Xenon koplamp niet helemaal goed aangesloten hebben gezeten.

Anyway: alles lijkt verlichting-technisch in orde, Carly gaf verder ook geen foutcodes (maar alle codes waren zeer recentelijk gecleared).

De koplompen zien er weer als nieuw uit! :Hosanna:

Afgezien van een avond stress is de ervaring met Rick van Duin en zijn bedrijf prima. Indien ik weer iets heb ga ik er zeker weer heen.

Iedereen nog bedankt voor alle input! :ja:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”