Hallo allemaal,
Sinds een dag of 2 rijdt ik nu een Z4 coupe uit 2008 met 93000 en een aut 6 steptronic.
Nu is mijn vraag of er hier leden zijn die ervaring hebben met deze transmissies en wat ze kunnen hebben.
Het valt mij op dat de auto alleen echt leuk is om te rijden als hij in de manual modus staat en op de sportstand.
Zijn deze transmissie dusdanig robuust dat je dag in dag uit in de sportstand en manual mode kan knallen tot 7000tpm?
Kortom, zijn deze bakken hufterproof???
Heb altijd al wat angst gehad voor automaatbakken
Steptronic aut6 Z4 HUFTERPROOF?
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
De bakken kunnen wel wat hebben hoor, no worries.
Sterker nog, over het algemeen kunnen automaatbakken meer hebben dan de handbakken.
Sterker nog, over het algemeen kunnen automaatbakken meer hebben dan de handbakken.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- Just getting started
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 22:08
Oke, bedankt Thys, deze bakken komen toch van GM? maar handbakken zijn toch veel minder storingsgevoelig dan deze complexe automaten?
En in de sporstand met de flippers schakelt hij best snel, had ik niet verwacht
Het belangrijkste voor mij is dat alles heel blijft ook al knal ik er iedere dag mee
Ben er al wel achter dat ie omlaag moet, mijn 325i lag strakker
En in de sporstand met de flippers schakelt hij best snel, had ik niet verwacht
Het belangrijkste voor mij is dat alles heel blijft ook al knal ik er iedere dag mee
Ben er al wel achter dat ie omlaag moet, mijn 325i lag strakker
- performance
- VIP Driver
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
- Type Auto: F82 M4 CS
2008, dan heb je wel een van de laatste, als die bak ook in de 2008 335i E9x zit dan heb ik er alleen maar goede ervaringen mee. Alleen die 7000 toeren lijkt me wat teveel
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> E92> F82> F82 CS
-
- Just getting started
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 22:08
Morgen ff checken maar de mijne gaat pas bij 7000 of 7500 in het rood, ikzelf schakel in ieder geval meestal rond de 7000tpm
Bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Had in het begin dezelfde terughoudendheid Rene vwb de automaten. Nu de tweede coupe met automaat en eigenlijk geen klagen (al is zelf schakelen toch nog steeds leuker).
De bak is zo goed als bulletproof en kan best wat mishandeling aan. Ik merk wel dat je versnellingsbakolie wel even goed warm moet hebben wil hij super schakelen en de kwaliteit van het vloeiend schakelen wil ook nog wel eens verbeteren door, tegen het advies van BMW in, de transmissieolie toch eens te laten verversen.
Overigens ligt er in de Z4 Coupe bijna dezelfde automaat die ook bijv. in mijn E92 330i ligt. Heb zelf begin dit jaar ook nog een Z4 Coupe met automaat overwogen (helaas zijn we er financieel het niet eens geworden), nadat een handgeschakelde Z4 Coupe ook al afviel om financiële redenen.
De automaat is overigens van ZF makelij en niet van GM. Daarmee al een degelijkere en duurzamere versnellingsbak.
Ik rijd zelf niet anders dan handmatig (M via DS) en rijd met hoge regelmaat sportief tot zeer sportief met de coupe, tot circuitgebruik aan toe. De bak handelt dat allemaal zonder morren.
In de M-stand ben jij (in principe) baas over het schakelen. Dat wil zeggen dat hij op en terug schakelt als jij dat wil. Ook hier weinig problemen. Zou het blok teveel toeren gaan maken bij het terugschakelen dan zal de bak niet terugschakelen; ofwel overtoeren zal niet gebeuren.
Het enige minpuntje van een automaat als de steptronic vind ik zelf dat deze uiteindelijk zelf terugschakelt onder de pakweg 1000rpm, wat soms van de buitenkant eruit kan zien als dat je niet kunt schakelen wanneer de bak vind dat de 3e versnelling voor de langzame bocht toch echt te hoog is en toch een stapje terugschakelt, waardoor je soms even vooruitschiet.
Daarnaast zal de bak bij 7000rpm automatisch opschakelen als je dat zelf niet doet ter bescherming van de motor. Ook hier kun je motor niet in de toerenbegrenzer jagen. Dat is alleen bij circuitgebruik af en toe een nadeeltje om net niet dat tandje op te hoeven schakelen, maar in de praktijk zul je daar nooit tegenaan lopen.
De bak is zo goed als bulletproof en kan best wat mishandeling aan. Ik merk wel dat je versnellingsbakolie wel even goed warm moet hebben wil hij super schakelen en de kwaliteit van het vloeiend schakelen wil ook nog wel eens verbeteren door, tegen het advies van BMW in, de transmissieolie toch eens te laten verversen.
Overigens ligt er in de Z4 Coupe bijna dezelfde automaat die ook bijv. in mijn E92 330i ligt. Heb zelf begin dit jaar ook nog een Z4 Coupe met automaat overwogen (helaas zijn we er financieel het niet eens geworden), nadat een handgeschakelde Z4 Coupe ook al afviel om financiële redenen.
De automaat is overigens van ZF makelij en niet van GM. Daarmee al een degelijkere en duurzamere versnellingsbak.
Ik rijd zelf niet anders dan handmatig (M via DS) en rijd met hoge regelmaat sportief tot zeer sportief met de coupe, tot circuitgebruik aan toe. De bak handelt dat allemaal zonder morren.
In de M-stand ben jij (in principe) baas over het schakelen. Dat wil zeggen dat hij op en terug schakelt als jij dat wil. Ook hier weinig problemen. Zou het blok teveel toeren gaan maken bij het terugschakelen dan zal de bak niet terugschakelen; ofwel overtoeren zal niet gebeuren.
Het enige minpuntje van een automaat als de steptronic vind ik zelf dat deze uiteindelijk zelf terugschakelt onder de pakweg 1000rpm, wat soms van de buitenkant eruit kan zien als dat je niet kunt schakelen wanneer de bak vind dat de 3e versnelling voor de langzame bocht toch echt te hoog is en toch een stapje terugschakelt, waardoor je soms even vooruitschiet.
Daarnaast zal de bak bij 7000rpm automatisch opschakelen als je dat zelf niet doet ter bescherming van de motor. Ook hier kun je motor niet in de toerenbegrenzer jagen. Dat is alleen bij circuitgebruik af en toe een nadeeltje om net niet dat tandje op te hoeven schakelen, maar in de praktijk zul je daar nooit tegenaan lopen.
-
- Just getting started
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 22:08
Bedankt Joop voor je uitgebereide reactie
Wel fijn dat de bak van ZF is en niet van GM, bij aankoop tijden de proefrit maakte de bak bij flinke belasting en schakelen een soort van "oooink" bijgeluid, vervolgens de bakolie en filter vervangen en nu is ie weer 100%
Moet zeggen dat ik prettig verrast ben door het vlotte schakelen in de sporstand, het is zelfs zo dat je een klap krijgt als je niet flink gas geeft met scakelen van 2 naar 3. de schakelmomenten zijn dus echt hard en snel maar bij vol gas wat vloeiender doordat er meer vermogen op staat, dus bij normaal rijden in manual mode gebruik ik zeker geen sporstand.
Wel vindt ik het stuurgedrag wat vaag en de auto soms wat licht in de neus en gevoellooss, mijn vorige E90 325i was verlaagd en lag als een blok.
Toch binnenkort maar eens kijken welke verlagingsveren het beste passen bij de Z4
Wel fijn dat de bak van ZF is en niet van GM, bij aankoop tijden de proefrit maakte de bak bij flinke belasting en schakelen een soort van "oooink" bijgeluid, vervolgens de bakolie en filter vervangen en nu is ie weer 100%
Moet zeggen dat ik prettig verrast ben door het vlotte schakelen in de sporstand, het is zelfs zo dat je een klap krijgt als je niet flink gas geeft met scakelen van 2 naar 3. de schakelmomenten zijn dus echt hard en snel maar bij vol gas wat vloeiender doordat er meer vermogen op staat, dus bij normaal rijden in manual mode gebruik ik zeker geen sporstand.
Wel vindt ik het stuurgedrag wat vaag en de auto soms wat licht in de neus en gevoellooss, mijn vorige E90 325i was verlaagd en lag als een blok.
Toch binnenkort maar eens kijken welke verlagingsveren het beste passen bij de Z4
-
- Being a part of it
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
- Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
- Locatie: Arnhem
gelijk het grootste nadeel van de AMG's, door de bakken meer snelle cruisers dan sportwagensFAF schreef:No worries idd, Mercedes gebruikt zelfs alleen maar automaten voor hun AMG topmodellen.
Staan genoeg BMW's op die ouder zijn met automaatbak problemen, dit zie ik bijna nooit bij de handgeschakelde bakken dus ben wel benieuwd hoe je hierbij komt. < denk dan aan, trillingen, niet soepel overschakelen, noodloop, slippen, en het blijven hangen in de versnelling.RenedeJonge schreef:Sterker nog, over het algemeen kunnen automaatbakken meer hebben dan de handbakken
Vooral als je gaat tunen kom je snel aan de max wat een automaat kan hebben, bij een handbak druk je er een performance koppeling en kan je weer verder gaan.
-
- VIP Driver
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
- Type Auto: BMW F32 420i+
Ik kan de post van Joop alleen maar beamen.
Tevens lijkt het of de bak sportief rijden lekkerder vind als cruisen.
Maar ja, laat dat nu net goed uitkomen
Ook ik zal over niet al te lange tijd de bak laten spoelen en voorzien van nieuwe olie en filter
Tevens lijkt het of de bak sportief rijden lekkerder vind als cruisen.
Maar ja, laat dat nu net goed uitkomen
Ook ik zal over niet al te lange tijd de bak laten spoelen en voorzien van nieuwe olie en filter
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
@Peter: Omdat een automaat heel anders werkt dan een handbak. Een (conventionele) automaat heeft een koppelomvormer. Deze geeft zijn vermogen door dmv vloeistof. Dit principe kan ontzettend hoge krachten weerstaan. Normaal gesproken vele malen hoger dan een koppeling.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- Being a part of it
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:33
- Type Auto: 1996 E36 Coupe 328i Bostongroen 242 pk
- Locatie: Arnhem
@Thys
Daar ben ik van op de hoogte, alleen wil een principe niet altijd zeggen dat dit in de praktijk ook altijd opgaat.
Alleen als ik bijvoorbeeld de E46 als voorbeeld neem, zie je heel vaak bij de wagens met GM automaat problemen rond de 200.000 km, bij de handbakken zijn minder problemen.
En als er problemen zijn is dit bij een handbak een stuk goedkoper en makkelijker te repareren.
De ZF HP automaatbakken zijn gelukkig vele malen sterker, alleen heeft deze best veel slip en een trage reactie waardoor bijvoorbeeld een 535d niet zo sportief voelt als deze had kunnen zijn.
Dit is iets wat wel heel erg verbeterd is met de nieuwe 8 traps automaat, deze reageert erg vlot en is ook leuk om sportief te rijden.
Zelf ben ik te 'ouderwets' en heb ik gewoon een pook en een koppeling nodig.
Daar ben ik van op de hoogte, alleen wil een principe niet altijd zeggen dat dit in de praktijk ook altijd opgaat.
Alleen als ik bijvoorbeeld de E46 als voorbeeld neem, zie je heel vaak bij de wagens met GM automaat problemen rond de 200.000 km, bij de handbakken zijn minder problemen.
En als er problemen zijn is dit bij een handbak een stuk goedkoper en makkelijker te repareren.
De ZF HP automaatbakken zijn gelukkig vele malen sterker, alleen heeft deze best veel slip en een trage reactie waardoor bijvoorbeeld een 535d niet zo sportief voelt als deze had kunnen zijn.
Dit is iets wat wel heel erg verbeterd is met de nieuwe 8 traps automaat, deze reageert erg vlot en is ook leuk om sportief te rijden.
Zelf ben ik te 'ouderwets' en heb ik gewoon een pook en een koppeling nodig.
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ik heb het niet over de betrouwbaarheid, maar gewoon over de kracht die een automaatbak (in theorie) kan handelen. Het is inderdaad zo dat de oudere GM bakken (van de E46 etc) niet als zeer betrouwbaar te boek staan...
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- Just getting started
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 06 jan 2013, 22:08
Dat ie traag oppakt ben ik het mee eens, bijv bij stoplichten wegtrekken geeft in de Drive een iets vertraagde reactie, maar in de manual sportstand pakt hij sneller op.
Waar ik me eigenlijk nog het meeste aan erger is het magnetisch gestuurde stuurhuis, erg vaag bij tijden en vooral rond de 130km/pu
Waar ik me eigenlijk nog het meeste aan erger is het magnetisch gestuurde stuurhuis, erg vaag bij tijden en vooral rond de 130km/pu
- performance
- VIP Driver
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
- Type Auto: F82 M4 CS
Ik weet niet of je bekend bent met de Z4 kwaal Sticky Steering, anders heeft google hier heel wat leesvoer over
https://www.google.nl/search?q=sticky+s ... =612&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.nl/search?q=sticky+s ... =612&dpr=1" onclick="window.open(this.href);return false;
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> E92> F82> F82 CS