GM5 module

Voor alle vragen op het gebied van elektronische aard: i-drive/navigatie/verlichting/audio en bluetooth
Plaats reactie
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Aangezien mijn bijrijders deur niet meer opengaat op met de centrale vergrendeling, maar handmatig (hendel binnenkant) nog wel, heb ik het bekende probleem met de grondmodule, de relais kapot.

Weet iemand een adresje waar ze de relais kunnen vervangen voor me ? ik ben zelf niet zo handig met soldeerbouten etc.

het liefst in de buurt van Bergen op Zoom/zuidwest Nederland. en als het kan klaar terwijl je wacht :mrgreen: ( hoeft niet )


Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Probeer het zelf eens ;)

Of contacteer JdM even: Klik
Heb je last van een haperende centrale deurvergrendeling in je BMW 3 serie?
Gaat je binnenverlichting wél aan, maar gaan de deuren niet open?
Wordt het probleem erger wanneer de auto in de zon heeft gestaan?
Heb je al eens de sleutels opnieuw ingelezen, maar werkt het daarna nog steeds niet goed?
Blijft de tankdeksel / tankklep gesloten? Gaat de tankklep of tankdop niet meer open?
Werkt het knopje in de auto ook niet meer?

Dan is waarschijnlijk de GM5 module in je auto kapot.
Wat doet deze module?
Deze module stuurt onder andere het volgende aan:
- Alarm
- Centrale vergrendeling
- Elektrische ramen
- Ruitenwissers

In deze module zitten twee relais die de centrale vergrendeling aansturen.
Deze relais branden na verloop van tijd in waardoor de vergrendeling gaat haperen en je soms de auto niet bij de eerste keer openen geopend krijgt.
Dit probleem wordt steeds erger, tot je na verloop van tijd de auto niet meer van het slot krijgt.
De oplossing is simpel:
je laat een nieuwe unit installeren bij de dealer, kosten: ruim 500 euro
je koopt een tweedehandse unit, kosten: +/- 100 euro voor een tweedehands unit+ inleren bij de dealer á 100 euro (en dan weet je nog niet hoe lang de tweedehands module mee zal gaan)
OF beter nog:
Je stuurt de unit naar mij op of komt met je auto langs zodat ik er nieuwe relais inzet, kosten: Mail/PB me voor een prijsopgave! (stukken goedkoper dan de andere opties!)

Na reparatie is de module weer als een nieuwe, de onderdelen die kapot gaan worden vervangen door dezelfde fabrieksonderdelen zoals deze bij BMW gebruikt worden.

Ik verkoop geen losse relais.

Andere modellen dan de E46, Z4 of X3 kan ik je niet mee helpen.

• 61356963026
61356944840
61356963338
61359161931
61353454607
613583855439
61358376506
• 61359177976
• V23078-C1002-A303
• V23072-C1061-A303
• V23084-C2001-A303
BMW
E46 46 Z4 X3 Touring station 318 d 320d 330d 316 318 320 323 325 328 330 M3 Sedan Coupe CV


Naar aanleiding van de reparatie aan mijn eigen GM5 module die onder andere de centrale vergrendeling aanstuurt in je E46, en die van Niels hier op het forum heb ik besloten om een kleine DIY te schrijven.
Let niet op de datum van het topic, ik repareer nog steeds op aanvraag :) (nu: maart 2013)


De DIY
Benodigdheden:

Soldeerbout
Soldeertin
Soldeerzuiger
Kniptang
2 Nieuwe relais voor je GM5 : http://www.re-electronics.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geduld ;)
Spoiler
Afbeelding
Start met de module uit elkaar te halen, dit stelt niets voor. De module is van buigbaar kunststof en zit in elkaar geklemd bij de stekkers.
De twee relais waar het om gaat zie je op de foto, voor de minder bedeelden: ik heb er een cirkeltje omheen gezet ;)
Spoiler
Afbeelding
Neem een tangetje en haal de kapjes van de relais af. Vervolgens knip je met een tang alle inhoud uit het relais, doe dit voorzichtig want onder het relais lopen enkele zeer kleine printverbindingen, die wil je niet beschadigen.
- Je zorgt ervoor dat alleen de pinnetjes die het relais met de print verbinden, nog uit de soldeergaatjes steken.
Het heeft geen zin te gaan (de)solderen met de relais er volledig op, of met lange stukken metaal eraan uit de binenkant van het relais, de soldeertin zal hiermee niet gaan vloeien en je krijgt het relais zo niet los.
Als alle pinnetjes kort boven het kunststof voetplaatje afgeknipt zijn kun je het voetplaatje van het relais er zo vanaf pakken
Pas op met iets onder het voetplaatje van het relais te steken, hieronder bevinden zich enkele zeer kleine en makkelijk kapot te maken printverbindingen. Als je deze doorkrast/snijdt/hakt of breekt kun je het naar alle waarschijnlijkhied verder wel vergeten.
Neem de soldeerbout en de desoldeer en:
- Verwarm de soldeertin zodat je kunt desolderen en de pinnetjes kunt verwijderen.
Spoiler
De gele cirkels markeren de ingebrande contacten, dankzij mijn fantastische telefoonfoto is dat alleen niet echt goed te zien. Afbeelding
De blauwe cirkel laat zien wat er is overgebleven van het eerste relais, let op de minimale hoeveelheid metaal die over is gebleven en uit de printplaat steekt
Afbeelding
Hier de plaats waar beide relais hebben gezeten
Afbeelding
Vervolgens maak je de soldeergaatjes goed soldeervrij zodat de gaatjes allemaal open zijn. Hierna zet je de nieuwe relais erop en ga je ze solderen. Let op dat je goed soldeert, als je er geen ervaring mee hebt zou ik oppassen met het zelf doen. Je moet ervoor zorgen dat door de juiste manier van verwarmen en tin toevoegen de soldeertin mooi in de gaatjes vloeit zodat de verbinding aan de boven en onderzijde van de print doorloopt. Hierna ziet je print er als volgt uit:
Spoiler
Afbeelding
- Controleer nu alle verbindingen, ben er zeker van dat je alles goed doorgesoldeerd hebt.
- GM5 weer terug in elkaar bouwen, in je auto plaatsen en happy zijn met je razendsnel openende deuren :+

Met dank aan Niels die zijn GM5 module ter leen heeft gegeven om te poseren voor de foto's ;)
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

daar heb ik zelf de skills ( en gereedschap) niet voor

die JDM is dus dezelfde meneer als die op marktplaats zo te zien :lol:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

facebook heeft me net 2 mensen opgeleverd die het misschien willen doen :ja:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
McShine
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 22 aug 2012, 21:23
Type Auto: BMW E86 en I3
Locatie: Zuid-Limburg

Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken? :mrgreen:
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

haha die voor mij dit kunnen doen dan :P

dat andere had wel beter geweest :oops:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Nou vandaag de module opgehaald. Werkt weer als een tierelier :mrgreen: :ja:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Ok minder nieuws het motortje van het slotje van de tankdop blijft draaien en sloopt zichzelf op deze manier, gok er op dat de gm5 dus constant stroom blijft geven naar het slot, want motortje nummer 2 werdt heel warm en is ook naar de maan :? :?

Morgen maar even nieuwe module bestellen ben ik bang.
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Hoe is dit nog opgelost Rob?
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Woensdag gaat de auto naar de dealer om de nieuwe module te koppelen, dus komende week weet ik meer. Gok erop dat er iets van de relais meer contact maakt dan zou moeten.
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Ah ok, JdM niet meer gevraagd?
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

Nee iemand anders heeft het voor me gedaan, hij doet wel meer van dat soort zaken, denk alleen dat het soldeertin wat is uitgelopen oid waardoor er contact is op een plek waar dat niet moet.

Als ik de oude module eraan hang gaat het motortje van het tankslotje gelijk als een gek draaien, waar door je zou denken dat hij teveel stroom/signaal krijgt. Is ook pas begonnen de avond nadat de gemaakte gm module er in is gegaan.

De cv werkt wel weer naar behoren, dus lag wel degelijk aan de relais.
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Zonde, toch gemaakt en weer een ander probleem met dezelfde module... Nieuwe zal weer wel niet goedkoop zijn :|
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

382 excl korting ( die is er nog af gegaan later) en weer een nieuw motortje voor het slotje van de tankdop a59 excl korting ( ook korting op gehad natuurlijk :mrgreen: )

Nieuwe module heeft trouwens een ander nummer gekregen dus hoop dat ie nu betrouwbaarder is :mrgreen: . Zou Miss zelf de module kunnen koppelen met Ncs maar daar heb ik me nog niet ver genoeg in verdiept en wil de auto eens klaar hebben, zeker vóór 7 juni :wink:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Lexb3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 120
Lid geworden op: 20 jun 2016, 12:30
Type Auto: 325ti

Ik ben bezig met achterramen in mijn compact, en heb hiervoor ook een nieuwe module nodig. Ben druk aan het internetten naar de mogelijke codes, er wordt namelijk nogal wat aangeboden..

Mijn onzekerheden zijn:
-Moet de accu worden losgekoppeld tijdens het vervangen/hele cyclus van het vervangen van de module?
-Ik zie via realoem bij bijvoorbeeld 61356932369 alleen de Z8 E52 staan, maar op andere websites suitable voor onder andere E46. En het is een voorgaand model van de nu huidige 61353454607 die de dealer hanteert.
-Ik ken iemand die kan "programmeren" maar dan vraag ik me af of daar ook mijn wens ook bij hoort. Wat komt er allemaal bij kijken bij het vervangen van de module? Wat stuurt hij exact aan? Centrale vergrendeling en de ramen, maar hoe/wat?
Iets wat alleen een specialist/dealer hoort te kunnen? Moet de module de sleutel herkennen, of krijgt de module puur een opdracht doorgestuurd die hij vertaald naar deuren/ramen?

Ik heb serieuze interesse in 61356932369 en dan staan er nog wat extra dingen bij zoals: HW:1.0 SW:3.1

Is dit een module waar ik iets aan heb?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “E85/E86: I-Drive/Navigatie/Verlichting/Audio + Bluetooth”