Licht "jankend " geluid aan motor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo, ik heb sinds September 2020 een Z4 E89 van 2014; 1.8 Sdrive met waarschijnlijk de N20B20 motor. Kilometerstand ca 62000 km.
Ik hoor de laatste tijd een licht jankend geluid onder de motorkap. Als ik de auto koud start, dan hoor ik in eerste instantie niks abnormaals, maar na zo'n 10 tot 20 seconden dan begint er een licht jankend geluid op te treden.
Ik heb vermoeden dat oorsprong van het geluid aan de onder voorzijde van het blok zit, en wel aan de bestuurderskant.

Iemand een idee of dit een normaal geluid is dat bij deze motor hoort, of wat de oorzaak zou kunnen zijn ? :?: :?:

Alvast bedankt voor de reactie.


Gebruikersavatar
Martin325i
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1051
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool

Span- of geleiderol? Deze kunnen bij stationair dit soort geluid maken als ze iets minder worden. En meestal is dit pas hoorbaar als het verhoogde stationaire toerental bij koude start zakt naar het normale stationaire toerental rond 600 toeren.
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Kan ook een te laag koudevloeistofniveau zijn van je airco. Zet je airco of climate control eens helemaal uit. Hoor je het dan nog?
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Bedankt voor reacties, die punten ga ik zeker nachecken.
Inmiddels rijst bij mij het vermoeden dat het geluid ook van de oliepompketting af kan komen, doordat deze opgerekt is of de spanner niet meer in orde is, of distributieketting. Ik lees heel veel slechte berichten over de distributie van de N20B20 motor en dat deze al problemen gaat vertonen rond 50.000 km. Die van mij heeft nu 62.00 gelopen.
Iemand een vermoeden of BMW hiervoor terugroepactie pf coulance regeling heeft ??
Ik begin wel steeds meer te twijfelen aan die zogenaamde Duitse kwaliteit van BMW.
Ik heb met mijn auto's van VAG nooit dergelijke problemen gehad, zelfs nog niet na 610.000 km in VW passat 1.9tdi van 22 jaar oud.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Je moet t juiste blok hebben. Dat is bij VAG niet anders. Zitten ook 'lemons' tussen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Inderdaad, bezuinigen of slechte engineering op essentiële motor onderdelen gebeurd bij elk merk.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo, mijn Multiriemspanrol is ook aan vervanging toe, die ga ik eerst es vervangen. Maar ik heb niet de indruk dat het geluid dat ik hoor daar vandaan komt. Als ik met stethoscoop luister dan komt het meer vanuit carter aan voorkant motorblok.
Weet er iemand een adres van BMW specialist, waar ik een betrouwbare diagnose mag verwachten en een correcte prijs voor eventuele distributieketting wissel ?
Ik heb zelf Magoautomotive.com gevonden in Veldhoven, die kunnen volledige wissel incusief olipeompketting uitvoern voor zo'n 1100 euro. Dit is wel niet dicht bij de deur voor mij in Belgie, maar altijd mogelijk.
Ik hoor het graag 005
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik lees hier ook regelmatig positieve berichten over https://www.autobedrijfgijsbertsen.nl/nl/
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ik denk dat ik herken wat je bedoelt, hij is meer een laag frequent geluid(zoem/brom) toch en dan vooral bij lage toeren. Mijn N20 heeft dat geluid ook, maar niet altijd. Is geen touw aan vast te knopen, soms muistil, soms wat luider. Als de motor goed warm is, is het wat minder te horen.

Ik heb ook goed liggen zoeken en het lijkt inderdaad uit de carterpan (of dat gebied te komen). Ik heb destijds ook fora afgespeurd wat het kan zijn. Echt zekerheid heb ik niet, maar mijn vermoeden is dat het van de oliepomp zelf komt, niet van de olieketting. Die laatste maakt juist een hoog geluid bij hoge toeren. De pomp is meer een lage brom. Voor wat ik heb gelezen/begrepen, is het redelijk onschuldig. Zelfs bij mensen die de oliepomp in zijn geheel hadden vervangen, kwam het na 2500km weer terug. Ik heb het inmiddels gewoon op de N20 ‘producteigenschap’ gegooid, maar houd het wel in de gaten, mocht het verergeren.

Bron: https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1349346
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hi Jimmer,

Bedankt voor de reactie, geluid in de topic die je hebt meegestuurd, lijkt inderdaad op het geluid dat ik hoor.
Het geluid is bij eerste start met koude motor in eerste instantie niet hoorbaar, maar na zo'n 15 seconden is het pas hoorbaar.
Zou olieniveau een rol kunnen spelen ? Als ik olieniveau check via dashboard dan geeft hij OK bij stilstaande motor en geeft bij draaiende motor een niveau aan van zo'n 80 % tussen min en max. en OK. Ik mis toch wel die betrouwbare oliepeilstok, dan weet je direct zeker wat de oliestand is.
Misschien nieuwe BMW olie erin, ik heb nu zo'n 7000km gereden na laatste oliewissel, die is uitgevoerd door vorige eigenaar.

Heeft er iemand een idee hoeveel liter er nodig is voor een oliewissel bij de N20b20A motor?

Ik heb ook al contact gezocht met BMW dealer in de buurt, maar deze heeft nog niet gereageerd. Maar daar wordt je in algemeen toch niet veel wijzer van, die zeggen meestal dat alles normaal is. Heb ik recent meegemaakt met mijn differentieel, dat ik uiteindelijk toch heb laten reviseren.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

5L officieel, maar in de praktijk is die na 4,5L wel vol na een wissel. Denk echter niet dat het weggaat bij een oliewissel (althans bij mij niet). Ik ben wel geswitcht van 5W30 naar 5W40.

Zou inderdaad oliedruk of olie aanwezigheid in de pomp gerelateerd kunnen zijn. Bij mij duurt het volgens mij ook even voordat het geluid komt, áls die al komt.

De N20-motor zit vol met geluidjes, piepjes, rammeltjes, tikken, zoemen. Uiteindelijk kun je je ook te veel zorgen maken, dat bederft ook alleen maar de pret.
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Nu ik de video heb geluisterd zou ik het als ‘normaal’ omschrijven. Heb twee n20’s gehad en dit geluid maken ze volgens mij allemaal.
Ik vind het n20 blok sowieso echt dramatisch klinken. Stationair, rustig rijdend en hoog in de toeren, klinkt gewoon niet fijn. Is gewoon een chagrijnig blok dat er nooit zin in lijkt te hebben. :-)
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo, Ik heb geluid van mijn motor in fimpje gezet, hopelijk is dit te openen.

Het gaat om het laag brommend geluid dat vooral te horen is bij laag toerental. Is dit een normaal geluid voor de N20B20 motor of kan ik best langs BMW specialist langs gaan. Het geluid komt vanuit het carter. Spanrol van multiriem is vervangen dus dat maakt geen verschil.


JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Check toch nog even of je dat geluid ook nog hoort met je climate control helemaal uit. Ik denk nog steeds dat je het effect van een laag koudevloeistof hoort...
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Ik heb gecheckt met climate control aan en uit, maar dit heeft geen invloed op het knorrend geluid. Enkel toerental is iets hoger bij ingeschakelde climate control. Het geluid is wel beduidend minder bij warme motor en is bijna niet meer hoorbaar. Kan ik dit als een " normaal" geluid beschouwen bij een koude N20 motor ? :?:
Plaats reactie

Terug naar “E89: Motorisch/Performance”