Hallo,
Ik heb sinds goed 3/4 jaar een BMW Z4 E89, met N20B20 motor. Ik heb opgemerkt dat de temperatuur meter regelmatig in de buurt van 120 C aanduiding komt.
De naald staat dan bijna in midden van temperatuuraanduiding. Als ik de kachel iets aan zet dan daalt de temperatuur naar zo'n 108 a 110 C.
Is dit normaal of moet ik aan andere thermostaat gaan denken, of eventueel in combinatie met andere elektrische waterpomp ??
Ik krijg geen alarmmelding of zoiets voor te hoge temperatuur, maar ik weet dan ook niet of deze melding ingeprogrammeerd is.
Graag jullie input
Bedankt alvast.
Hoge koelwatertemperatuur
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Het midden is toch ook normaal?
-
- Just getting started
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29
Ik heb inmiddels gezien dat de thermostaat ingesteld is op 108 C. Temperatuurmeter gaat van 70 to 170 C .
120 C is precies in midden van de schaal. Temperatuur komt niet boven 120 C , meestal tussen 108 en 120 C
Mag ik dit dan als normaal beschouwen ??
120 C is precies in midden van de schaal. Temperatuur komt niet boven 120 C , meestal tussen 108 en 120 C
Mag ik dit dan als normaal beschouwen ??
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Dit is helemaal normaal. De N20 heeft een stuk gecompliceerde temperatuur management dan oude auto’s en kan dus afhankelijk van de belasting besluiten de temperatuur was omhoog te gooien. Die 120gr gebeurt zeker op de snelweg?
Daarnaast de meter op je dashboard is de olietempmetwr, en olietemperatuur is meestal wat hoger en varieert wat meer dan de watertemperatuur (thermostaat ed).
Daarnaast de meter op je dashboard is de olietempmetwr, en olietemperatuur is meestal wat hoger en varieert wat meer dan de watertemperatuur (thermostaat ed).
- Activehybrid3 driver
- VIP Driver
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
- Type Auto: Bmw 520iM G31
Heb je naast je meter een logo van een gietertje met een druppel of echt een thermostaat logo? Zou zomaar de eerste kunnen zijn, dat is bij veel bmw's, olietemperatuurmeter. En dan is het bij bepaalde motoren inderdaad normaal dat die tegen de 120 graden is.pemverm schreef: ↑01 jun 2021, 12:57 Hallo,
Ik heb sinds goed 3/4 jaar een BMW Z4 E89, met N20B20 motor. Ik heb opgemerkt dat de temperatuur meter regelmatig in de buurt van 120 C aanduiding komt.
De naald staat dan bijna in midden van temperatuuraanduiding. Als ik de kachel iets aan zet dan daalt de temperatuur naar zo'n 108 a 110 C.
Is dit normaal of moet ik aan andere thermostaat gaan denken, of eventueel in combinatie met andere elektrische waterpomp ??
Ik krijg geen alarmmelding of zoiets voor te hoge temperatuur, maar ik weet dan ook niet of deze melding ingeprogrammeerd is.
Graag jullie input
Bedankt alvast.
succes!
Hybride is niet persé saai....
f30 335ih stage1
f30 335ih stage1
-
- Just getting started
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29
Inderdaad bij de temperatuur meter heb ik een logo met een gieter en druppeltje. Was me in eerste instantie niet opgevallen.
Dus dat is dan de olietemperatuur die wordt aangegeven. Ik ga er dan vanuit dat een temperatuur tegen 120 C normaal kan zijn bij deze motor en dat ik me hierbij geen zorgen hoef te maken.
bedankt voor jullie reacties.
Dus dat is dan de olietemperatuur die wordt aangegeven. Ik ga er dan vanuit dat een temperatuur tegen 120 C normaal kan zijn bij deze motor en dat ik me hierbij geen zorgen hoef te maken.
bedankt voor jullie reacties.