Hoge koelwatertemperatuur

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo,

Ik heb sinds goed 3/4 jaar een BMW Z4 E89, met N20B20 motor. Ik heb opgemerkt dat de temperatuur meter regelmatig in de buurt van 120 C aanduiding komt.
De naald staat dan bijna in midden van temperatuuraanduiding. Als ik de kachel iets aan zet dan daalt de temperatuur naar zo'n 108 a 110 C.
Is dit normaal of moet ik aan andere thermostaat gaan denken, of eventueel in combinatie met andere elektrische waterpomp ??
Ik krijg geen alarmmelding of zoiets voor te hoge temperatuur, maar ik weet dan ook niet of deze melding ingeprogrammeerd is.

Graag jullie input

Bedankt alvast.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het midden is toch ook normaal?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Ik heb inmiddels gezien dat de thermostaat ingesteld is op 108 C. Temperatuurmeter gaat van 70 to 170 C .
120 C is precies in midden van de schaal. Temperatuur komt niet boven 120 C , meestal tussen 108 en 120 C
Mag ik dit dan als normaal beschouwen ??
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dit is helemaal normaal. De N20 heeft een stuk gecompliceerde temperatuur management dan oude auto’s en kan dus afhankelijk van de belasting besluiten de temperatuur was omhoog te gooien. Die 120gr gebeurt zeker op de snelweg?

Daarnaast de meter op je dashboard is de olietempmetwr, en olietemperatuur is meestal wat hoger en varieert wat meer dan de watertemperatuur (thermostaat ed).
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

pemverm schreef: 01 jun 2021, 12:57 Hallo,

Ik heb sinds goed 3/4 jaar een BMW Z4 E89, met N20B20 motor. Ik heb opgemerkt dat de temperatuur meter regelmatig in de buurt van 120 C aanduiding komt.
De naald staat dan bijna in midden van temperatuuraanduiding. Als ik de kachel iets aan zet dan daalt de temperatuur naar zo'n 108 a 110 C.
Is dit normaal of moet ik aan andere thermostaat gaan denken, of eventueel in combinatie met andere elektrische waterpomp ??
Ik krijg geen alarmmelding of zoiets voor te hoge temperatuur, maar ik weet dan ook niet of deze melding ingeprogrammeerd is.

Graag jullie input

Bedankt alvast.
Heb je naast je meter een logo van een gietertje met een druppel of echt een thermostaat logo? Zou zomaar de eerste kunnen zijn, dat is bij veel bmw's, olietemperatuurmeter. En dan is het bij bepaalde motoren inderdaad normaal dat die tegen de 120 graden is.

succes!
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Inderdaad bij de temperatuur meter heb ik een logo met een gieter en druppeltje. Was me in eerste instantie niet opgevallen.
Dus dat is dan de olietemperatuur die wordt aangegeven. Ik ga er dan vanuit dat een temperatuur tegen 120 C normaal kan zijn bij deze motor en dat ik me hierbij geen zorgen hoef te maken.

bedankt voor jullie reacties.
Plaats reactie

Terug naar “E89: Motorisch/Performance”