Distributieketting/ oliepompketting

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hallo,

Heeft er iemand een indicatie bij welke kilometerstand de distributieketting en oliepompketting aan vervanging toe zijn ??
Ik heb er nu bijna 70.000 op zitten en heb hier en daar gelezen dat de distributieketting een zwak punt is voor wagens van voor 2015, met N20B20 motor.

Als ik via de olievulopening aan de ketting voel met punttang of schroevendraaier, dan staat deze bij warme motor meestal strak, maar bij koude motor ligt de ketting soms wat aan de losse kant. Misschien is dit normaal omdat de kettingspanner ook hydraulisch werkt via oliedruk ??

Weet iemand een goed adres voor vervanging van de complete set, indien nodig. Best ergens in buurt van grens met Belgie of in Belgie.
Iemand ervaring met Magoautomotive in Veldhoven, deze heeft vrij veel goede referenties.

Alvast bedankt voor reacties 005


JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Uit welk jaar is de auto? Zolang je nog geen vreemd geluid hoort zou ik er niet te veel aan zitten. Zorg dat je regelmatig je olie ververst (elke 10k km).
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Hi, :zwaai:
Auto is van 2014 en nu 69000km gelopen. Ik kan niet echt zeggen dat ik vreemd geluid hoor, maar ik heb dan ook geen echte referentie, dit is mijn eerste auto met distributieketting, andere auto's met distributieriem.
Ketting kan wel met punttang gelicht worden via olievuldop, voornamelijk nadat de auto heeft stilgestaan en bij koude motor. Nadat de motor een twintigtal seconden gedraaid heeft, ligt de ketting terug strak en kan ik de ketting niet meer lichten.
Wellicht is dit "normaal", als dit niet het geval is dan ben ik er liever op tijd bij om extra onkosten of schade te vermijden, de ketting zal op zeker moment toch vervangen moeten worden.
Ik weet niet wat een normale km stand is om de ketting te laten vervangen, bij BMW dealer wordt je waarschijnlijk niks wijzer.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Ik weet de exacte datum/maand niet maar de N20 is op een gegeven moment geleverd met de betere ketting geleiders/spanner. Ik meen ergens in 2014 maar ik kan het mis hebben. Idd gewoon het geluid in de gaten houden.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Klopt de ditributieketting heeft een upgrade gekregen, maar pas vanaf 2015.

https://rightfootdown.com/automotive-ne ... s-n26-too/
https://rightfootdown.com/automotive-ne ... -failures/

In USA heeft BMW erkend dat er slechte kettingsets zijn gebruikt en komt de BMW eigenaren tegemoet.
Hier in Europa doen de dealers net alsof ze gek zijn en van niets weten, 006 maar dat zijn we gewend in europa :duh: :duh:
RicoFrico
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 okt 2020, 11:57
Type Auto: 320i F31

Heb in januari mijn 320 (n20b20) uit 2015 met 116k op de teller bij mago automotive beide kettingen laten vervangen, de oliepomp ketting spanner zat op z'n einde bleek. Duidelijke uitleg en filmpjes van de oude status en nieuw ingebouwde kettingen. Daarna nog netjes controle ritjes en weer checken of alles dicht is. Kost wat, maar goed, kapotte ketting levert meer schade op.
Volkswagen Polo Coupe C
Renault Clio 16V
Mitsubishi Galant
Renault Lagune 2.0 IDE
Mazda 6 2.0 Touring
BMW F31 320i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Alleen bij inruilen weten dealers opeens dat de ketting zwak kan zijn want dan horen ze opeens wat, is mijn persoonlijke ervaring terug in 2018.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

:lol: Tsja, net hoe t ze uitkomt dus :roll:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Altijd dezelfde discussie, conclusie ook altijd hetzelfde. Er is geen vaste interval voor de ketting. Of je wacht tot je iets hoort óf je vervangt ‘m preventief tbv van je nachtrust. De een vervangt ‘m bij 100k, de ander rijdt nog vrolijk rond bij 200k met de originele ketting. Als je een model hebt na half 2015 dan zou het beter moeten zijn, echter niet alle pre-2015 falen voortijdig. Ik heb destijds bij 100k wel de spanner vervangen, dit is een makkelijke operatie en de vernieuwde spanner is stugger dan de oude. De rest wacht ik rustig af.

Dat de ketting soms losser en soms strakker bij koud ligt, is normaal trouwens, heeft te maken met de stand van de nokkenassen.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Ah dat verklaart een hoop Jimmer! Ook na vervanging was het soms straks of los bij koude motor. Ik begreep er niks van.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

:zwaai: RicoFrico
En ben je tevreden van het werk van MAGO?
Wat waren ongeveer de kosten voor vervangen van beide kettingen?
Moeten bij zo'n wissel ook de vanos tandwielen en de bijbehorende vanosbouten worden vervangen?
RicoFrico schreef: 25 aug 2021, 20:49 Heb in januari mijn 320 (n20b20) uit 2015 met 116k op de teller bij mago automotive beide kettingen laten vervangen, de oliepomp ketting spanner zat op z'n einde bleek. Duidelijke uitleg en filmpjes van de oude status en nieuw ingebouwde kettingen. Daarna nog netjes controle ritjes en weer checken of alles dicht is. Kost wat, maar goed, kapotte ketting levert meer schade op.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

:zwaai: Jimmer

Is het vervangen van de kettingspanner eenvoudigweg de oude eruitschroeven en de nieuwe terugplaatsen?
Of moet dan de motor in een bepaalde stand worden gezet.
Dan kan ik dat sowieso al doen, is de nieuwe kettingspanner onderdeelnummer 11318685091 ??
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bij mijn N52 (preventief) was t niet zo moeilijk. Weet niet of t bij de N20 anders is. Volgens Bas (heette hij geloof ik) hier moest je wel oppassen met de stand vd ketting, maar ik heb daar zelf niks bijzonders voor gedaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Klopt, oude eruit halen, nieuwe erin. Motor hoeft niet in bepaalde stand te staan. Als je ketting laat vervangen, dan wordt die sowieso meegenomen. Zie ook: viewtopic.php?p=594057#p594057
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Bedankt Jimmer, mooie uitleg in topic.

Ik heb tool besteld om kettringrek te controleren.
Plaats reactie

Terug naar “E89: Motorisch/Performance”