Aanlopende remmen achter E89

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik zou het volgende doen:

De diagnose van hardeman zwart op wit bij je bmw dealer onder zijn neus leggen en hem laten tekenen voor kennisgeving. Ook van jou uit melding en beroep op coulance/garantie zwart op wit vastleggen als dat al niet via e-mail oid het geval is.
Dan kun je daar later (binnen redelijk afzienbare termijn) altijd op terugvallen mocht je garantieperiode ineens verlopen zijn en de differentieel toch echt kapot draait.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zou er niet op rekenen dat de dealer iets gaat tekenen. Ze hebben namelijk al (waarschijnlijk onterecht) aangegeven dat ze t probleem niet zien.
Als ie niet defect gaat binnen de garantieperiode, dan zul je er niet veel mee kunnen (of je moet n lange adem hebben).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Desnoods stuur je ze de brief met diagnose aangetekend. Dan tekenen ze automatisch.

Maar als je een klacht hebt gemaakt en een diagnose van een derde partij allemaal binnen de garantieperiode zullen ze er uiteindelijk wel iets mee moeten als het kort na verlopen van de garantieperiode toch mis gaat.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Als het issue binnen de garantieperiode gemeld is dan valt het toch gewoon binnen de garantie? Staat volgens mij zelfs in de garantievoorwaarden.

Als ik een dealer was en iemand kwam bij mij om dingen te laten ondertekenen of aangetekende brieven ging lopen sturen met de mededeling dat er een probleem is en dat door die brief in de garantie zou blijven vallen, had ik deze beste man vriendelijk de deur gewezen en naar een andere dealer gestuurd. Is toch niet netjes? Of gaat dat altijd zo bij jullie in het westen :)
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

@Thys, heb je de thread wel gelezen?
De dealer is zelf van mening dat er geen issue is, hoewel Hardemann wel overmatig geluid/slijtage heeft geconstateerd. De vraag blijft wie er gelijk heeft en of dit dan ook een 'issue' is (en onder de garantie valt). Het is niet een onderdeel wat simpelweg defect is in dit geval.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ik snap beide partijen wel. Iets met recht hebben, krijgen, ontwijken en nemen.
Netjrs..nee...maar begrijp het wel. En slim??
Je gaat de reken dubbel betalen he. Dat ook..
Ik heb ook klanten die zeggen..voor de apk liep ie goed..en nu is het mis. Kan gebeuren uiteraard maar met apk doe je niet zo veel. Dat snappen jullie autofielen ook. Maar als de klant dan gratis bougies en bobine wil..dat wringt een beetje .
Jullie snappen wel dat ie het uiteindelijk betaald bij zn volgend komst.
Nobody said it was easy....
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Bedankt voor jullie reacties, even ter info ; ik heb de auto tweedehands gekocht en is van 2014, dus uit de garantie. Volgens BMW dealer diagnose is het geluid dat ik hoor een normaal mechanisch geluid. Nadat ik in veel forums gelezen had dat er veel mensen hetzelfde geluid ervaarden en dat dit uiteindelijk differentieelproblemen bleken te zijn , heb ik Hardeman benaderd voor diagnose.
Ik heb Hardeman diagnose overigens ook voorgelegd aan BMW, maar die blijven bij hun standpunt. Ik heb ook aan BMW gevraagd of er een coulanceregeling is mbt dit probleem, maar zoals verwacht; geen tegemoetkoming omdat er volgens BMW niks aan de hand is met de wagen. Er zijn heel veel differentielen gewisseld onder coulanceregeling, BMW dealer en hoofdzetel moet hiervan op dehoogte zijn. Er zijn gevallen waar maar liefst 3 differentielen zijn geplaatst onder dezelfde Z4.
Voor mij blijft de hamvraag, of ik het differentieel moet laten reviseren of niet, gezien de kostprijs van . Zowel BMW als Hardeman bezien het natuurlijk van hun commerciele kant,
Nu zijn het wellicht enkel de lagers die vervangen dienen te worden, als ik er zo mee blijf rijden dan heb ik wellicht grotere kosten naderhand.
Ik heb helaas geen vergelijk met geluid van een differentieel dat in orde is. Ik zoek dus eigenlijk een adresje of iemand die een objectieve diagnose kan stellen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Qua kosten zou je op die genoemde €850-950 oid zitten? Als de lagers alleen veel goedkoper is, is de keus om gewoon te vervangen al weer sneller gemaakt.

Mijn doorgesleten ontluchtingsbuis van de tank was ook prijzig (dik €500, met name arbeid) en heb toen ook bij BMW geïnformeerd (omdat dit duidelijk n ontwerpfout was), maar ze maken zich er vrij makkelijk vanaf ivm de leeftijd van de auto en omdat een garantieperiode al lang verstreken is.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

goed punt van het ontwerp. Maja...in hoeverre trek je dsat door?
Je update van je mobiel is kostenloos (denk je) maar is een update dan niet omdat het andere fout is?
Ga je de medische wereld aanspreken omdat je een bijwerking hebt die niet genoemd is?
Ontwerp..kan je op vele vlakken bekijken. Omdat ik vind dat iemand niet efficient werkt imo..is ook een ontwerpfout. Moet ik daarvoor betalen?
maw....het hoort erbij. Na de garantie periode houdt het op en is het gunnen/service.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Er is idd niet voor niets een garantieperiode, maar voor sommige zaken zou eigenlijk een terugroepactie moeten bestaan. Maar daar zijn ze in NL terughoudend mee, omdat ze zelf ook wel weten dat ze er hier (in tegenstelling tot de VS) er wel mee weg komen. Dit probleem kwam (ook) binnen een paar jaar bij de vroege E9X's al voor overigens.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Even wat info over het differentieel vwb je verhaal hierboven:

- Je diff gaat niet stuk oid of je creëert geen bijzondere schade als je doorrijdt. Er komen putjes in de buitenste lagerschaal van het pinionlager, dit is hetgeen wat geluid maakt. Als je reviseert komt er gewoon een nieuwe lagerschaal in dus geen schade aan het huis oid.
- "Alleen" je lagers wisselen kan bij een differentieel niet. Om de lagers eruit te halen moet het hele ding uit elkaar, dus dat is gewoon een complete revisie. Geloof dat Hardeman ca €700 rekent.

Ik heb wel wat ervaring met differentiëlen en diens geluiden dus wil prima ook even een oordeel vellen, maar ik woon in Friesland dus niet echt om de hoek. :mrgreen:

Het lijkt mij dat als je de auto op de brug zet, in z'n versnelling en dan laat rollen je het diff moet kunnen horen (schuren) als je er een stethoscoop of gewoon een schroevendraaier tegenaan zet. Dit zou dan aan de voorkant bij de ingaande as het ergste moeten zijn, daar zitten de lagers die (vrijwel) altijd de boosdoener zijn.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Gewoon naar de diff specialist (hardeman) luisteren en revisie diff eronder laten zetten. Anders geluid accepteren en doorrijden, van BMW hoef je niks te verwachten.
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Thys schreef: 30 sep 2020, 16:40 Even wat info over het differentieel vwb je verhaal hierboven:

- Je diff gaat niet stuk oid of je creëert geen bijzondere schade als je doorrijdt. Er komen putjes in de buitenste lagerschaal van het pinionlager, dit is hetgeen wat geluid maakt. Als je reviseert komt er gewoon een nieuwe lagerschaal in dus geen schade aan het huis oid.
- "Alleen" je lagers wisselen kan bij een differentieel niet. Om de lagers eruit te halen moet het hele ding uit elkaar, dus dat is gewoon een complete revisie. Geloof dat Hardeman ca €700 rekent.

Ik heb wel wat ervaring met differentiëlen en diens geluiden dus wil prima ook even een oordeel vellen, maar ik woon in Friesland dus niet echt om de hoek. :mrgreen:

Het lijkt mij dat als je de auto op de brug zet, in z'n versnelling en dan laat rollen je het diff moet kunnen horen (schuren) als je er een stethoscoop of gewoon een schroevendraaier tegenaan zet. Dit zou dan aan de voorkant bij de ingaande as het ergste moeten zijn, daar zitten de lagers die (vrijwel) altijd de boosdoener zijn.
Ik zal de auto nog es omhoog zetten en met stethoscoop luisteren of het geluid van de lagers afkomt. In ieder geval bedankt voor de tips en goed om te horen dat met dit geluid eventueel nog wel even doorgereden kan worden, zonder dat er nog meer onderdelen beschadigd worden. Bij Hardeman worden sterkere pinionlagers gebruikt als upgrade; een soort kegellagers.
Ik heb ondertussen een "gewone" garage gevonden in de buurt, die gespecialiseerd is in BMW, om ook es even te luisteren naar geluid van differentieel.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Hardeman vervangt indd de lagers door kegellagers. De originele zijn kogellagers. Deze hebben minder frictie = lager verbruik = lagere co2 uitstoot ;-). De duurzaamheid laat echter te wensen over.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
pemverm
Just getting started
Just getting started
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 sep 2020, 22:29

Na check bij BMW specialist is verdict toch differentieelprobleem. Ik had ondertussen de wagen ook al omhoog gezet en remblokken verwijderd en geluid was hetzelfde, dus konden de remmen niet zijn. Dus differentieelrevisie zal het worden. BMW kan enkel ruildifferentieel zetten, 2300,00 euro zonder uurloon en dat is dan ook ruildifferentieel, waarschijnlijk ook gereviseerd, maar dan niet met sterkere lagers. De BMW dealer had me weggestuurd met melding dat het een normaal mechanisch geluid is van de remblokken en daar moet je dan ook nog 40 euro voor afrekenen, die betaling gaat dus mooi niet door.
Plaats reactie

Terug naar “E89: Vering/Remmen/Onderstel”