F90 M5 gereden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Een paar dagen geleden mocht ik van de dealer in een F90 M5 rijden. Ik vind het een fraaie auto met hoogwaardige materialen die goed in elkaar zitten. Beresnel en met bizar goed remmen remmen. En zeker met de 4wd aan kan de grootste idioot er pijlsnel de bocht mee om. En de gerobotiseerde handbak schakelt soepel. Te soepel wat mij betreft want zonder de klappen die ik eigenlijk wel bij een M vind horen. Maar het minste vind ik de motor ....hoewel deze 600 pk levert, heb ik er toch een stuk minder mee dan met een atmosferische M motor.

Natuurlijk heeft deze auto meer gadgets dan vroegere modellen. Maar als het om rijden gaat, heb ik toch liever een E39 of E60.
Laatst gewijzigd door snoep op 01 jun 2018, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13803
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Qua uiterlijk heeft z'n voorganger m'n voorkeur nog (F10 M5), maar de E39 blijft ook nog steeds erg mooi en goed. Helaas zelf geen (rij)ervaring met M5's :(
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Psst.Snoep.

Het is een automaat, geen robotbak als in de e60 SMG of F10 met DCT. Kan ook niet anders ivm 4wd omdat je anders een erg moeilijke constructie (torsendiff oid.) gaat krijgen om de voorwielen aan te drijven. Porsche doet dit overigens wel met hun PDK.

De SMG klapt soms wat hard en de DCT is precies goed naar mijn mening. Daarnaast, de bak in de F90 schakelt in 60-90ms terwijl de DTC dit in 6ms doet.

Ik heb er nog niet in proefgereden overigens.

Michael
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Die 6ms lijkt mij onmogelijk. Ga er even vanuit dat het een typefoutje je, tenzij je de reactietijd van de bak bedoeld ipv de volledige gangwissel zelf.

Wat ik van een topic op het F90 deel op Bimmerpost begrepen heb is dat de F90 bak 1/3 van de schakeltijd van de DCT variant uit de F10 M5 afgehaald heeft. Die DCT bak deed in de meest aggressieve stand 80ms, dus de ZF8 zal dan rond de 60ms zitten. Wel erg rap voor een ‘automaatje’

Maar ja een traditionele automaat zal altijd elastischer (en daardoor trager) aanvoelen door de koppelvormer ipv het fysiek loslaten van een mechanische koppeling zoals bij de DCT/SMG.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zijn reactietijden idd, anders worden het zeker klappen waar je bang van wordt.
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Dat was inderdaad de reactietijd, de wissel zelf is ongeveer 60ms volgens dit artikel.

http://www.bmwblog.com/2015/07/09/dct-t ... -use-them/
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”