BMW onthult de G81 M3 Touring

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15740
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

22 jun 2022, 10:57

Daar is hij dan...: De lang verwachte versie van de M3, de Touring. De gezinswagen met sportwagen aspiraties. :autotje spelen:

Persbericht (NL)
Persbericht volledig (EN)
Specificaties
Highlights (EN)
BMW PressClub Nederland schreef:De eerste BMW M3 Touring ooit.
22.06.2022 PERSBERICHT
BMW M GmbH voegt een nieuwe carrosserievariant toe aan de line-up van high-performance modellen in de premium middenklasse. De eerste BMW M3 Touring ooit combineert authentiek autosportgevoel met een onderscheidend karakter en vele praktische kwaliteiten.

Rijswijk. BMW M GmbH voegt een nieuwe carrosserievariant toe aan de line-up van high-performance modellen in de premium middenklasse. De eerste BMW M3 Touring ooit combineert authentiek autosportgevoel met een onderscheidend karakter en vele praktische kwaliteiten. De aandrijftechnologie is volledig gericht op het leveren van verleidelijke prestaties. De 375 kW (510 pk) sterke zescilinder-in-lijn M TwinPower Turbo benzinemotor wordt gecombineerd met de 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic en M xDrive vierwielaandrijving. Het nieuwe M model is dan ook exclusief leverbaar als BMW M3 Competition Touring met M xDrive.

Het veelzijdige interieur van de eerste BMW M3 Touring zorgt voor een onderscheidend karakter, een nieuwe manier om M typerende prestaties te combineren met praktisch gebruiksgemak. Het nieuwe BMW iDrive met BMW Curved Display zorgt voor geavanceerde bedieningsmogelijkheden en connectiviteit in het interieur.

Het modellenoffensief van BMW M GmbH wordt in het 50e jubileumjaar voortgezet met de introductie van een vierde model binnen het BMW M3/M4 aanbod, naast de Sedan, Coupé en Cabrio. De BMW M3 Touring beleeft zijn wereldpremière tijdens het Goodwood Festival of Speed in juni 2022. De orderboeken openen in september 2022, gevolgd door de marktintroductie en productiestart in november 2022. De BMW M3 Touring wordt net als de BMW M3 Sedan geproduceerd in de BMW Group fabriek in München.

Uniek concept met extravagant design.
De eerste BMW M3 Touring maakt de traditionele M belofte volledig waar met dynamische flair, wendbaarheid en precisie en combineert dat met ongelimiteerde praktische eigenschappen en dagelijkse inzetbaarheid. Het extravagante exterieurdesign benadrukt het unieke concept en creëert een duidelijk onderscheid binnen het aanbod met een ongeëvenaard dynamische uitstraling.

Heldere oppervlakken en atletische vormen benadrukken het prestatiepotentieel van de BMW M3 Touring, net als de M specifieke designdetails en functionele elementen als de openingen voor de koellucht en de aerodynamica. In het bijzonder opvallend zijn de verticale BMW nierengrille zonder omlijsting, de grote luchtinlaten aan de zijkant, de krachtig gevormde wielkuipen en de prominente dorpelverbreders. Samen met de extra elementen van de voor- en achterbumper vormen de dorpelverbreders een hoogglans zwarte lijn rond de auto. Andere kenmerken zijn de M kieuwen in de voorpanelen en de in de achterbumper geïntegreerde dubbele uitlaateindpijpen links en rechts.

Ongeacht de gekozen carrosseriekleur is het dak van de BMW M3 Touring standaard uitgevoerd in hoogglans zwart. Het eveneens standaard dakdraagsysteem en de modelspecifieke dakspoiler zijn uitgevoerd in dezelfde kleur. Optioneel is het dak uit te voeren in carrosseriekleur. Eveneens optioneel is het M Carbon exterieur pakket.

Hoogtoerige zescilinder-in-lijn.
Deze versie van de zescilinder-in-lijn M TwinPower Turbo benzinemotor is speciaal ontwikkeld voor de Competition modellen van de BMW M3 en M4 en levert een maximaal vermogen van 375 kW (510 pk) en een maximaal koppel van 650 Nm. Het hoogtoerige karakter waar M motoren om bekend staan vormt samen met de lineaire vermogensafgifte van de 3,0 liter zescilinder-in-lijn de basis voor de motor van de nieuwe BMW M4 GT3 raceauto. De koel- en oliesystemen zijn ontworpen voor de extreem sterke krachten die vrijkomen op het circuit. Het M specifieke uitlaatsysteem met elektronisch aangestuurde kleppen genereert een karakteristieke soundtrack die de rijbeleving een extra laag geeft.

De motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic, die is voorzien van drie schakelprogramma’s en ook bediend kan worden met de schakelpaddles aan het stuurwiel. Het vermogen van de motor wordt op de weg overgebracht door de M xDrive vierwielaandrijving, die samenwerkt met het Actieve M Differentieel op de achteras.

De verdeling van het vermogen over de wielen wordt aangepast op de situatie, zodat de BMW M3 Competition Touring met M xDrive altijd over optimale tractie, dynamiek en stabiliteit beschikt. De acceleratie van 0 naar 100 km/h duurt 3,6 seconden en de sprint van 0 naar 200 km/h slechts 12,9 seconden. Met het M Driver’s Pack wordt de topsnelheid verhoogd van 250 km/h naar 280 km/h.

Naast de reguliere 4WD instelling kan de bestuurder via het Setup menu ook kiezen voor 4WD Sport. Dan legt de M xDrive vierwielaandrijving nog meer de nadruk op de achterwielen voor een nog intensere rijbeleving. Het uitschakelen van het DSC (Dynamische Stabiliteits Controle) zorgt voor de 2WD modus – ofwel pure achterwielaandrijving.

Ideale balans tussen prestaties en comfort.
De ondersteltechnologie is afgestemd op zowel de krachtige prestaties van de aandrijflijn als het specifieke concept van de BMW M3 Touring. Dat zorgt voor een ideale balans tussen sportieve prestaties en hoogstaand rijcomfort, of het nu gaat om dagelijkse ritten of een lange reis. Tijdens intensieve tests op circuits, buitenwegen en in stedelijke omgeving is tot op detailniveau aandacht besteed aan een optimale afstemming. De hoge torsiestijfheid van de carrosserie zorgt voor nog meer wendbaarheid, dynamiek en precisie en wordt versterkt door modelspecifieke verstevigingen in bodem en laadruimte.

Zowel de dubbele voorwielophanging als de five-link achteras hebben een M specifieke afstelling en combineren lichtgewicht design met een bijzonder hoge stijfheid. Een Adaptief M Onderstel met elektronisch aangestuurde schokdempers en M Servotronic besturing met variabele verhouding zijn standaard voor de BMW M3 Touring. Het geïntegreerde remsysteem heeft twee instellingen voor het pedaalgevoel. Optioneel zijn M Carbon-keramische remmen als alternatief voor het M Compoundremsysteem. Standaard zijn gesmede lichtmetalen M wielen van 19 inch (voor) en 20 inch (achter), optioneel voorzien van circuit banden.

Bij het DSC systeem is de tractiecontrole geïntegreerd in de aansturingseenheid van de motor. Behalve van M Dynamic Mode is de BMW M3 Touring ook standaard voorzien van M Traction Control. In de 2WD modus van de M xDrive vierwielaandrijving kan de bestuurder het ingrijpen van de tractiecontrole in tien fasen beperken en zo zorgeloos de fysieke grens van de remmen op het circuit opzoeken.

Racegevoel in de cockpit, zeer veelzijdig achterin.
Standaard vanaf introductie is het BMW Curved Display, een frisse interpretatie van het cockpitdesign die zorgt voor een intense beleving van de rijprestaties. Het volledig digitale scherm bestaat uit een 12,3 inch informatiedisplay en een 14,9 inch BMW Touch Control Display. Beide zijn geplaatst achter één gebogen glazen paneel dat naar de bestuurder is gericht. Het informatiedisplay achter het stuurwiel toont alle voor het rijden relevante informatie met nieuwe graphics in een M kenmerkende stijl. M specifieke widgets met informatie over de instellingen van de BMW en de conditie van de banden zijn te zien op het thuisscherm van het BMW Touch Control Display. Een BMW Head-Up Display met M specifieke weergave is optioneel leverbaar.

Elektrisch instelbare M Sportstoelen met geheugenfunctie, stoelverwarming en Merino lederen bekleding behoren tot de standaarduitrusting van de BMW M3 Touring. De optionele M Carbon kuipstoelen voor bestuurder en voorpassagier bieden een unieke combinatie van autosportgevoel, lichtgewicht design, hoogwaardig vakmanschap en comfort voor lange afstanden. Het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in de structurele elementen van het zitvlak en de rugleuning zorgt samen met de uitsneden in de wangen en onder de hoofdsteunen voor een gewichtsbesparing van 9,6 kg ten opzichte van de standaard M Sportstoelen.

Achter in de BMW M3 Touring bevinden zich drie volwaardige zitplaatsen. De rugleuning van de achterbank is in de verhouding 40:20:40 neerklapbaar. Door de achterbank geheel of in delen neer te klappen is de bagageruimte naar wens uit te breiden van 500 naar maximaal 1.510 liter. Zowel automatische achterklepbediening als een separaat te openen achterruit zijn standaard. Een opbergvak onder de bagageruimte biedt plaats aan de afdekking voor de bagageruimte en het afscheidingsnet. Optioneel zijn antisliprails die automatisch uit de bagageruimtevloer omhoogkomen. Deze rails voorkomen dat bagage begint te schuiven onder dynamische rijomstandigheden.

Standaard M Drive Professional en BMW Maps navigatiesysteem.
Standaard zorgen 3-zone automatische airconditioning, de BMW Live Cockpit Plus met BMW Maps navigatiesysteem, ambiance verlichting, het Hi-Fi audiosysteem en het spiegelpakket voor in- en exterieur voor meer comfort aan boord van de BMW M3 Touring. Ook is er een ruime keuze uit geautomatiseerde rij- en parkeersystemen. Approach Control Warning, weergave van snelheidslimieten en inhaalverboden, Lane Departure Warning, en Park Distance Control zijn alle standaard. Optioneel zijn onder meer de Driving Assistant Professional met Steering and Lane Control Assistant, Active Cruise Control met Stop & Go functie, herkenning van verkeerslichten, Active Navigation en de Parking Assistant met Reversing Assistant (achteruitrijassistent).

Het M specifieke bedieningssysteem omvat de Setup knop, die direct toegang biedt tot de instellingen voor de motor, het onderstel, de besturing, het remsysteem en de M xDrive vierwielaandrijving. Via de M toetsen op het stuurwiel zijn twee algemene voertuiginstellingen op te slaan en op te roepen. Naast M Traction Control behoort ook M Drive Professional tot de standaarduitrusting, inclusief M Drift Analyser en M Laptimer. Met de M Mode knop op de middenconsole is de mate van reactie van de bestuurdersassistentiesystemen en de inhoud van het informatiedisplay en BMW Head-Up Display in te stellen. Ook biedt de BMW M3 Touring keuze uit de instellingen ROAD, SPORT en TRACK.

De nieuwste generatie BMW iDrive in de BMW M3 Touring is de belichaming van progressieve digitalisering. Het systeem is gebaseerd op BMW Operating System 8 en is samen met de BMW Intelligent Personal Assistant en het BMW Curved Display ontworpen voor een intuïtieve interactie tussen bestuurder en BMW. De bediening verloopt via natuurlijke spraak en aanraking. Het nieuwe BMW iDrive biedt ook mogelijkheden voor personalisatie, via het BMW ID, en de My BMW App. Ook Smartphone Integratie met Apple CarPlay® en Android Auto™ behoort tot de standaarduitrusting. Een antennesysteem geschikt voor 5G zorgt voor optimale connectiviteit aan boord.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15740
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

22 jun 2022, 10:57

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15740
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

22 jun 2022, 11:05

De snelste ‘combi’ op de Ring voor nu:



Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15740
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

22 jun 2022, 11:14

In volledig zwart is hij ook wel lekker:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dutch79
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12429
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 BMW 330i
Locatie: Capelle aan den IJssel

22 jun 2022, 12:31

In t zwart is de neus inderdaad t minst lelijk :mrgreen:
Maar wel leuk hoor eindelijk 'n M3 touring :Klappen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i.
2point8 Photography
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1992
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

22 jun 2022, 12:35

:ja: Ik vind hem wel wat hebben ondanks ik geen touring fanaat ben, maar vooral in het zwart ziet hij erg fraai uit! :Klappen:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 10870
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

22 jun 2022, 20:54

Supervette wagen.
De verbreding op voor en achteras, maakt em begeerlijk.
Helaas wel erg prijzig.
G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
Gebruikersavatar
Langefrans
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:01
Type Auto: F32 420i LCI Stage II

22 jun 2022, 21:46

Super dikke vervangeer Joop!!

Oo shit .. nee lees het niet goed :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 460
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

22 jun 2022, 22:51

Ik zie dat de opvolger van mijn F31 eindelijk op de markt is! Nu nog de loterij winnen... 003
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 270
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

26 jun 2022, 02:25

eerste reactie: die neus
tweede reactie: ze zijn een stuk bumper rondom de kentekenplaat kwijt geraakt

nee niet mijn ding. stoelen in het rood zijn wat mij betreft ook echt too much.

verder tof hoor, eindelijk een M3 touring. maar dat hadden ze beter bij alpina kunnen laten wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Vod
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1355
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

26 jun 2022, 19:06

Net als Miggel88 ben ik geen touring liefhebber. Doe mij maar de M3 sedan of de M4. :ja:
2021 BMW Z4 G29

2020 MINI Cooper Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 378
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

27 jun 2022, 13:56

Eindelijk een m3 touring, maar wel een generatie te laat.
En wat is het een vette wagen tot aan de neus.

Dus waarschijnlijk zit er een m3 touring voor mij niet in. Kan het niet verkroppen om zo veel geld neer te leggen voor een auto met zo een lelijke neus.

Fingers crossed hoe de volgende generatie m3 eruit gaat zien.
:Mpower: 140i
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”