Nieuwsbericht van Autoweek (persbericht BMW volgt)
“Autoweek” schreef:
Maak kennis met de splinternieuwe BMW 3.0 CSL, een hommage aan de 3.0 CSL uit lang vervlogen tijden. Het is niet voor het eerst dat BMW een moderne herinterpretatie van die coupé presenteert. Wat deze dan zo bijzonder maakt? Deze gaat wél in productie!
Medio dit jaar slingerde de topman van BMW's M-divisie een stel foto's via de digitale kanalen de wereld in waarin een dan toe onbekende gecamoufleerde coupé van BMW was te zien. We vermoedden destijds al dat we op die foto's een moderne interpretatie van de 3.0 CSL zagen, dat zou namelijk mooi aansluiten op het M-jubileum dat BMW al even aan het vieren is. Vandaag kunnen we je eindelijk BMW's nieuwste knipoog naar de 3.0 CSL van weleer laten zien. Dit is de nieuwe BMW 3.0 CSL, en hij gaat in productie!
De nieuwe BMW 3.0 CSL is zeer waarschijnlijk gebaseerd op de M4 Coupé. De nieuwe coupé is slechts tot op zekere hoogte voorzien van designelementen die verwijzen naar het verleden. Een retromodel is het dus niet direct. De 3.0 CSL biedt in tegenstelling tot de M4 Coupé slechts plaats aan twee inzittenden. De sportcoupé borduurt vooral voort op het concept van de 3.0 CSL uit het verleden. CSL staat immers voor Competition, Sports en Lightweight en dus is het niet heel verwonderlijk dat de nieuwe 3.o CSL een prima pk-per-kilo-verhouding heeft. Waar elke pk in de oorspronkelijke 3.0 CSL 6,2 kilo in beweging moest zetten, hoeft elke pk in de nieuwe 3.0 CSL slechts 2,9 kilo te verplaatsen. Het lage wagengewicht is onder meer gerealiseerd door de veelvuldige toepassing van met kunststof versterkt koolstofvezel. Nagenoeg alle carrosseriedelen zijn uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigd.
De BMW 3.0 CSL heeft ook nog eens de krachtigste zescilinder die het merk ooit in een straatauto legde. De 3.0 zes-in-lijn stampt er namelijk 560 pk en 550 Nm uit. Dat vermogen vindt z'n weg via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Fijn nieuws voor de puristen dus. De sportcoupé heeft een actief M-differentieel, koolstofkeramische remmerij, een speciaal afgestelde ophanging en meer technische lekkernijen uit de trukendoos van BMW's M-divisie.
Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... gle.com%2F