De nieuwe BMW M5 (F90)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Daar is hij dan...: De langverwachte M versie van de G30 5-serie, ofwel de F90 M5 sedan:

Volledig persbericht, met specs:
The new BMW M5 - Long Version, EN
The new BMW M5 - Specifications, EN
De nieuwe BMW M5 (beknopte versie), NL
Highlights, NL
BMW PressClub schreef:De nieuwe BMW M5. Dynamiek op een nog hoger niveau, met vier- of achterwielaandrijving.

BMW M GmbH betreedt met de nieuwe BMW M5 nieuw terrein en monteert voor het eerst M xDrive vierwielaandrijving in de sportieve sedan. De BMW M5 (gecombineerd verbruik van 10,5 l/100 km, CO2-emissie van 241 g/km*) biedt daarmee onder alle omstandigheden ongekende dynamiek en gebruiksgemak. De auto borduurt voort op het concept van een luxueuze, uiterst sportieve zakensedan dat al in 1984 verscheen in de vorm van de oorspronkelijke BMW M5.

De nieuwe M xDrive vierwielaandrijving die BMW M GmbH heeft ontwikkeld, is uniek in het sportieve segment. Het systeem omvat een centraal differentieel met een lamellenkoppeling en verdeelt de aandrijfkrachten volledig variabel over de vóór- en achteras. Een andere component die bijdraagt aan de ongekende tractie van de auto onder alle omstandigheden is het Active M Differential in de achteras. Ook dat werkt volledig variabel, met de mogelijkheid van 0 tot 100% sperfunctie.

Vijf configuraties.
De bestuurder kan de werking van M xDrive naar wens aanpassen. Er is keuze uit vijf configuraties, gebaseerd op combinaties van DSC- (DSC aan, MDM en DSC uit) en M xDrive-modi (4WD, 4WD Sport, 2WD). In de standaardmodus, met DSC (Dynamic Stability Control) en 4WD aan, laat het systeem enige slip van de achterwielen toe tijdens het uit accelereren van bochten. Daarmee draagt het bij aan het sportieve karakter van de nieuwe BMW M5. In de modus M Dynamic (met MDM en 4WD Sport) laat M xDrive enige mate van drift toe, die eenvoudig onder controle te houden is. De drie M xDrive-modi waarin DSC is uitgeschakeld, zijn bedoeld voor sportieve bestuurders die met de BMW M5 op het circuit rijden. In deze modus is zelfs volledige achterwielaandrijving mogelijk (2WD), zodat de bestuurder naar hartenlust kan driften en genieten van dynamiek in zijn puurste vorm.

Indrukwekkende cijfers.
De 4,4-liter V8 biturbomotor met M TwinPower Turbo-techniek levert overvloedige kracht. De ingenieurs van M hebben de motor grondig herzien. Door toepassing van onder andere nieuw ontwikkelde turbo’s, ultra-efficiënte indirecte koeling van de aanzuiglucht en verhoogde druk van de brandstofinspuiting (tot maar liefst 350 bar) zijn motorvermogen en koppel gestegen naar 441 kW (600 pk) tussen 5.860 en 6.000 tpm en 750 Nm beschikbaar tussen 1.800 en 5.600 toeren per minuut. Door de kortere injectietijden en verbeterde verstuiving wordt tevens een betere motorrespons gerealiseerd. Een elektronisch geregelde, volledig variabele oliepomp zorgt dat de motor te allen tijde voldoende oliedruk heeft, ook op het circuit. De indrukwekkende cijfers spreken voor zich: 0-100 km/u in 3,4 seconden en 0-200 in slechts 11,1 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op
250 km/u, met het optionele M Driver’s Package is 305 km/u mogelijk.

Achttraps M Steptronic.
Het vermogen van de nieuwe BMW M5 gaat via een speciaal ontwikkelde achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic naar de wielen. In de D-modus biedt de bak alle comfort en gemak van een automatische transmissie. In de sportieve S-modus schakelt de bestuurder sequentieel met de hand. Dat doet hij met de schakelflippers achter het stuurwiel of met de compacte keuzehendel op de middentunnel. Drivelogic biedt de bestuurder de mogelijkheid het karakter van de transmissie aan zijn eigen voorkeuren aan te passen. Op het circuit schakelt de achttraps M Steptronic transmissie bliksemsnel en draagt daarmee bij aan de uitzonderlijke dynamiek van de nieuwe BMW M5.

Wielophanging en demping.
De wielophanging van de BMW M5 is eveneens ontwikkeld om zowel maximale tractie voor alledag te bieden als uitzonderlijke dynamiek op het circuit. Net als de motor, transmissie en M xDrive is ook de wielophanging ontwikkeld door specialisten en coureurs, onder meer op ’s werelds meest veeleisende testcircuit, de Nürburgring Nordschleife. De bestuurder heeft voor het speciaal door M afgestemde Variable Damper Control (VDC) en voor de M Servotronic besturing keuze uit de instellingen Comfort, Sport en Sport Plus. Ook het karakter van de motor kan de bestuurder aan zijn wensen aanpassen met de instellingen Efficient, Sport en Sport Plus. Met de M1- en M2-knoppen op het met leder beklede M-sportstuur kan de bestuurder twee favoriete combinaties van motor, transmissie, wielophanging, M xDrive- en DSC-modus én de Head-Up Display opslaan. Vervolgens kan hij met een druk op een van de knoppen de gewenste instelling van alle componenten activeren.

Head-Up Display met M specifieke weergave.
Het standaard digitale instrumentenpaneel bevat vijf analoge meters voor snelheid, toerental, tankinhoud, motorolietemperatuur en brandstofverbruik, evenals een statusindicator voor de M rijdynamieksystemen - stuurinrichting, onderstel, motor, Drivelogic en M xDrive. Als toevoeging toont het standaard BMW Head-Up Display alle relevante gegevens in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Eén druk op de knop activeert de M specifieke weergave, die ook de actuele versnelling, dynamische toerentalband met shift lights voor het optimale schakelmoment en aanwijzingen van de navigatie weergeeft.
De standaarduitvoering van de BMW M5 omvat onder meer Merino-lederen interieurbekleding en M stoelen met elektrische verstelling. Op de optielijst staan ook nieuw ontwikkelde, multifunctionele M stoelen die opvallen door hun kuipstoelachtige vorm en nog meer zijdelingse steun bieden.

Design aangepast.
De carrosserie van de nieuwe BMW M5 wijkt op diverse punten af van die van de reguliere BMW 5 Serie. De M ingenieurs hebben de bredere neus en voorbumper voorzien van extra grote openingen voor koellucht voor het koelsysteem en de remmen. Ook nieuw is de diffuser aan de achterzijde. De vier uitlaatpijpen verwijzen naar het potentieel van de nieuwe BMW M5 en zorgen voor een indrukwekkend uitlaatgeluid dankzij de variabele kleppen in het uitlaatsysteem – waarmee de bestuurder het geluid naar wens kan aanpassen. De motorkap heeft ook een specifiek M ontwerp. Hij is vervaardigd van aluminium en voorzien van opvallende lijnen, die doorlopen in het dak dat standaard is gemaakt van superlicht CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof). De gewichtsbesparing van het CFRP dak en andere componenten – waaronder het uitlaatsysteem – zorgt ervoor dat de nieuwe BMW M5 ondanks de M xDrive vierwielaandrijving 15 kilo lichter is dan zijn voorganger.

Remmen en wielen.
De nieuwe BMW M5 is standaard uitgerust met M remmen, die lichter zijn dan conventionele gietijzeren remmen zodat ook de remmen bijdragen aan de gewichtsbesparing. Met de blauw gelakte gefixeerde remklauwen met zes zuigers vóór en de zwevende remklauwen achter, in combinatie met geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven rondom, heeft de nieuwe BMW M5 het remvermogen dat een dergelijke auto vereist. Optionele koolstof-keramische M remmen – herkenbaar aan de goudkleurige remklauwen – verlagen het gewicht met nog eens 23 kilogram en zijn nog beter bestand tegen extreme belasting en hitte.

De BMW M5 is standaard voorzien van gepolijste, lichtmetalen 19-inch wielen (9,5 x 19 voor, 10,5 x 19 achter) die zijn gespoten in Orbit Grey. De bandenmaat is speciaal voor de M5 ontwikkeld (275/40 R19 voor en 285/40 R19 achter). Optioneel zijn 20-inchwielen leverbaar – met 9,5 x 20-inch voorwielen met banden in de maat 275/35 R20 en 10,5 x 20-inch achterwielen met 285/35 R20 banden.

De nieuwe BMW M5 is vanaf september 2017 te bestellen, de eerste exemplaren worden naar verwachting afgeleverd in de lente van 2018. Tegelijk met de verkoopstart van de BMW M5 is ook de BMW M5 First Edition te bestellen. Deze speciale uitvoering – in een oplage van slechts vierhonderd stuks wereldwijd – is gelakt in de kleur BMW Individual Frozen Dark Red Metallic en voorzien van een bijzonder exclusief interieur. Prijzen volgen binnenkort


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Persfoto's...

BMW M5 First Edition

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


BMW M5

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Damn, wat een wagen. Lijkt wel veel op een m-sport aan den buitenzijde. Van binnen daarentegen :In love: :In love:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Die ingetogenheid heeft de M5 altijd al wel gehad...
...kun je rustig mee naar een opdrachtgever toe op deze manier.

Me like! :autotje spelen:
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

De buitenkant was redelijk te voorspellen, ziet er overigens top uit. Maar het interieur is (i.i.g. op de foto's) wel erg druk. Knopjes, knopjes, knopjes, ik mis een beetje de serene rust van een BMW dash 003
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

En dus eindelijk 4wd (xdrive) om Mercedes en AUDI bij/voor te blijven op de 0-100 sprint.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

De allesbepalende rechte maatstaf :roll:

Maar het lijkt erop dat je RWD kunt kiezen in de iDrive, voor als je geen stoplichtsprintjes doet...
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Yep, maar de M5 had het de laatste tijd ook lastig op het circuit, en dan voornamelijk met de Merc 008
Lang verhaal kort, wie laat deze auto staan voor een E63s
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dat was altijd al wel het doel van de M-divisie: hij moet wel dwars kunnen...

...100% tractie is dan niet zo belangrijk. :wink: :autotje spelen:


Die rode M-setting knopjes hadden voor mij ook wel zwart gemogen. Weinig subtiel in een zakelijke M sportsedan.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Onder de motorkap is de styling 100%, de rest is zoals we van de M5 gewend Zijn bescheiden.
Ben benieuwd wanneer de 4 WD onder de andere Mmodellen komt.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

AWD op een 5er is misschien nog tot daar aan toe (en mooi dat ze het, net als bij AMG, uitschakelbaar gemaakt hebben in tegenstelling tot Audi)...
...op een M2/M3/M4 wil je dat gewoon niet. Dat moet gewoon een RWD stuurmansauto blijven, zonder dat extra gewicht mee te hoeven zeulen. Kun je dat niet handelen als bestuurder, laat 'm dan aub in de showroom staan.

Geruchten zijn er dat deze M5 ver over de 600PK krijgt, dat zie ik op de 'kleinere' M's niet zo snel gebeuren en daarom is AWD ook helemaal niet noodzakelijk.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Ver over de 600 zou een grote stap zijn t.o.v. zijn voorganger, maar het geeft de concurrentie wel weer de hete adem. 666pk zou wel lekker zijn :twisted:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Ik ben Helemaal geen voorstander van 4 WD, maar BMW wil steeds meer het "grote" publiek bereiken, dat zou in kunnen houden dat 4WD ook in de 2/3/4 Mmodellen aangeboden gaat worden.
Was voorwielaandrijving ook niet ondenkbaar, dat is er ook gekomen.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ver over de 600pk, zal ook wel gebeuren. De vorige in competitie uitvoering had er al 575.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Die had er 600...
...de 'standaard' auto had er 560. :wink:


@Z4tje: een voorwielaangedreven M gaat er (voorlopig) niet komen. De volgende M2 wordt ook gewoon een RWD, aangezien de opvolger van de 2er coupe/cabrio ook RWD blijft houden. Enkel de 1 krijgt FWD en een M-Performance variant AWD.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”