De nieuwe BMW M5 (F90)

Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

voor de G90
Is dus F90 008
https://www.google.nl/search?client=ms- ... oq=bmw+f90

Edit: met dank aan Joop voor t aanpassen :ja:
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 23 aug 2017, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

minuteman schreef:
Dutch79 schreef:De DCT kon trouwens schijnbaar 'maar' 600 Nm aan, dus dat verklaart de keuze voor de Steptronic.
Een standaard F10 komt al met 680nm en de Jahre heeft 700nm aan koppel, dat lijkt mij dus niet en die 50nm extra voor de G90 had volgens mij dan ook geen probleem hoeven zijn.

Ik verwacht dat de keuze voor de steptronic met de 4 wielaandrijving te maken heeft die ze konden overnemen van de X5M-X6M.

Het ontwikkelen van een nieuwe DCT gestuurde versnellingsbak waar een centraal differentieel in verwerkt zit, had waarschijnlijk te veel gekost.
Audi en Porsche hebben ook DSG's gekoppeld aan AWD, dus dat is het probleem niet. Het is simpelweg het koppel en kostenverhaal. De RS5 bijvoorbeeld heeft ook een 8-traps automaat gekregen, terwijl zijn voorganger ook nog een DSG bak had.

Zoals ook al gezegd is een 8-traps automaat lichter dan een DCT-bak en een stuk goedkoper. Tel daarbij op dat de bak qua betrouwbaarheid goed scoort en inmiddels dezelfde schakeltijden kan genereren icm het aankunnen van een hoger koppel en je hebt een win-win.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Info komt uit dezelfde persinfo die ook in de beginpost staat... :wink:


Voor degene die (ook) naar de IAA gaan over twee weken: de auto staat daar ook op de beurs!
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Ik wacht wel op een demo van de dealer :mrgreen:
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Heb geen idee hoe 750nm voelt, maar lijkt mij wel een aardige schop in den rug.
evenveel als de V10 TDI van weleer.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Ik heb in de huidige M5 gereden op zandvoort, dsc uit en gaan, was al een belevenis,als ie nog 100 kilo lichter wordt en meer koppel krijgt, nice.
Wat moet dat feest straks gaan kosten, is dat al bekend.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Komt voorjaar 2018 pas, dus is nog ff (af)wachten..
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

De M5 is met goed fatsoen te zwaar voor Zandvoort. Hoewel het koppel je lekker snel de bochten uit sleurt is het gewicht echter de bocht in en door flink in het nadeel.

4 wielaandrijving gaat zeker wel iets doen aan de overall tractie en de 100 kilo schelt allicht maar hij blijft zwaar.
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

In Duitsland moet hij 117900eu vanaf gaan kosten met 19500eu extra voor het First Edition pakket.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

...als je 117900 ex 21% BTW doet voor de nettoprijs en je maakt een BPM berekening voor 2018 zit hij op 165k vanaf...

...gaat snel richting de 200k waarschijnlijk.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

ff gerschtanowicz bellen voor en paar loten :Hosanna:
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

minuteman schreef:De M5 is met goed fatsoen te zwaar voor Zandvoort. Hoewel het koppel je lekker snel de bochten uit sleurt is het gewicht echter de bocht in en door flink in het nadeel.

4 wielaandrijving gaat zeker wel iets doen aan de overall tractie en de 100 kilo schelt allicht maar hij blijft zwaar.
Klopt helemaal, de M5 voelt als een tank op het circuit, ik heb er toen met BMW driving experience mee gereden, voor het subtiele bochtenwerk ongeschikt maar op de opendare weg maakt dat niet uit.
Ik beb geen 2 ton liggen maar anders zou hij welkom zijn voor de dagelijkse ritten.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Als ik dit zo bekijk schakelt de automaat minimaal even snel zo niet sneller dan de DCT.

Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Rijd dan maar een keer mee met de ringtaxi, dan zie je wat de M5 allemaal kan en is het wel zeker geschikt voor het ruige bochtenwerk in de juiste handen!
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”