De nieuwe M2 CS (F87)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Hier is de tot 2200 stuks gelimiteerde M2 CS... Een dagje te vroeg bekend geworden via o.a. Jalopnik, maar nu ook de officiële info bekend vanuit BMW zelf.

Persbericht (NL)
Volledig persbericht (EN)
Highlights (EN)

Technische specificaties
“BMW PressClub Nederland” schreef: De nieuwe BMW M2 CS. Exclusieve, speciale versie overtuigt op weg en circuit.
06.11.2019

BMW M GmbH introduceert de BMW M2 CS: een exclusieve, speciale en opvallend sportieve uitvoering van de BMW M2. BMW produceert deze versie in beperkte aantallen. De zeer sportieve nieuwe uitvoering komt in het modellengamma nog boven de BMW M2 Competition en zal het succes van de BMW M3 CS en de BMW M4 CS verder uitbouwen.

BMW M GmbH introduceert de BMW M2 CS: een exclusieve, speciale en opvallend sportieve uitvoering van de BMW M2. BMW produceert deze versie in beperkte aantallen. De zeer sportieve nieuwe uitvoering komt in het modellengamma nog boven de BMW M2 Competition en zal het succes van de BMW M3 CS en de BMW M4 CS verder uitbouwen. De nieuwe BMW M2 CS is ook de basis voor de BMW M2 CS Racing, het model waarmee BMW M Motorsport mikt op klanten met aspiraties in de autosport en speciaal het nieuwe Clubsport-segment. Deze versie is leverbaar vanaf 2020.

Opvallend design, uitgebreide toepassing van CFRP.
Talrijke designelementen die zijn vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP) zorgen ervoor dat de BMW M2 CS nog scherper oogt dan de BMW M2 Competition. Het zijn onder meer de nieuw vormgegeven motorkap, het dak (voor het eerst op de BMW M2), de nieuwe frontsplitter, de spoilerrand op de bagageklep (de zogenoemde Gurney) en de achterdiffuser. Die is uitgevoerd in ongelakt koolstofvezel. De BMW M2 CS is in het premium compacte segment de nieuwe maatstaf als het gaat om acceleratie, rijdynamiek, wendbaarheid en precisie. Deze versie is ook het nieuwe en opwindende instapniveau voor het modellengamma van BMW M GmbH. Behalve dat de BMW M2 CS uitstekende prestaties levert op het circuit, maakt hij ook een overtuigende indruk bij dagelijks gebruik. Deze versie is exclusief in de carrosseriekleur Misano Blau metallic leverbaar.

Vermogen toegenomen tot 331 kW, Adaptief M Onderstel.
De Twin Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor levert een vermogen van 331 kW (450 pk), dat is 29 kW (40 pk) meer dan in de BMW M2 Competition. Het motorvermogen wordt naar de weg of het circuit overgebracht door het Adaptieve M Onderstel – tot nu toe was dat onderstel voorbehouden aan de M4 modellen – en Cup banden. Met het Adaptieve M Onderstel kan de bestuurder de instellingen van de schokdempers aanpassen via drie rijprogramma’s: Comfort, Sport en Sport+. Comfort optimaliseert het rijcomfort voor dagelijks gebruik, Sport zorgt voor een dynamisch weggedrag voor bijvoorbeeld ritten buiten de stad en Sport+ (de hardste van de drie instellingen) minimaliseert bewegingen van de carrosserie en maximaliseert de dynamische scherpte voor de beste prestaties op het circuit.

M Sportremmen gebaseerd op kennis uit de autosport.
De kennis en ervaring die BMW M GmbH heeft opgedaan in de autosport komt duidelijk tot uiting in de M Sportremmen met rode remklauwen, die standaard zijn op de BMW M2 CS. De remschijven zijn groter dan die van de M Compound remmen van de BMW M2 Competition (voor: 400 mm in diameter, achter: 380 mm). Ook de remklauwen zijn groter (voor: vaste remklauwen met zes zuigers, achter: vaste remklauwen met vier zuigers). Dit krachtige remsysteem van topklasse biedt onder alle omstandigheden een uitzonderlijk goed remvermogen en is uitstekend bestand tegen fading en oververhitting. Klanten kunnen ook kiezen voor de optionele BMW M Carbon keramische remmen met remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter. Deze remmen zijn nog lichter, nog beter bestand tegen bijvoorbeeld gebruik op het circuit en gaan ook langer mee.

Het precieze en scherpe weggedrag van de BMW M2 CS is mede te danken aan de montage van componenten als de speciale veerpootbrug van CFRP, die de stijfheid van de voorzijde van de carrosserie verhoogt, en de extreem precieze Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). DSC bezorgt de BMW M2 CS meer dan voldoende tractie onder natte omstandigheden. Ook voorkomt DSC plotseling tractieverlies terwijl de auto ‘driftend’ door een bocht gaat. Daarbij speelt ook het Actieve M Sperdifferentieel een belangrijke rol. Dit elektronisch aangestuurde spermechanisme met meerdere platen reageert snel en met uiterste precisie om tractie en stabiliteit te optimaliseren. Het Actieve M Sperdifferentieel acteert in bepaalde situaties zelfs proactief. De M Dynamic Mode (MDM) – een subfunctie van DSC – kan een grotere mate van wielslip toestaan en de bestuurder extra vrijheid bieden om de dynamische limiet op te zoeken. Dan is meer over- en onderstuur mogelijk en een bepaalde mate van gecontroleerde vierwieldrifts.

19 inch wielen en Cup banden.
De BMW M2 CS uitgerust met gesmede 19 inch wielen in Y-spaak styling, gelakt in hoogglanzend zwart of optioneel in een mat goudkleurige afwerking. De 9 J x 19 inch voorwielen wegen slechts negen kilogram, de 10 J x 19 inch achterwielen leggen tien kilogram in de schaal. De wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. De voorbanden, 245/35 ZR 19, zijn speciaal voor de BMW M2 CS ontwikkeld en voldoen aan de hoogste normen als het gaat om (dwars)stabiliteit, stuurgevoel en stuurprecisie. De achterbanden, 265/35 ZR 19, zijn vooral gericht op tractie en (dwars)stabiliteit. Eigenaars die hun BMW M2 CS met name in het dagelijks verkeer gebruiken, kunnen als optie zonder meerprijs kiezen voor Michelin Pilot Super Sport banden. Deze bieden meer grip op nat wegdek dan de Cup banden.

Indrukwekkende prestaties.
De BMW M2 CS laat indrukwekkende prestatiecijfers noteren. Met de optionele 7-traps M DTC transmissie met dubbele koppeling sprint de BMW M2 CS in slechts 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Met de handmatig te bedienen zesversnellingsbak – voor het eerst leverbaar in een BMW CS model en zeer goed passend bij de wensen van de doelgroep voor de BMW M2 CS – kost deze sprint 4,2 seconden. De topsnelheid van de BMW M2 CS – deze speciale uitvoering is standaard voorzien van het M Driver’s Pack – is elektronisch begrensd op 280 km/h.

Wanneer de BMW M2 CS is voorzien van de zesversnellingsbak, bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik 10,2-10,4 l/100 km, met een gecombineerde CO2-emissie van 233-238 g/km*. Met de M DCT transmissie zijn die cijfers 9,4-9,6 l/100 km en 214-219 g/km*. In bepaalde EU-landen is de BMW M2 CS voorzien van een fijnstoffilter, wat de uitstoot van fijnstof nog verder reduceert. Extra bescherming voor het carter, een extra oliespoelpomp en een verfijnd retoursysteem voor de olie bij de turbo zorgen voor een stabiele oliecirculatie – zowel in het dagelijks gebruik op de openbare weg als bij intensief gebruik op het circuit.

Voor de aanvoer van voldoende koellucht naar de motor is onder meer het ontwerp van de motorkap aangepast. De geïntegreerde ventilatieopeningen helpen de hete lucht rond de motor effectief af te voeren. Het uitlaatsysteem – dat zowel optisch als qua geluidsproductie verder is verbeterd ten opzichte van het systeem van de BMW M2 Competition – bestaat uit twee uitlaattrajecten en eindigt aan weerszijden in dubbele uitlaateindstukken. Twee elektronisch aangestuurde kleppen in het systeem zorgen ervoor dat de uitlaten van de BMW M2 CS een geluid produceren dat past bij het imago van een BMW M model. De bestuurder kan het geluid van zijn BMW M2 CS verder aanpassen met de M Engine Dynamics Control via de keuzeknoppen op de middenconsole in de auto.

Gefocust en verfijnd interieur.
Het interieur van de BMW M2 CS combineert een exclusieve, verfijnde uitstraling met het sportieve gevoel van stijlvolle Alcantara-bekleding en een innovatief lichtgewicht design. De middenconsole is bijvoorbeeld volledig uit lichtgewicht carbon vervaardigd en CFRP is toegepast voor de deurgrepen en de bekleding. De ultralichte M Sportstoelen uit de BMW M4 CS zijn in de BMW M2 CS een extra ergonomisch en visueel hoogtepunt. Deze kuipstoelen zijn met verfijnd leder Merino en Alcantara bekleed en afgewerkt met rood stiksel. Daarmee zijn ze een duidelijke verwijzing naar de autosport en bieden zelfs bij circuitgebruik solide zijdelingse ondersteuning.

Het optionele M Sportstuurwiel met exclusieve Alcantara-bekleding en een rode markering voor de rechtuitstand verwijst ook naar de autosport. Alcantara is toegepast voor de bekleding van de armsteun in de middenconsole en de sierstrips op het instrumentenpaneel, waarop een groot en rood CS logo is aangebracht.

Al bekend vanuit onderstaande sites...:
Spoiler
“Bimmerpost” schreef:
  • The new BMW M2 CS is the first exclusive and limited-run special-edition model created by BMW M GmbH for the premium compact class. It is positioned as a high-performance model above the BMW M2 Competition and will build on the success already achieved by the BMW M3 CS and BMW M4 CS.
    Immensely capable basis for the BMW M2 CS Racing model, BMW M Motorsport’s new entry point to amateur racing and the new Clubsport segment (available from 2020).
  • New carbon fibre-reinforced plastic (CFRP) construction for the bonnet cuts its weight by 50 per cent; eye-catching central air vent increases downforce and improves engine cooling; roof made from CFRP.
  • New front splitter, Gurney spoiler lip on the boot lid and rear diffuser in exposed carbon fibre.
  • Six-cylinder in-line petrol engine with M TwinPower Turbo technology and 3.0-litre displacement develops 331 kW (450 hp) in the BMW M2 CS – i.e. 29 kW (40 hp) more than in the BMW M2 Competition; peak torque is 550 Nm (405 lb-ft).
  • Acceleration from 0 – 100 km/h (62 mph) in 4.0 seconds (with manual gearbox: 4.2 seconds); electronically governed top speed with standard M Driver’s Package: 280 km/h (174 mph).
  • Six-speed manual gearbox fitted as standard for the first time in a BMW CS model, seven-speed M double-clutch transmission (M DCT) available as an option.
    Fuel consumption combined (provisional figures): with six-speed manual gearbox: 10.4 – 10.2 l/100 km [27.2 – 27.7 mpg imp]; with optional M DCT: 9.6 – 9.4 l/100 km [29.4 – 30.1 mpg imp].
  • CO2 emissions combined (provisional figures): with six-speed manual gearbox: 238 – 233 g/km; with optional M DCT: 219 – 214 g CO2/km.
  • Standard specification includes Adaptive M suspension with Comfort, Sport and Sport+ modes, plus M Sport brakes with red-painted callipers; M Carbon ceramic brakes are optional; Active M Differential and M Dynamic Mode (can be selected as required).
  • Lightweight 763M 19-inch Y-spoke forged wheels in a high-gloss black (jet black) or optionally a matt gold colour shade; shod with specially adapted Michelin Pilot Sport Cup 2 tyres.
  • Dual-branch exhaust system enhances aesthetic and aural appeal, features two electrically controlled flaps and four stainless steel tailpipes bearing the M logo.
  • Lightweight, bucket-style M Sport seats from the BMW M4 CS with integral head restraints featuring BMW M stripes; seat backrests in Merino leather / Alcantara and with red contrast stitching.
  • M Sport steering wheel with Alcantara covering and a red centre marker as an option.
  • Exclusive Misano Blue metallic paint finish.
  • Prices for the BMW M2 CS start at €95,000 (Germany).
2020 BMW M2 CS Specs:
2020 Model Year only
2,200 will be produced worldwide (U.S. production numbers still TBD)
444 hp @ 6250 RPM
406 lb-ft of torque @ 2,350 – 5,500 rpm
7600 rpm redline
6 speed manual or 7 speed DCT
3.8 second 0-60 (DCT)
4.0 second 0-60 (manual)
174 mph top speed
Three radiators, an oil cooler, two pumps in the oil pan, oil sump baffle
Transmission oil cooler (when equipped with DCT)
Unique to the M2 CS dual-branch exhaust system
Electronic locking differential in the rear helps maintain traction both on the track and in slippery situations
Standard adaptive dampers with Comfort, Sport, and Sport+ modes
Steel subframe bolted to the body frame without bushings
Forged aluminum rear five-link suspension control arms and wheel hubs
15.75-inch vented rotors with 6-piston fixed calipers up front
14.96-inch vented rotors with 4-piston calipers in rear
Optional Carbon Ceramic Brakes
763M 19-inch forged wheels in a staggered setup with 245/35R19 tires up front and 265/35R19s in back
Jet black finish wheels standard
Matte gold finish wheels optional
Michelin Cup 2 tires or summer performance tires
Carbon fiber vented hood (1/2 weight of steel hood, increases downforce and has cooling effect)
Carbon fiber front splitter, rear spoiler, rear diffuser, and M mirrors
Carbon fiber transmission tunnel (saves 6 pounds)
Carbon fiber roof
Alcantara dashboard, armrests, and steering wheel
CS badge embroidered on dashboard
Black leather and Alcantara M Competition front seats featuring CS logo
Embroidered BMW M Motorsport stripes on front seats
4 exterior colors: Alpine White, Misano Blue Metallic, Black Sapphire Metallic and Hockenheim Silver Metallic
1 interior color: black
Pricing and ordering details will be announced closer to the 2020 M2 CS's launch in spring 2020.

Standard and Optional Equipment

Standard (US):
6-Speed Manual transmission
Adaptive M Suspension
Active M Differential
19-inch Forged Jet Black M Style 763M wheels with mixed performance tires
CFRP roof
CFRP hood
CFRP front spoiler, rear spoiler, rear diffuser and mirror caps,
Front Power, Heated M Competition Seats
M Seat Belts
Dynamic Cruise Control
Ambient Interior Lighting
Navigation
Harman/ Kardon Premium Sound System
Shadowline exterior trim
Anthracite Headliner
M Alcantara Steering Wheel
Apple CarPlay Compatibility
Adaptive Full LED headlights
Universal Garage Door opener
Rear View camera and Park distance control

Optional equipment (US):
7-Speed DCT transmission with Drivelogic
M Carbon Ceramic brakes
Matt Gold wheel finish
Michelin Cup 2 tires

Voor de rest moeten jullie het even doen met info uit onderstaande links.

https://www.bmwblog.com/2019/11/04/leak ... bmw-m2-cs/

https://jalopnik.com/the-2020-bmw-m2-cs ... 1839618773


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De persfoto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heerlijke stuurmansauto lijkt me dat toch!
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Heel gaaf! :D
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Wat een genot om te zien. Komt hoog in mijn lijst van droom auto’s.
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

In Duitsland is de ‘vanafprijs’ €95.000,- tegen de €65.500,- voor de M2C (en 70.500,- incl de M-sport remmen met M Drivers Package en M-stoelen) met DCT.

Zeg een 25k bovenop de prijs van een M2C met hetzelfde vertrekpunt buiten de specifieke CS onderdelen.

Met 219g/km CO2 voor de DCT en 238g/km voor de handbak kom je op een 135k of 142k op NL-kenteken.


Nu de M3 CS en de M4 CS ook al geen showroom platlopers zijn/waren, zul je deze M2 CS ook niet veel gaan zien als je een dergelijk bedrag moet gaan aftikken. Best een bak geld voor een M2C met de extra carbon spulletjes en een ‘paar’ PK’tjes en Nm’s extra.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2983
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Pfff, wat een geld. :shock:
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
BMW325
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 mei 2016, 08:09

waarom niet leverbaar in Java Grun metallic?
Giga mooie auto deze M2 CS, zal op alle vlakken beter zijn dan een M3 F80 denk ik.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

4 exterior colors: Alpine White, Misano Blue Metallic, Black Sapphire Metallic and Hockenheim Silver Metallic
Deze info uit de gelekte post klopt denk ik niet, want vandaag is de officieele info pas gekomen en hij komt maar in 1 kleur:

De M2 CS is slechts in Misano Blau verkrijgbaar.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... bmw-m2-cs/

Overigens, zie ook de M2 CS Racing:
Afbeelding
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... n-racepak/
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

In de officiële persinformatie staat dat Misanoblau alleen exclusief voorbehouden zal zijn aan de M2CS. Niet dat het de enige kleur is, als ik het goed lees en op Bimmerpost nu ook zo vertaald is in het officiële nieuwstopic. De gouden wielen zijn ook optioneel en in de basis zwart.

Ik heb de startpost geüpdate met de links naar alle info en het officiële persbericht (NL/EN) en persfoto’s (vanuit iedere hoek zo’n beetje :wink: ) toegevoegd.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dan heeft Autoweek t wellicht niet goed begrepen 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Maar weten we al wat hij weegt??
Blijft een zware loeder denk ik, en voor dit geld kun je ook een hele leuk auto uit Zuffenhausen halen...
Qua looks is dit natuurlijk wel een gaaf apparaat.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

regel 3 zijn de technische gegevens van de 2.
1550kg is nog steeds een hoop, maar met 450pk zal het best vooruit willen
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

Alleen vooruit dan ben ik bang.
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ook nog wel de bocht om. :mrgreen:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”