BMW i4 M laat de M4 achter zich!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

BMW i4 M laat de M4 achter zich!

Iets is pas definitief als het van de productielijn rolt. Maar binnen BMW wordt momenteel gewerkt aan een M-versie van de volledig elektrische i4. Dat bevestigt de topman van BMW’s motorsportafdeling M GmbH. De auto wordt geen volbloed M, maar een zogeheten performanceversie.

Gelijk even een duidelijke uitleg, de Performance-versies van BMW zijn de types met de beroemde letter M, gevolgd door een getal. Zo zijn er bijvoorbeeld een M135i, een M240i en een X5 M50i. Die uitvoeringen vallen in de modelopbouw van BMW onder de het circuitgebruik gerichte M-lijn, bestaande uit onder andere een M2, M3 en M5. De snelle versie van de i4, waarvan de reguliere versie hier als concept is afgebeeld, schaart zich in het rijtje van de M50’s. Hoe de rappe i4 gaat heten, is niet bekend. Zou BMW ervoor kiezen om het motorvermogen van de uitvoering achter de ‘i4 M’-aanduiding te plakken? En gebeurt dat dan in kw’s of pk’s?

Afbeelding

Sterker dan een M4
Met de pk-aanduiding doet de i4 M, zoals we het performance model voor het gemak, maar onterecht aanduiden, wel de M4 verbleken. De M4 levert 480 pk en in het geval van de Competition zelfs 510 pk. In de reguliere uitvoering is de i4 al 380 kW sterk en dat is omgerekend 517 pk! De topman van BMW’s M GmbH laat weten dat wanneer zijn divisie met de i4 aan de slag gaat, de M-uitvoering sterker wordt dan de krachtigste i4.

Tesla Model 3 Performance
Met de i4 M gaat BMW een antwoord geven op de Tesla Model 3 Performance. Deze 344 kW sterke Amerikaanse tegenhanger beschikt over vierwielaandrijving, haalt een topsnelheid van 261 km/h en sprint van stilstand naar 100 km/h in 3,4 tellen. De elektrosedan met carbon fibre achterspoiler en 20 inch lichtmetalen wielen beschikt tevens over aangepaste remmen. Waar Tesla uiteraard een fabrikant van elektrische auto’s is met in het gamma ook een snelle uitvoering, daar is BMW een fabrikant van auto’s met motorgeluid. Dat geluid is iets waar BMW extra aandacht aan zal besteden, al zijn de Duitsers meesters in het componeren van digitale motorgeluiden. Niet alleen het geluid vormt voor de i4 M een uitdaging, ook de massa van de elektrische aandrijflijn. bmw i4 concept

Snelle aankondiging
Moet BMW wel een i4 M willen? Ja, want door die snelle uitvoering kan BMW de gemiddelde CO2-waarde voor zijn wagenpark reduceren en kunnen liefhebbers van de M3 of M5 de snelle sportsedans blijven kopen. Naar verluidt zal BMW de i4 M Performance kort na de onthulling van de i4 voorstellen.

Bron: https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-i4- ... hter-zich/


Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

De prijzen van de i4 zijn bekend. Ze vallen me niet tegen.

https://www.ekris.nl/bmw/modellen/bmw-i ... Prijzen-i4
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

🤮

Ik wil voorlopig zo lang mogelijk niets met elektrische auto’s te maken hebben, veel te emotieloos.
Maar snel zijn ze wel inderdaad.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

^ Interessant filmpje. Thnx :ja:
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

MartijnF31 schreef: 02 jun 2021, 20:18 🤮

Ik wil voorlopig zo lang mogelijk niets met elektrische auto’s te maken hebben, veel te emotieloos.
Maar snel zijn ze wel inderdaad.
Eens. Enorme saaie gevoelloze bakken.
Snel is ook maar relatief. 0-100 ja, maar ik kwam, laatst een Tesla tegen (basic model, 75 ofzo?) waar ik meerdere 100-150 spintjes mee deed en ik hield deze zo goed als bij in mijn E46 320i 170pk.
snoep schreef: 02 jun 2021, 18:46 De prijzen van de i4 zijn bekend. Ze vallen me niet tegen.

https://www.ekris.nl/bmw/modellen/bmw-i ... Prijzen-i4
Hoezo niet? 61k voor letterlijk en figuurlijk een luxe golf kar. Ik zou nooit een "brandstof auto prijs" neerleggen voor een electrische auto. Het produceren van deze wagens kost aanzienlijk minder. Ik krijg het gevoel alsof de BMW Premium die op de prijs zit, verdubbeld is. Geen wonder dat men masaal op de electra boot springt. Mega marges te behalen.

We mogen niet op ons telefoon kijken maar ondertussen implementeert fabrikant na fabrikant gigantische schermen waar je niet om heen kan en sterker nog; vaak besturing van belangrijke auto functies in verwerkt zijn welke moeilijker te vinden zijn t.o.v. een fysieke knop op het dashboard. De enorme hoeveelheid en dermate grote formaat van digitale schermen verboden zou moeten worden. Je bent aan het autorijden. Dat is de primaire taak. Het lijkt nu haast een videogame waarbij aandacht op de weg een lagere prioriteit krijgt.
Gebruikersavatar
Nouk89
Just getting started
Just getting started
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 okt 2020, 15:14
Type Auto: BMW 430i Gran Coupe

Ach ja, het is voor een goed doel ('..door die snelle uitvoering kan BMW de gemiddelde CO2-waarde voor zijn wagenpark reduceren en kunnen liefhebbers van de M3 of M5 de snelle sportsedans blijven kopen') :mrgreen: Heb ook niet veel met elektrische auto's hoewel ze zeker snel zijn. Alle focus op elektrisch rijden heeft me juist doen overwegen om ergens in de komende jaren een M3 of M2 aan te gaan schaffen, nu het nog kan...
Gebruikersavatar
sitechris
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 241
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
Contacteer:

Ik heb laatst in de Polestar 2 gereden en dat vind ik - ondanks hoge gewicht - wel een fijne auto als daily. Stuurt goed, fijn onderstel en bloedsnel. Dus als BMW zoiets kan bouwen, why not. Als daily kan zo'n auto best heel prettig zijn. En 72k voor een M is in NL lang geleden.
Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Ballistic schreef: 03 jun 2021, 08:43
MartijnF31 schreef: 02 jun 2021, 20:18 🤮

Ik wil voorlopig zo lang mogelijk niets met elektrische auto’s te maken hebben, veel te emotieloos.
Maar snel zijn ze wel inderdaad.
Eens. Enorme saaie gevoelloze bakken.
Snel is ook maar relatief.
+1 sluit me volledig aan bij beide.
Heb ook diverse keren een 3tal elektrische wagens gereden om te kijken of me dat zou bevallen zakelijk (eerste ooit was een Tesla P100D daarna nog een Audi E-tron en laatst ook in een Polestar). Enige leuke is inderdaad het enorme directe koppel. Maar voor de rest :yuck: kan er niet aan wennen..
Daarnaast even “snel” tanken is er niet meer bij. Nee geen elektrische wagen voor mij, dan moet de overheid ons al gaan dwingen..

En tja voor de term “snel” als ik echt snel wil gaan koop ik wel een vliegticket :ja:
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”