BMW Patents Turbo V6 Engine. F80 M3 Application?
- LLNM4
- VIP Driver
- Berichten: 5646
- Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
- Type Auto: M4
http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=582941" onclick="window.open(this.href);return false;
M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo..
...een zes-in-lijn is sowieso al beter in balans dan een V6. Natuurkundig gezien kun je de krukas in iedere willekeurige stand zetten zonder dat deze door onbalans door draait. Dit houdt in dat er ook geen extra balanasjes nodig zijn, die bij een V6 wel noodzakelijk zijn om hinderlijke trillingen/vibraties in het blok op te vangen en te reduceren.
De zes-in-lijn met dubbele turbo lijkt mij nog de meest waarschijnlijke. Dit patent ligt volgens mij al een tijdje op de schap bij het patentbureau, want feitelijk is het een ingekort V8 blok, zoals die nu ook in de M5 ligt.
Bij de ontwikkeling van de 1M is ook al eens een ingekort atmo V8 tot V6 overwogen... Dit is hetzelfde concept maar dan met turbo.
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Is dat zo?Joop schreef:Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo..
Weer wat geleerd
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 5767
- Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
- Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
- Locatie: Madurodam
Als het meer vermogen kan hebben,maakt het mij niet uit
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.matthyssie schreef:Is dat zo?Joop schreef:Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo..
Weer wat geleerd
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Als ik er zo over nadenk; Al die Aziaten etc gebruiken ook allemaal V6. Als er nog anderen zijn, niet veel in ieder geval!Joop schreef: Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- arjee
- Just getting started
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 08 apr 2011, 15:55
- Type Auto: E91 325d
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Volvo 3.2 is een 6-in-lijn. En ik vind dus ook dat BMW niet aan die noodoplossing zou moeten komen. Laten we hopen dat dit door een of andere amateur in elkaar is gezet de gewoon denkt dat de letter v staat voor cilinders of zo. Net zoals het staat voor kleppen als de v achter het cijfer staat (24v)Joop schreef:Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.matthyssie schreef:Is dat zo?Joop schreef:Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo..
Weer wat geleerd
Denkend aan Duitsland zie ik brede asfalt banen vlot onder mijne Bimmer gaan
- highperformance
- VIP Driver
- Berichten: 9970
- Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
- Type Auto: F30 330E
- Locatie: Den Haag
Interessant verhaal. Maar maakt het eerlijk gezegd wat uit? Als de auto net zo klinkt, in balans is en zijn vermogen afgeeft als nu dan zou het mij een worst zijn. De enige die nog 6-in-lijn levert is leuk in je eigen brochure als fabrikant. Zegt verder niets over de kwaliteit van de blokken.
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Het geluid is ook anders van een V6...
...maar dat is met uitlaat-tuning op te lossen.
Een V6 is in principe een ietwat complexer stukje techniek omdat het blok korter is; de V-vorm zorgt ervoor dat er geen natuurlijke balans in de zuigerstanden zijn wat dus leidt tot extra vibraties als gevolg van onbalans.
@Arjee: inderdaad het Yamaha 3.2 blokje wat in de Volvo ligt is inderdaad ook een R6, mooi aangevuld ; even op het verkeerde been gezet door de plaatsing over dwars in de volvo's. Overigens wel een mooi compact blokje overigens.
...maar dat is met uitlaat-tuning op te lossen.
Een V6 is in principe een ietwat complexer stukje techniek omdat het blok korter is; de V-vorm zorgt ervoor dat er geen natuurlijke balans in de zuigerstanden zijn wat dus leidt tot extra vibraties als gevolg van onbalans.
@Arjee: inderdaad het Yamaha 3.2 blokje wat in de Volvo ligt is inderdaad ook een R6, mooi aangevuld ; even op het verkeerde been gezet door de plaatsing over dwars in de volvo's. Overigens wel een mooi compact blokje overigens.