BMW Patents Turbo V6 Engine. F80 M3 Application?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LLNM4
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5646
Lid geworden op: 03 jun 2011, 09:36
Type Auto: M4

http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=582941" onclick="window.open(this.href);return false;


M4 F82 MG I 537pk/705Nm stage.2+, CS hood. GTS flash, EDC CS, 763M, Armytrix & oem performanceuitlaat, Ohlins, LCI
M5 F10 600pk/700Nm, M drivers package/Vmax korte link
335i E92 471pk/700Nm, RB turbo kortelink
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo.. :?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
bmwe91
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1410
Lid geworden op: 06 mei 2011, 14:54
Type Auto: Volvo XC90 T6 ---- Derbi Senda jongeh!

:yuck: Zijn ze de weg kwijt ofzo!! :duh: :yuck:

Of het zit tussen de oren, maar vind net als Thys een 6in lijn beter passen bij BMW. :?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo.. :?
Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...

...een zes-in-lijn is sowieso al beter in balans dan een V6. Natuurkundig gezien kun je de krukas in iedere willekeurige stand zetten zonder dat deze door onbalans door draait. Dit houdt in dat er ook geen extra balanasjes nodig zijn, die bij een V6 wel noodzakelijk zijn om hinderlijke trillingen/vibraties in het blok op te vangen en te reduceren.

De zes-in-lijn met dubbele turbo lijkt mij nog de meest waarschijnlijke. Dit patent ligt volgens mij al een tijdje op de schap bij het patentbureau, want feitelijk is het een ingekort V8 blok, zoals die nu ook in de M5 ligt.

Bij de ontwikkeling van de 1M is ook al eens een ingekort atmo V8 tot V6 overwogen... Dit is hetzelfde concept maar dan met turbo.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Joop schreef:
matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo.. :?
Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...
Is dat zo? :shock:

Weer wat geleerd :ja:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
335RiCK
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 5767
Lid geworden op: 25 aug 2011, 20:29
Type Auto: BMW E92 335i-501pk/717 nm
Locatie: Madurodam

Als het meer vermogen kan hebben,maakt het mij niet uit
MOSSEMANTURBOchipt. 501pk/717nm.GRUPPE M airint.MOSSELMANTURBO,S upgr.MOSSELMANN
interco.MOSSELMANDOWNPIPES.DINAN oliek.SPEC sportkop 900nm..QUAIFE sper.MILLTEK sportuitlaat.POWERFLEX rubb .WIECHERS v. :FORGE dumpv.BREYTON vlg .KW schroefs v. 2.
BREMBO
BBK.M-PAKKET+pp diff. 102 competion
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

matthyssie schreef:
Joop schreef:
matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo.. :?
Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...
Is dat zo? :shock:

Weer wat geleerd :ja:
Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Joop schreef: Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.
Als ik er zo over nadenk; Al die Aziaten etc gebruiken ook allemaal V6. Als er nog anderen zijn, niet veel in ieder geval! :ja:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

335RiCK schreef:Als het meer vermogen kan hebben,maakt het mij niet uit
Inderdaad, BMW zorgt toch wel dat het ongetwijfeld uitstekend zal zijn. :ja:
Gebruikersavatar
arjee
Just getting started
Just getting started
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2011, 15:55
Type Auto: E91 325d
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Joop schreef:
matthyssie schreef:
Joop schreef:
matthyssie schreef:Hmmm, V6.. Tsjah. Vind een zes-in-lijn toch beter bij BMW passen. Dit was echter met ongeblazen benzineblokken ook zo.. :?
Sterker nog het is het enige merk dat nog zes-in-lijn motoren levert...
Is dat zo? :shock:

Weer wat geleerd :ja:
Of ik moet er naast zitten Thys...; maar ik zo ze zo niet meer kunnen opnoemen.
Volvo 3.2 is een 6-in-lijn. En ik vind dus ook dat BMW niet aan die noodoplossing zou moeten komen. Laten we hopen dat dit door een of andere amateur in elkaar is gezet de gewoon denkt dat de letter v staat voor cilinders of zo. Net zoals het staat voor kleppen als de v achter het cijfer staat (24v)
Denkend aan Duitsland zie ik brede asfalt banen vlot onder mijne Bimmer gaan
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Interessant verhaal. Maar maakt het eerlijk gezegd wat uit? Als de auto net zo klinkt, in balans is en zijn vermogen afgeeft als nu dan zou het mij een worst zijn. De enige die nog 6-in-lijn levert is leuk in je eigen brochure als fabrikant. Zegt verder niets over de kwaliteit van de blokken.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Het geluid is ook anders van een V6...

...maar dat is met uitlaat-tuning op te lossen.

Een V6 is in principe een ietwat complexer stukje techniek omdat het blok korter is; de V-vorm zorgt ervoor dat er geen natuurlijke balans in de zuigerstanden zijn wat dus leidt tot extra vibraties als gevolg van onbalans.

@Arjee: inderdaad het Yamaha 3.2 blokje wat in de Volvo ligt is inderdaad ook een R6, mooi aangevuld :ja: ; even op het verkeerde been gezet door de plaatsing over dwars in de volvo's. Overigens wel een mooi compact blokje overigens.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “BMW M nieuws”