F80 M3 / F82 M4 - 5 generaties M3 in vogelvlucht

Plaats hier de foto's van jouw BMW E30/E36/E46/E9x/F8x/G8x
Plaats reactie

Welke M3/M4 variant laat jouw hart harder pompen?

E30 M3 (het origineel natuurlijk...)
12
10%
E36 M3 Sedan / E36 M3 Coupe / E36 M3 Cabrio
5
4%
E46 M3 Coupe
5
4%
E46 M3 CSL Coupe
32
26%
E90 M3 Sedan / E92 M3 Coupe / E93 M3 Cabrio
19
15%
E92 M3 GTS
8
7%
F80 M3 Sedan / F82 M4 Coupe / F83 M4 Cabrio
42
34%
 
Totaal aantal stemmen: 123
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

De nieuwe M3 sedan (F80) en de M4 Coupe (F82) worden aankomende maand gepresenteerd in de showrooms, waarmee weer twee modellen aan de lange familiereeks M modellen wordt toegevoegd.

Dit topic laat in de notendop 5 generaties M3 zien... Vertel welke M3 jouw favoriet is via de poll en waarom... Voel je ook niet bezwaard om gewoon mooie foto's van ieder M3-model te posten in dit topic, zodat er een mooi M3 tribute topic ontstaat...

Naast dit topic hebben we natuurlijk ook al een mooi M3 topic van de E9x reeks: http://www.bmw3seriesforum.com/viewtopic.php?f=2&t=9707

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Onderwerp, tekst en foto's geleend van: BMWBlog.com


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW M3 Sport Evolution (E30)

EVO Magazine beoordeelde de E30 M3 Sport Evo tot de beste M tot op dat moment. De E30 M3 Sport Evo was BMW's antwoord op de Mercedes 190E 2.5-16 Evo. De M3 was gebouwd met het idee om met deze specificaties tegemoet te komen aan het FIA's Group A Touring Class reglement, die eiste dat er minimaal 500 gebouwde exemplaren voor op de weg geproduceerd zou worden.

Na wat experimenteren met diverse motor combinaties, bleef BMW Motorsport bij de M10 motor als uitgangspunt voor de uiteindelijke S14 motor. Ontworpen in slechts 14 dagen, waarmee de S14 een mix van bestaande onderdelen werd (zeg waar hebben we later gehoord van een 'parts bin special' in de vorm van de 1M?). Het motorblok werd doorontwikkeld op basis van de twee liter viercilinder motor die ook in de 320 te vinden was, aangevuld met een dubbel overliggende nokkenas en 16 kleppen. Het blok had daarmee dezelfde boring, echter de slag werd vergroot zoals die ook in de zescilinder was terug te vinden, waarmee de nieuwe S14 motor over een slagvolume van 2.3L beschikte. In basisvorm ontwikkelde dit blok al 200PK, met de competitie uitvoeringen opgevoerd tot minimaal 300PK bij 8000rpm. De 0-100 sprint werd in 6,1 seconden afgelegd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW M3 Coupe (E36)

De E36 variant van de M3 verscheen in 1992 en was de eerste M3 met een zes-in-lijn. De motor was aanvankelijk 3.0L (2990cc) groot onder de noemer S50 en produceerde 210kW (286PK).

In eerste instantie was de E36 M3 alleen leverbaar als coupe, maar BMW introduceerde twee jaar later de cabriolet en de sedan versie van dit model. Dit met als reden omdat er op dat moment geen vierdeurs M5 model beschikbaar was tussen het einde van de productieperiode van de E34 in 1995 en de lancering van de E39 M5 pas in 1998. In september en november van 1995 werden respectievelijk de coupe en de sedan met een sterker motorblok geleverd, nu oplopend naar 236kW, ofwel 321 PK onder de motorcode S50B32.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW M3 Coupe (E46)

Onder de BMW fans is de E46 M3 toch wel een van de grootste favorieten. De E46 M3 kwam in 2001 op de markt en was voorzien van een 3.2L S54 atmosferisch motorblok. Op moment van introductie had deze auto de hoogste specifieke vermogen per liter van alle atmosferische motoren die BMW ooit had geproduceerd, met uitzondering van het blok voor de McLaren F1, met over de 100PK/L. Het blokje produceerde 256kW, ofwel 343PK en 365Nm. In tegenstelling tot de voorgaande reeks M3's werd de E46 M3 alleen geleverd als coupe en cabrio. De M3 in de uitvoering van de sedan werd niet geleverd.

De E46 M3 werd standaard geleverd met een handbak met zes versnellingen van Getrag, maar kwam ook optioneel met een sequentiele handbak, die ook al in de E36 leverbaar was (eerste generatie SMG), maar nu in een merkbaar verbeterde uitvoering onder de noemer SMG II.

In 2002/03 werd een speciale lichtgewicht uitvoering van de E46 M3 op de markt gebracht in een beperkte oplage. Dit model, de E46 M3 CSL (Coupe Sport Leicht(bau)) was een tribute naar de E9 3.0 CSL en de mannen in Garching, waar de Motorsport afdeling gehuisvest is, wisten het motorblokje nog iets verder te tunen naar een gezonde 360PK en 370Nm. Ook het onderstel werd lager gelegd en nog sportiever afgestemd. In combinatie met de verbeterde remmen was deze auto beter geschikt om nu ook langer op het circuit uit te laten. Op dit moment is het model erg gewild en prijzen gaan letterlijk door het dak voor een mooi exemplaar.

Om de eigenaren van de 'normale M3 modellen' ook te laten profiteren van een aantal verbeteringen kwam de E46 M3 ook in Competition Package op de markt. Aanvankelijk alleen voor de Amerikaanse markt, die de CSL variant niet kreeg, maar later ook voor de Europese markt. Wielen, onderstel en remmerij werden van de CSL overgenomen evenals de M-drive modus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW M3 Coupe (E92)

In 2007 introduceerde BMW de E90/E92/E93 platforms, die overeen kwamen met de drie verschillende carrosserievarianten: sedan, coupe en cabriolet. De award-winnende S65 motor produceert 420PK (309 kW) bij 8300 rpm, met een maximaal koppel van 400 Nm bij 3900 rpm. Een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen is standaard. Vanaf april 2008 levert BMW een nieuwe zeven versnellingen tellende Getrag dubbele koppeling versnellingensbak onder de noemer "M-DKG" (Doppel-Kupplungs-Getriebe) of M-DCT (Double Clutch Transmission) als een optie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW M4 Coupe (F82)

In 2014 BMW introduceerd de F80/F82/F83 platformen, die ook bij deze modelvariant overeenkomt met de verschillende carroserievarianten, nl.: sedan, coupe en cabriolet. De S55B30 Variant TwinPower Turbo 6-in-lijn brengt 37.6% extra koppel naar het asfalt tussen de 1850 en 5500 rpm t.o.v. de E9x reeks en produceert uiteindelijk een 431PK (317 kW) bij een toerental tussen de 5500 en 7300 rpm.

Bij dit model is de handgeschakelde zesbak slechts verkrijgbaar als optie en levert BMW de zeven versnellingen Getrag dubbele-koppeling versnellingsbak, ofwel de M-DKG (Doppel-Kupplungs-Getriebe) of M-DCT (Double Clutch Transmission) als standaard versnellingsbak.

De Competition Package komt met extra's als een steviger en sportiever afgestemd onderstel, betere remmen en een lichte vermogensstijging tot 450PK.

Daarnaast is er een CS versie van de F82 M4 leverbaar, welke een nog meer circuitwaardige variant van de M3/M4 Competion Package is en de een hardcore racer in de vorm van de F82 M4 GTS. De laatste twee versie blijven voorbehouden aan de coupevariant van de F8x M3/M4.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Lastig kiezen, ik vind ze stuk voor stuk mooi. Maar de E46 is misschien wel favoriet vanwege zijn looks, en de E90 vanwege het feit dat ik hem heb kunnen rijden (en beleven) :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Kenny
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4327
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
Type Auto: Ferrari FF
Locatie: Brabant

vind de e46 prachtig, toen ik een ventje was van een jaar of 12/13 (2002/2003) was dat DE bmw op moment :In love: ik was er helemaal gek van zag ik er weer een rijden, als ik straks een jaar of 20 ben koop ik ook een M3 dacht ik dan, wat een wagen zeg, maar ik heb er nooit een gehad..... :oops: toen ik op de leeftijd was van 20 stond ik voor de keuze E93 335i of de e46 M3, zoals jullie weten werd dat de 335i.....

op mijn 22ste was het dan zo ver DE e92 M3 :In love: ik had er een gekocht, wat een jongensdroom was dat :Klappen: :Klappen: en inmiddels is die ook weg.... en ik heb nu de witte E92 M3 LCI

mijn keuze gaat uit naar de E92 M3 V8 omdat ik deze zelf heb en het een gruwelijke fijne auto is :ja:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik heb gestemd op de e46 CSL
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

+1 Arjan!
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Splendid
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 311
Lid geworden op: 16 apr 2013, 14:20
Type Auto: F31
Locatie: Breda

E46 CSL.
Rauw, bruut, zeldzaam.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Top post Joop :ja:

Alhoewel ik warme gevoelen heb voor de E46 M3, zou ik, als ik de centen ervoor had, voor de E92 M3 gaan.

Deze is, indien de juiste kleur en uitrusting, toch wel een soort droom voor mij. Zeker nadat ik de hele dag achter ze moest sleuren in de eifel :mrgreen:

Dat tussengas bij terugschakelen van Dejan bijvoorbeeld :In love:
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dat tussengas kun je jezelf bij een handbak ook aanleren hoor. Uiteindelijk hetzelfde effect, maar misschien nog meer voldoening gevend...

In dat opzicht helaas dat de M3 CSL een SMG bak heeft. Anders was het echt helemaal de ultieme M3 geweest.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Splendid
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 311
Lid geworden op: 16 apr 2013, 14:20
Type Auto: F31
Locatie: Breda

Joop schreef:Dat tussengas kun je jezelf bij een handbak ook aanleren hoor. Uiteindelijk hetzelfde effect, maar misschien nog meer voldoening gevend...

In dat opzicht helaas dat de M3 CSL een SMG bak heeft. Anders was het echt helemaal de ultieme M3 geweest.
Je zou voor de gein nog wel een handbak ombouw project op een CSL kunnen loslaten, maar voor het geld dat je kwijt bent voor aanschaf CSL + ombouw koop je bijna een M4... :shock:
Ik weet dat onzinnige prijzen zijn, maar er staan CSL's met weinig km's voor 75k te koop...
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Je kunt ook gewoon een E46 M3 strippen :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Showroom & Projecten”