Robert's E46 M3 coupe ||

Plaats hier de foto's van jouw BMW E30/E36/E46/E9x/F8x

Moderators: Moderator team, Beheerder

Plaats reactie
Kenny
Moderator
Moderator
Berichten: 4301
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
Locatie: Brabant

22 mar 2016, 08:50

:Hosanna: :Hosanna:


Gebruikersavatar
Harrympower
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 dec 2014, 01:05
Type Auto: E46 ///m3 cabrio, e30 ///m3
Locatie: Drachten
Contacteer:

03 apr 2016, 20:27

IDD goed bezig Robert :ja:
Only OEM
E46 ///M3 cabrio individual
E36///M3 cabrio(ex)
E30 ///M3
E30 325i(ex)
E21 323i edition S (ex)
E21 320 (ex)
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1336
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

04 apr 2016, 01:44

RobertRvZ schreef:
Kenny schreef:lekker bezig robert, doe even wat foto's 8 april van het sleutelen, vinden wij leuk :Klappen:

17 april staat ze er strak bij dat regel jij wel :ja:
Komt goed. Ik vind het zelf namelijk ook leuk om foto's bij te houden :mrgreen:
Ja idd ben ook benieuwd, zit er over te denken om dit ook aan te pakken bij die van mij.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

05 apr 2016, 21:02

Komt goed :ja: Ik moet alleen nog ff de werkplek vrij maken... compleet geblokkeerd op mn werk :duh: maar dat moet lukken voor donderdagavond :mrgreen:
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1336
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

06 apr 2016, 00:56

Ik kreeg te horen van de dealer dat de bouten die in de drijftanglager kappen zitten niet meer leverbaar zijn... Waar heb jij ze besteld? PS zit verschil in tot 2003 zijn het M10 en daarna M11
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 8978
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

06 apr 2016, 09:43

Lekker courant M11, kun je zeker alleen bij BMW kopen, of bij Fabory/Conrad.
BMW 3..dA Touring

2005 e91 320dA
2009 e91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

06 apr 2016, 22:51

Folkert schreef:Ik kreeg te horen van de dealer dat de bouten die in de drijftanglager kappen zitten niet meer leverbaar zijn... Waar heb jij ze besteld? PS zit verschil in tot 2003 zijn het M10 en daarna M11
Als ik het goed onthouden zijn er vanaf februari 2003 andere boutjes/drijfstangen gebruikt. Dat gaf het programma namelijk aan. Ik kijk het morgen wel even voor je na maar je kan in ieder geval maar 1 type bestellen omdat de andere uit productie is. Het verschil zit m ook in dat de ene bout een 12 kant is en de andere een torx bout. Per soort bout heb je ook een ander aanhaalmoment en verdraaiingshoek meen ik maar ook dat moet ik morgen even uit het programma halen op mn werk. Mijn spulletjes komen in ieder gewoon bij de dealer weg. Maar zoals gezegd kijk ik morgen even na hoe t nou precies zit :ja:
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

07 apr 2016, 22:59

Zo... vanavond rond 10 voor 7 begonnen met de operatie. Tot nu toe is het goed te doen. Wel behoorlijk wat werk maar een leuk klusje :mrgreen:

Eerst alles onder kap vrij gemaakt, luchtfilterhuis, visco, interieurfilterbak en alle losse afdekkappen weg gehaald. Onder de auto uiteraard ook het hele spul weg aan afdekplaten. De riem ook los gehaald omdat de stuurpomp aan de kant moest voor een boutje.
Alleen zaten er ook 2 boutjes op een behoorlijke k*t plek :| knap lastig bij te komen maar uiteindelijk toch gelukt. Pan was los alleen kwam ik er toch net ff achter dat hij op de SMG leidingen bleef hangen maar gelukkig was dat een steuntje los schroeven en toen kon de pan er onderuit :mrgreen: Blok hangt nu in de kraan en het subframe ligt op de bok om voldoende werkruimte te creëren. Morgen weer verder maar ik moest gewoon 1 lagerkap demonteren omdat ik te nieuwsgierig was... :mrgreen:
Hier een paar foto's. Niet echt veel kunnen maken. Geen succes als je pikzwarte en vette handen heb en je telefoonhoesje wit is

Afbeelding

Afbeelding

Geen idee waarom deze op zn kop staat...

Afbeelding

En de lagerkap met lager van de 6e cilinder met daarnaast het bovenste lager. De koperkleur is al zichtbaar dus het is zeker geen overbodige luxe!

Afbeelding

Morgen weer verder. Nu iets meer dan 3 uurtjes kunnen sleutelen. Dat is wel het enige nadeel aan een put... je moet elke keer die klote trap op en af struinen. :duh:
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Kenny
Moderator
Moderator
Berichten: 4301
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
Locatie: Brabant

07 apr 2016, 23:29

Lekker bezig robert leuk verhaal en dito foto's morgen meer!!
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1336
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

08 apr 2016, 02:45

Goed bezig!! Volgens mij zijn de M10 bouten normale bouten die je in 1 x vast zet en de M11 rekbouten die dus 3 x op spanning moeten worden gezet.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

11 apr 2016, 19:58

Even een update. Auto loopt nog niet omdat ik vrijdag wat uitzoekwerk tussendoor kreeg op mn werk dus al met al anderhalf/ 2 uur niet eraan gewerkt heb. Niet zo'n ramp want ik maak m morgenavond af omdat ik zaterdag een dagje in Amsterdam was.

De nieuwe lagers zitten er in en de carterpan zit er weer onder, stuurpomp weer op zn plek, subframe + stabi er weer onder en het blok ligt ook weer op de vooras. Morgenavond staat die weer op zn eigen wielen :mrgreen:

Nu is het nog alleen even peilstok terug steken en de losse aanbouwdelen onder de motorkap terug monteren. Dan nieuw filter en olie erop en dan kan die weer lopen :Mpower:

Weer even wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Staat weer op zn kop...

Afbeelding

En de gepensioneerde lagers

Afbeelding

Bovenste lager van de 1e cilinder. De koper kleur is al zichtbaar in het midden van het lager! Cilinder 2 was er net zo aan toe. Bij de overige 4 cilinders zat het nog aan de buitenkant maar het zou niet tot de 2 ton goed gegaan zijn lijkt mij.

Afbeelding
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 22502
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: 418iA

11 apr 2016, 20:00

Schaaltjes hebben aardig te verduren gehad.

Goed bezig Robert :ja:
Kenny
Moderator
Moderator
Berichten: 4301
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
Locatie: Brabant

11 apr 2016, 20:19

goed bezig robert, weer helemaal fris de zomer in :Hosanna: :Hosanna:
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6561
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

11 apr 2016, 21:58

Mooi Robert die gaat weer netjes door het leven.
Ben even aan het nadenken over hoe het ook alweer in elkaar zit haha. Wel wat verstand van maar niet heel haha :mrgreen:
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16216
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: E81 130i
Locatie: Fryslân

11 apr 2016, 22:18


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
En jij hebt geholpen met het aandraaien van mijn kopbouten? :shock:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Showroom & Projecten”