Zag dat ik nog geen apart topic voor mijn E30 M3, dus hierbij verhaal van aankoop:
Na ruim 2 jaar in NL te hebben gezocht naar een mooie, gedocumenteerde E30 M3 kwam ik via een Engelse classic site deze auto tegen. Na wat heen en weer emails kreeg ik deze foto's doorgestuurd:
Na wat telefonisch contact waren we eruit.
Op een zaterdagochtend het vliegtuig gepakt naar Manchester. Na ca. 1 uur vliegen kwamen we op tijd aan op Manchester Airport waar Gary (de verkoper) ons op stonden te wachten. Na ca. 20 minuten rijden kwamen we bij hem thuis aan in een rustieke buitenwijk. Hij had een grote garage achterin de tuin staan en met een druk op de knop ging de garagedeur open en stond de M3 te blinken. Maat van me was mee en heeft redelijk wat kennis van M3's maar hij had zelden zo'n fraaie gezien heeft gezien de 22 jarige leeftijd. Hij is weleenswaar overgespoten maar dit is zeer netjes gedaan. Tevens nergen roest en/of schade kunnen ontdekken. Alles werkte en alle gereedschap, krik etc. zaten keurig waar het hoort.
In zijn brandschone garage stond ook nog een volledig gerestaureerde E28 Alpina B10, werkelijk een schitterend ding en maar 40.000 miles gelopen.
Ook stond deze fraaie 964 Turbo die hij met plaatschade gekocht had en zelf ook weer helemaal netjes heeft gemaakt:
Tevens had hij ook nog een 635csi Motorsport Highline, een gelimiteerde oplage van BMW UK. Die had hij net gekocht en vertelde mij dat hij een MB 600 Grosser heeft gekocht (kortere versie van de Pullman) om deze compleet opnieuw op te bouwen. Daarvoor had hij meer ruimte nodig in de garage en denk zelf ook behoorlijk wat geld.
Toen aan de English Tea even de auto doorgesproken en liet mij de volledige onderhoudshistorie zien van de auto. Alles originele boekjes zaten erbij met Duitse APK's, Fahrzeugbrief, rekeningen, MOT's, noem het maar op. Was natuurlijk verkocht en tot de koop overgegaan.
Bij het wegrijden keek hij toch wel een beetje sip, maar ik reed met een big smile weg. Toen ca. 2,5 uur gereden naar Newcastle om daar de ferry op te gaan:
Was een rustig overtochtje en kwamen 's morgens rond 9:30 aan in IJmuiden. Toen meteen doorgereden naar mijn maat z'n autoschadebedrijf en meteen op de brug gezet. Onder de auto ook geen rare dingen kunnen ontdekken. Alles droog en geen roest kunnen ontdekken. We wouden de EU koplampen erin zetten maar de stekker kwamen niet overheen. Dus de UK lampen laten zitten.
En toen maat van me afgezet die toevallig een E30 M3 in dezelfde kleur heeft staan. Zo zie je ze nooit en zo staan er 2 bijna identieke M3's:
Vanmorgen naar de RDW met de gok dat ze niet over de koplampen gingen zeiken maar helaas. Moet morgen terug dus vanavond even de goede koplampunits erin. APK meesters waren zeer onder de indruk van de staat van de auto, helemaal toen de motorkap open ging:
[/quote]
Leuk detail, 1e eigenaar kwam uit 1927 en kocht de auto op latere leeftijd. Ook 2e eigenaar was 50+, 3e eigenaar heeft hem geïmporteerd maar puur voor de handel, 4e en 5e eigenaar in UK. Alles staat geregistreerd, incl. alle onderhoud, chassis checks, rekeningen, Duitse APK's, Engelse MOT's. Noem het maar op. Ook de originele sleutels, gereedschapsset, krik, reservewiel. Echt goed onderhouden.
Inmiddels heb ik de auto zo'n 3,5 jaar. In die tijd is er een vermogen gespendeerd aan onderhoud. Even een paar kleine opsommingen:
- drijfstanglagers
- afstelling kleppen
- afstelling vaccuum en gasklepsynchronisatie
- elk jaar olieservice (Castrol TWS 10W60)
- nieuwe inlaatpakkingen
- nieuwe olieafscheider
- nieuwe vaccuumslangen
- gereviseerde en gereinigde injectoren
- nieuwe remmen rondom, incl. leidingen
- volledig nieuwe injectie en ontstekingstraject (slangen, injectoren, bobine, rotor en verdeler, bougiekabels, bougies etc
- krukassensoren
- thermosstaat
- silenbloc's
- nieuwe gordelbevestigingen
en nog veel meer om op te noemen.
E30 M3 Lachssilber
-
- VIP Driver
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 12 okt 2011, 10:12
- Type Auto: F30 330e M / E30 M3 / E90 335i M / E92 M3 GT4
Fotoshoot voor Autovisie vorig jaar:
En hier foto voor Octane Magazine met John Bosch, ex E30 M3 rally coureur.
F30 330e / E30 :Mpower:3 / E90 335i / E92 :Mpower:3 GT4
- performance
- VIP Driver
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
- Type Auto: F82 M4 CS
Bedankt voor deze reportage, je zou er haast niet in durven rijden zo mooi is hij
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> E92> F82> F82 CS
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15843
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
- Cyrus
- Getting the hang of it
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 17 feb 2013, 15:45
- Type Auto: F30 320iA (2013)
- Locatie: NH
- Contacteer:
Wow, dat is echt een juweel van een auto!
Groeten,
Edwin
F30 320iA | High Executive - Luxury | Saphirschwarz | Sportstoelen Leder Dakota-Sattelbraun | Styling 397
Edwin
F30 320iA | High Executive - Luxury | Saphirschwarz | Sportstoelen Leder Dakota-Sattelbraun | Styling 397
- Kenny
- VIP Driver
- Berichten: 4327
- Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:41
- Type Auto: Ferrari FF
- Locatie: Brabant
mooi verhaal en net wat performance zegt je zou er haast niet in durven rijden zo mooi is hijperformance schreef:Bedankt voor deze reportage, je zou er haast niet in durven rijden zo mooi is hij
- Bobpotnepo
- VIP Driver
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
- Type Auto: G20 M340i xDrive
Schitterende auto en een gaaf verhaal! Heb het met heel veel plezier gelezen.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
-
- VIP Driver
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:41
- Type Auto: BMW E90
mooi verhaal... inderdaad een jongensdroom die uitkomt veel plezier er van!