E92 m3 chiptuning zinvol?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Als nieuweling in de M wereld heb ik al de nodige informatie vergaard over de m3 te laten chippen, ik overweeg het mede omdat de snelheidsbegrenzer ook gelijk verwijderd wordt,

Als ik de gemiddelde vermogenswinst zie die de diverse tuners opgeven lijkt het niet de moeite waard,
Wat zijn hier de ervaringen met chippen, is het de moeite waard ?


mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Olivier
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2015, 09:07

Persoonlijk denk ik dat er weinig te behalen valt in het laten herschrijven van de mapping van een E92.
De gedachte van de mannen om er een bruikbare snelle straatauto van te maken is imo behoorlijk gelukt.
Bij het herschrijven zal je in bepaalde gebieden winnen maar dat is marginaal, je kunt de begrenzer verleggen, maar het koppel nam toch al af dus dat is zinloos
En je kan de Vmax verwijderen zodat hij zijn werkelijke topsnelheid kan bereiken.

Zinvol, een ieder mag het zeggen ... persoonlijk denk ik bij deze en de S50 S54 en S85 motoren weinig schokkends te halen valt
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Mijn ervaring met chippen was met de 3.0 m54 motor, die zou er rond de 20 pk bij krijgen maar dat was toen niet duidelijk merkbaar, wel pasten ze de gaspedaal respons aan zodat het gevoel anders werd.

Los van dat het zonde van het geld is om iets te laten doen wat feitelijk niks verbeterd, ik lees ook wel over winsten van 30 pk, maar als dat bovenin het toerengebied wordt gehaald is dat ook niet echt bruikbaar anders dan misschien bij circuitgebruik.
Maar ik sta open voor alle meningen en ik laat me makkelijk ompraten 001
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Je kunt beter denken aan een supercharger voor echte vermogens winst... Dan heb je zo 600+ pk's. Dat merk je wel :mrgreen:

Kost ook wat, maar goed...
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Of het zin heeft bepaalt de rollenbank. Als de auto iets mankeert haalt hij het opgegeven vermogen niet. Die van mij was 26 pk kwijt verleden jaar bij Beek.Ben toen op zoek gegaan en verschillende zaken aangepakt. Luchtfilter en aanzuigbuis vervangen.
Uitlaat tweede cats verwijdert. Tunex chiptuning. Maar het belangrijkste blijft toch dat de auto geen foutcodes heeft. Ik reed al langer rond met defecte gasklep stelmotors. Nu deze vervangen zijn is de auto snel. Als de Beek rollenbank dag dit jaar voor mij gunstig valt (voetbal) gaan we het zien :Hosanna:
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Ik denk dat chiptuning op geen enkele productiewagen met atmosferische blok (benzine) het waard is hedendaags.
Als je die wilt tunen moet je toch echt denken aan turbo's/superchargers.
Maar dan zou ik weer zeggen koop een andere wagen. 8)
Lightning87
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 495
Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:02

misschien dat het plaatsen van een ander spruitstuk nog wat helpt ?
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers- Collin McRae
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

NickB schreef:Ik denk dat chiptuning op geen enkele productiewagen met atmosferische blok (benzine) het waard is hedendaags.
Als je die wilt tunen moet je toch echt denken aan turbo's/superchargers.
Maar dan zou ik weer zeggen koop een andere wagen. 8)
Mwah... Er zijn uitzonderingen Nikkie. Het 3l blok uit de 325i / 330i is in de 217 pk versie, de 325i, weldegelijk goed te chippen naar 275 pk van de 330i.

Maar goed we hebben het hier over de M3 :)
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Tja, alle reactie bij elkaar opgeteld is dus het chippen niet echt een stap voorwaarts, een compressor zou dus nog kunnen maar dan komt 150000 euro eerst, als ik hoor wat er allemaal met de 3,5i motoren wordt gedaan zou dat een beter uitgangspunt zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nou ook niet het idee heb dat ik ondergemotoriseerd rond moet rijden.
Maar ja, die drang tot verbeteren/optimaliseren is er nou eenmaal, ik ben benieuwd als ie op de rollenbank geweest is wat er op de uitdraai staat,
Tunex is toch wel een optie want ik wil wel de limiet er af hebben, je moet af en toe toch eens de 300 aantikken he.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
BMWm3driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
Type Auto: BMW M3 F80
Locatie: Utrecht

Beetje oud onderwerp, maar voor mij nu actueel.

Heb inmiddels een afspraak gemaakt met Geert van Br Performance om mijn auto te laten chippen. Vermogen gaat van 420 naar 440 pk en koppel van 400 naar 430 nm en de begrenzer gaat er af.
Niet veel vermogenswinst, maar ik wil ook wel eens weten wat de waarden nu zijn. Geert vertelde mij dat er verschillende M3's langs zijn gekomen, waarbij het vermogen was gedaald tot 380 a 390 pk. Dat wil je dus helemaal niet.
Zaterdag gaat voor mij niet door i.v.m. griep.

Ben benieuwd wat 14 februari voor mij gaat brengen.
Huidige auto: M3 F80

Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
Gebruikersavatar
E91325D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:59
Type Auto: BMW F80 M3

Is dit inclusief "test-pipes / de-cats"? Anders lijkt het me vrij onmogelijk namelijk.. De cats zijn het enige echte knelpunt bij de E9x M3 modellen..
BMW F80 M3


Eibach-Pro kit
Vorsteiner V-FF 102
Full carbon kit
MPE + downpipes
BM3
Gebruikersavatar
BMWm3driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
Type Auto: BMW M3 F80
Locatie: Utrecht

Niet dat ik weet, maar ik ben niet de technicus. De vermogenstoename is toch ook niet veel.
Maar ik laat nog wel weten hoe het een en ander uitpakt.
Huidige auto: M3 F80

Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
Gebruikersavatar
BMWm3driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
Type Auto: BMW M3 F80
Locatie: Utrecht

En als sponsor van dit forum en afgaande op de vele positieve verhalen ga ik er van uit dat ze geen voorspellingen doen die ze niet na kunnen komen.
Huidige auto: M3 F80

Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ze optimaliseren de software verder en halen dan de verloren peekaas terug en misschien nog iets erbij. Dat vermogen is wel terug te winnen met minimale extra boost erbij.
Gebruikersavatar
E91325D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 29 sep 2016, 21:59
Type Auto: BMW F80 M3

Hmm oke, heb ervaring met veel zakelijke klanten waaronder de grootste BMW tuner van de UK en ook hun verklaren het helaas klinkklare onzin dat je 20PK winst zonder een andere / gemodificeerd uitlaat systeem / poelie / luchtinlaat systeem dit kunt bereiken op de S65B40

Ben heel benieuwd naar de bankuitdraai wanneer die er is.

Dit is tevens puur en alleen een tip, zonde om geld weg te gooien. Zal als ik jou was eens even naar een De-cat / testpipe kijken voordat je heen gaat.
BMW F80 M3


Eibach-Pro kit
Vorsteiner V-FF 102
Full carbon kit
MPE + downpipes
BM3
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Motorisch/Performance”