Aanschaf gebruikte M3 met S65 motor

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Roel76
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 404
Lid geworden op: 14 jun 2015, 03:30

NickB schreef:Nice

Weet echter niet of dat nou echt zo is.. er rijden immers weinig m3's rond in NL..
Goed dat hij het ff gaat bekijken, ben benieuwd..

Ps zonde dat er kennelijk dan nog zat mensen zijn die hem koud op zn staart trappen :duh:
Ja koud op z'n staart vind ik echt een NO GO!!


:Mpower: 3 DCT
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

Heb daarom de dealers ook niet hoog zitten.. Kom op he als ze het nog steeds niet weten dat bij de M modellen de lagerschalen om de X aantal km's vervangen moeten worden, weet ik genoeg. Is al bekend vanaf de S50 (e36 M3 motor).

Bezoek daarom gewoon lekker een M/ BMW specialist. Voornamelijk diegene die ook een beetje met de racewereld te maken hebben, zij hebben gewoonweg veel meer kunde op dat gebied.

Het is trouwens niet alleen koud trappen he.. Teveel korte stukjes, veel koude starts etc. etc.
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Mee eens, er is trouwens 1 forumlid met een S65 waarvan de lagers vastgelopen zijn. Hij heeft dit helaas niet gepost. Ik heb de auto gerepareerd te koop zien staan, en neem aan dat deze inmiddels verkocht is.
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

zie het als ene soort verzekering. het zal altijd met je mee werken, ook bij eventuele verkoop in de toekomst.

hoor wel meestal rond de 100k... jij heb nog 'maar' 70k..
ben vandaar benieuwd wat de monteur vd Maasche gaat zeggen! Ik sta nu op 60k
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Grootste oorzaak is indd veel korte stukjes. Als je niet een flink sportieve rijder bent, is de 10W60 olie eigenlijk te dik, zelfs voor een M blok. 5W40 zou dan de betere olie zijn om je lagers te beschermen.

Sterker nog, bij de S54 wordt opeens de 10W60 geadviseerd door BMW, terwijl bij de S50B32 dit nog de 5W40 was. Deze 2 blokken zijn op een aantal details na vrijwel gelijk. De S50B32 heeft dan ook minder last van deze lagerschalen. De S50B30 nog minder, omdat deze niet meer dan 7000 rpm draait.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Roel76
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 404
Lid geworden op: 14 jun 2015, 03:30

Ja ben ook eens benieuwd. Van beide nog niets vernomen. Ja korte stukjes zal zeker niet goed zijn. Boodschapje bij de appie doe ik met de fiets en swinters altijd klein autootje erbij.woon werk is bij mij rond de 10km.
:Mpower: 3 DCT
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Die dunnere olie klinkt wel goed, ik ben ook niet van de korte koude ritten dus mijn lagers kunnen nog wel ff( vervangen bij 90k ( nu op 110k). Maar een echte M specialist? Dat ik nog zo simpel niet,
Hier in hellevoet zit Pascal, die heeft er wel kijk op maar bij een M specialist denk ik toch meer aan die gasten uit duitsland( link stond in dit topic), dat zag er wel goed uit.
Ik twijfel echt aan de kunde van de gemiddelde bmw dealer, hoeveel van die M modellen zullen ze verkopen per jaar? Ze zouden vanuit bmw een landelijk servicepunt voor alle M modellen moeten maken.
Bv. Daar in Rijswijk bij BMw nederland, er staat genoeg leeg daar in de buurt, ach nou ja blijven dromen.dan maar.
bMw richt zich liever op de grote massa.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Speciale bmw m garage.. Dan week cker dak 200% betaal..
Tis een interessant onderwerp..
Iedereen is anders, je weet nooit wie je treft, er zijn wss bmw specialiste die t nog nooit gedaan hebben en de dealer wel, en andersom..
Kan t niet weten van te voren helaas
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De BMW dealer kent die M natuurlijk van binnen en buiten... qua verkoop!

Hoe oud/hoeveel km is/heeft de gemiddelde M bij de dealer in de werkplaats? Ik schat zo in dat minimaal 90% behoorlijk jong is en weinig kilometers. Dit is niet een probleem die bij de dealer terecht zal komen, eerder bij specialisten.

Persoonlijk zou ik naar een garage gaan die ervaring heeft met het opbouwen van motoren, bij voorkeur voor de racerij. Denk aan bijv Bas Roos.

Een M blok is niet heel bijzonder "moeilijker" dan een normaal motorblok als het gaat om zulke dingen. Het is gewoon een zuigermotor met drijfstangen en een krukas welke bewegen in de lagerschalen. Dat zit in elke auto en is niet iets wat alleen een "echt M specialist" kan.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Goed geschreven thys
Gebruikersavatar
Roel76
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 404
Lid geworden op: 14 jun 2015, 03:30

Afbeelding

Dit is antwoord 1. Had ook gevraagd wat 2 gasstelklepmotoren "verbeteren" koste. Lagers waren 1350€. Beste man heeft het nogal druk blijkt.
:Mpower: 3 DCT
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Hij vertelt hier toch wat het verbeteren van die stelmotoren kost?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Duidelijk verhaal, het hoeft nog niet, maar die gasklepdingen zijn inderdaad wel een punt.
Thijs: "simpele motor met zuigers" de meeste monteurs die bij bmw lopen kunnen echt niet een motor openen, zuigers vervangen, lagerschalen, of nokkenassen en weer goed in elkaar zetten.
De meeste garages besteden zo'n klus liever uit aan een specialist
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

In mijn ogen zou een beetje monteur dat moeten kunnen. Ik ben zelf -als HBO student met 0 monteursopleiding- ook het blok van m'n 325i aan het opbouwen. Het is ècht niet moeilijk, het gaat er gewoon om dat je rustig en overzichtelijk te werk gaat. Met het juiste gereedschap en een handleiding is het niets bijzonders.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat is ook zo...maar..Is dat met elk werk niet zo ;)
Verschil is dat je weet waar je op moet Letten. .en wat te doen als het fout gaat of zit.
En daar zit het verschil tussen een monteur die simpelweg vervangt. .een fitter dus. Of een diagnosespecialist ed.
Ik ben het met thys ook eens...een m motor of niet..tis niks anders in vergelijking met een corsa.
kruk nok en zuigers. Timen is ook niet moeilijk..mits j het gereedschap hebt om te locken. Vergeet niet dat dat ook soms problemen kan geven als je meerder dingen tegelijk moet timen..met voor spanning op tanden om zo op gespannen moment op tijd te staan. Denk aan de trek en duw zijde van een ketting....
Opleiding staat er los van. Mbo en hbo stelt tegenwoordig weinig meer voor Imo. Vooral in motorvoertuigen. Krijg je bij de loi op tv al. Liever een lts-er die goed in praktijk is..en bv zich minder kan verwoorden dan een mbo of hbo er.
Heb ze genoeg gehad...jongens van mbo 4 of hbo.
Ze kunnen het leuk vertellen..maar als het op technische kennis aan komt...Is het soms huilen met de pet op. Vrijwel altijd zijn de specialisten..Zoals wij ze noemen...jongens die gewoon al lang sleutelen. En veel aan het zelfde merk werken. Dan speelt ervaring veel meer mee dan scholing. Merk dit altijd op cursus wanneer er de praktijk ingegaan wordt haha.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Motorisch/Performance”